BABOVŘESKY

BABOVŘESKY

2.0

Nová komédia Zdeňka Trošku láme v Česku dvadsaťročné rekordy a možno donesie do kín tých, ktorí si už tie dve dekády lístok nekúpili. Po trojici Kameňákoch, Doktorovi od jazera hrochov i pár podpriemerných rozprávkach už človek nečaká veľa. Takže, dá sa na Babovřesky vôbec pozerať?

V jednej českej dedinke zomrie storočná pani a ostanú po nej solídne ohodnotené pozemky i starý dom. V tom údajne straší, a jej potomkom je to jedno, im sa barabizňa celkom pozdáva a chcú ju opraviť. To starosta by chcel pozemky pre seba a vybudovať si na nich autobazár. Tento kolorit vypĺňajú viaceré zbožné tetky, okolo ktorých sa točí dianie v dedine. Do dedinky sa dostáva farár, ktorý nespĺňa očakávania tetiek – namiesto starého pobožného deda je mladý fešák a navyše sem príde aj jeho sestra a zamiluje sa... práve do dediča starého domu. Noví hostia určite prinesú do dediny množstvo vzruchu, vzniknú mnohé pletky a v centre nebude iba jeden dom...

Slunce, seno... je totálne adorovaná trilógia českých komédií a viac ako 20 rokov po poslednom dieli sa Zdeňek Troška rozhodol natočiť zrejme novú trilógiu. Vychádza z rovnakého prostredia, akurát na vyššiu úroveň chce povýšiť zhruba poltucet starých tetiek v zásterách, ktoré sa majú už starať nie o epizódne výstupy (ako občas v Kameňáku), ale ovplyvňovať to najdôležitejšie. Dej.

To je veľký problém, lebo očividne na také tety je film, žiaľ, aj cielený, o čom svedčí viacero faktorov. Vyššie uvedenú zápletku možno považovať za hlavnú, okolo nej sa film točí najviac, ale zároveň nemá šancu zaplniť absolútne vražednú stopáž 133 minút. Preto Troška chcel urobiť po vôli všetkým vekovým skupinám divákov a nahádzal do filmu veľké množstvo malých postáv, ktoré nemajú žiadne iné opodstatnenie ako priniesť jeden vtip. Platí to pre babky-komunistky, ale najväčší pokus o humor, ktorý zlyháva je Lucie Bíla znova v úlohe Rómky so sotva dvomi hláškami. Čím ďalej sa film vlečie, tým viac postáv prichádza a utláča dobrú trojicu votrelcov.

Babovřesky Babovřesky

Vo filme vznikol zaujímavý kontrast. Mladý farár, jeho sestra a dedič nie sú prekvapivo takí prostí ako miestne osadenstvo a hrajú štandardné civilné roly Čechov. Tie prirodzene musia vyjsť v kontraste s lokálnymi patriotmi, ktorí majú IQ sotva nad hranicou 80. Toto môže byť zvláštny zmysel pre humor Trošku, ktorí si uvedomuje, že dedinský kolorit zastal skutočne niekedy pred 40 rokmi alebo sám dokázal zhodiť svojich hercov v tucte vedľajších úloh len tak pre zábavu.

Nuž, je to tradične neznesiteľná Trošková komédia, o tom sa netreba baviť. Problém je, že oproti Kameňákom je kadencia humoru a vtipov PODSTATNE nižšia, pretože Babovřesky trvajú o 30 minút dlhšie a počet vtipov je ešte nižší. V praxi na jeden vtip vyjde 5-6 nudných minút, čo je už dosť slabý pomer aj pre zarytých fanúšikov. Keď sa oveľa dlhšie pripravujete na vtip ako sa ním skutočne bavíte, je to problém.

Babovřesky Babovřesky

A potom je tu humor. Zvážte sami: farár sa volá Šoustal a do pár minút sa ho pýtajú iní, či sa volá Šukal. Okolo mena je vytvorená snáď štvrtina humoru. Potom babky-rapotačky – neznesiteľné je sledovať ich a ešte horšie považovať za hýbateľky diania. Nechýba klasický vulgárny humor, tak sa tu o penisoch hovorí, škriabe sa na nich, ale nechýba ani pár úderov či streľba. Jasné, nech to tí chlapi dostanú do vajec poriadne a publikum sa bude rehotať. Aj na x slovách ako hovno či vole, veď to je podľa Trošku český humor.

Zo slovenského pohľadu nič nové, aj my sa radi bavíme na prihlúplych narážkach či nadávkach v každej druhej vete. Nie sme natoľko iní, tak sa nájde pomerne veľa divákov, čo budú s filmom spokojní. A určite pôjdu aj na chystané Babovřesky 2. A my ostatní uvidíme pár dobrých vtipov, troch dobrých hercov a odrovná nás 133 minút v kine ako už dlho nie. Mal som radšej zaspať...

Babovřesky (Česko, 2013, 133 min.)
Réžia: Zdeněk Troška. Námet a spolupráca na scénári: Ľuboš Draganovský. Scenár: Zdeněk Troška, Marek Kališ. Kamera: Ervín Sanders. Strih: Dalibor Lipský. Hudba: Karel Vágner. Hrajú: Lukáš Langmajer, Veronika Žilková, Jana Synková, Lucie Vondráčková, Pavel Kikinčuk, Jan Dolanský, Miro Noga, Jitka Sedláčková, Lucie Bílá

autor Michal Korec 23.2.2013
2.0
-