ZAMBEZIA

ZAMBEZIA

5.0

Nový animák Zambezia je v našom pláne premiér už pol roka a konečne priletel do slovenských kín. Za posledné roky sme popri špičkovej produkcii Pixaru, DreamWorks či Blue Sky Studios vyskúšali mnohé animáky a teraz nás čaká jeden z Južnej Ameriky. Na pohľad kombinuje Legendu o strážcochRio, vo výslednej podobe ide o zhliadnuteľnú jednohubku aj v 3D.

Mladý sokol Kai strašne túži po dobrodružstve a výprave do známeho mesta Zambezia. Chce sa stať členom elitnej letky, chrániť mesto pred nepriateľmi, prekonať v živote sám seba. No tatko má o živote syna inú predstavu a nechce ho pustiť preč. Situácia sa zmení v momente, keď neľútostní jašteri chcú napadnúť Zambeziu a tomuto mestu padne vhod každá pomocná sila; Kaiova chuť zapojiť sa do akcie konečne niekomu padne vhod a na plátne sa odohrá boj o česť i slávu.

Európske a po novom i juhoafrické animáky spoznáte na prvý pohľad jednoducho. Majú námet, ktorý ste zaručene niekde počuli a slúžia ako lacnejšia variácia. Je na vás, či ich budete nakoniec akceptovať a pripravíte na niečo povedomé, čo u detí môže fungovať a vy s nimi eventuálne do kina zájsť nemusíte. Zambezia je tento typ filmu: mladšiemu publiku sa bude páčiť, archetypy budované v celej stopáži sú dostatočne silné, aby sa deti do 8-9 rokov dokázali baviť.

Zambezia Zambezia

Staršie detváky či dospelý doprovod bude mať klasický náročnejšiu úlohu pri hodnotení filmu, lebo veľa nového neprináša. Príbeh je veľmi jednoduchý a dokonca neváha rozdeliť hrdinov a protivníkov na absolútne čitateľné typy: vtáčikovia sú dobrí, milí, v scenári aj dostatočne popísaní. Každý jašter je automaticky ten zlý. Čo má krídla, zaslúži si náš obdiv. Čo má laby, pazúry i papuľu je zlé. Základné vymedzenie je až prosté, ale funkčné. Do toho zapadne aj príbeh – celý čas jasne zrozumiteľné plnenie jedného životného sna byť ochrancom.

Našťastie je tu niekoľko dobrých akčných scén a aj hudobné pozadie väčšinu času funguje, či v akčnej alebo ostatnej zložke. K nim sa celkom chytí hudba – funkčná, hoci neoslní. Určitý problém Zambezie je v jej totálnom zjednodušovaní. Osudy postáv sú jasne napísané vopred. To je fajn, ale na posúvanie línie to stačiť nemusí. Najmä keď archetypy nie sú príliš vtipné, iba sa správajú podľa predpokladov.

Zambezia Zambezia

Ako priemerný príbeh Zambezia funguje a animácia je naokolo lacnejšia, hoci nie nekvalitná. V celej svojej stopáži neurazí, hoci znalý divák rýchlo zistí, že väčšina prostriedkov je investovaná do kvality animácie vtáčikov a sčasti jašterov, no pri pozadiach si tvorcovia nedali príliš veľa námahy, ani čo sa týka farieb, ani výslednej kvality. Toto je skrátka druhotriedne animačné spracovanie – je na vás, či zaň zaplatíte.

Podobne sa možno postaviť aj k slovenskému dabingu: je akceptovateľný, no keď ide o čo len trošku sofistikovanejšie vtipy, zabudnite na prvotriednu zábavu. Infantilné vtipy na každom kroku. Hudba je dobrá a zvukovú stránku celkovo posúva mierne nahor.

Celkový výsledok: priemerný animák. Nie taký slabý ako niektoré európske záležitosti, skôr niekde na úrovni Sammyho 2. Striedma dĺžka poteší, aj niektoré momenty v scenári, ale toto je druhá liga. A 3D je klasicky máličko agresívnejšie a na pohľad vidíte za čo platíte.

Zambezia (Južná Afrika, 2012, 83 min.)
Réžia: Wayne Thornley. Scenár: Andrew Cook, Raffaella Delle Donne, Anthony Silverston, Wayne Thornley. Strih: Michel Smit, Paul Speirs. Hudba: Bruce Retief. Hrajú: (v slovenskom znení) Dušan Szabo, Táňa Pauhofová, Vladimír Jedľovský, Ivan Romančik, Richard Stanke

autor Michal Korec 29.4.2013
5.0
-