NEPOUŽITEĽNÍ

NEPOUŽITEĽNÍ

5.0

Omar Sy sa pred rokom a pol dostal na koňa a distribútori mu teraz radi uvedú pár kúskov v kinách. Sympatický černoch z Nedotknuteľných sa dostáva do inej roly, ale opäť má možnosť predviesť humorný talent, akurát s väčšou mierou akcie.

Na predmestí Paríža je nájdená mŕtva manželka vplyvného šéfa únie zamestnávateľov. Ten zločin je potrebné vyriešiť čo najskôr a so všetkými prostriedkami, preto je do akcie povolaná nesúrodá dvojica. Francois Monge je slávny policajný kapitán a zrazu sa má zapodievať takou vraždou? Je zrejme stále lepšou voľbou ako predmestský typ Ousmane Diakité, ktorý rieši prípady ako mu huba narástla. Zhodou okolností musia spolu zamakať na tomto prípade a vyšetrovanie sa rýchlo dostane do politických kruhov. Je zrejmé ako si rozhodia úlohy a využijú silné stránky spolupráce na predmestí i v zákulisí Paríža. Metódy majú netradičné, no prípad si ich vyžaduje.

Buddy komédia je mnohým divákom známy subžáner, no nájsť v ňom pár skutočne dobrých kúskov je pomerne náročné. Viaceré hity 80. rokov (48 hodín, Smrtonosná zbraň) slúžia ako silné príklady pre porovnávanie všetkého, čo prišlo potom. Neprekvapivo, nové kúsky stavia na jednotnú kombináciu: ukecaného černocha a seriózneho belocha vyššieho veku.

Nepoužiteľným však škrípe obsadenie, duo Laurent Lafitte – Omar Sy k sebe príliš neladí a občas nevedia chlapci uchopiť ani svoj základný charakter. Ťažko povedať, kto z nich sa trafí do svojej postavy častejšie a kto viac trpí nie príliš presvedčivým scenárom. Laurent Lafitte je na pohľad ľahko čitateľný: úspešný chlapík, ktorý chce mať dobrý džob a ženy v posteli. Berie lukratívne prípady, no teraz ho tvorcovia hodia na predmestie a do drsnej akcie, kam sa nehodí. Nie je to sympatická postava, ale relatívne funguje.

Nepoužiteľní Nepoužiteľní

Omar Sy je však vystrihnutý z Nedotknuteľných a hrá zhodnú rolu - chlapíka z predmestia, ktorý sedliackym rozumom rieši prípady. Omar Sy sa nikam neposunul a charizma fungujúca minule vás v repete neohúri. Ba čo viac, čo fungovalo v Nedotknuteľných, sa míňa účinku tu; keď ide o život, srandičky sú zbytočné a scenáristi len vymýšľajú podivné kľučky.

Nie príliš originálny scenár totiž vo veľkej miere stavil na chémiu hlavnej dvojice, no tá nie je o nič lepšia ako jednotlivé výkony v charakteroch. Isteže sa navzájom naťahujú ako odvekí rivali, ale vývoj ich vzťahu je podivný. Scenáristi opäť raz hádžu udičky v momente, keď potrebujú a počas prípadu nesúrodo skáču od jednej stopy k druhej, občas šupnú hrdinom do cesty jednu prekážku, ktorú sa im náhodne podarí prekonať – a keby nie, nútený skok v deji ich vždu dostane vpred. Nehovoriac o fakte, že sa tu zjaví zopár postáv i vedľajších línií, ktoré sú jemne načrtnuté, ale autori ich vôbec nevyužijú a neuzavrú. Pri danej stopáži neprekvapivé.

Nepoužiteľní Nepoužiteľní

Nepoužiteľní sú skôr otrocká žánrovka, ktorá sa strašne chce hrať na niečo viac ako Hollywood, ale keď si ju rozmeníte na drobné, nefunguje v nej veľa. Herci sú slabí a ich chémia tiež. Keď príde akcia, poteší vás jedna scéna na začiatku a iná v druhej polovicu filmu. Prekvapivo sú akčné scény zručne natočené, v dobrom tempe, no je ich iba niekoľko. A len tak okrajom, aj ten záporák je lajdácky napísaný. Potom sú tu scény humoru a nahadzovania vtipov medzi dvojicou, no skôr sporadicky. Inak sa budete brodiť trápnymi momentmi až do konca. Medzitým sú iba vypĺňajúce scény, kedy sa budete nudiť a bude vám jasné, prečo Omar Sy zobral tento film a aj prečo lokálny distribútor na poslednú chvíľu zmenil názov filmu na niečo "Ne-". Kradne sa tu z Nedotknuteľných, kde môže, okrem herca a jeho pózy aj lokality.

Ešte v prvých tridsiatich minútach to vyzeralo na pohodovú krimi, no je to ledva priemerný film.

De l’autre côté du périph (Francúzsko, 2012, 96 min.)
Réžia: David Charhon. Námet: Eric a Nicolas Altmayer. Scenár: Remy Four, Julien War, David Charhon. Kamera: Alain Duplantier. Strih: Stéphane Pereira. Hudba: Ludovic Bource. Hrajú: Omar Sy, Laurent Lafitte, Sabrina Ouazani, Lionel Abelanski, Youssef Hajdi, Maxime Motte, Léo Léothier, André Marcon

autor Michal Korec 31.3.2013
5.0
-