NÁDHERNÉ BYTOSTI

NÁDHERNÉ BYTOSTI

5.0

Náramný úspech Twilightu otvára cestu do kín ďalším filmovým adaptáciám, kde sa to bude len tak hemžiť zamilovanými stredoškolákmi, z ktorých bude mať jeden nadprirodzené schopnosti, no láska k druhému ho možno prinúti zmeniť svoj doterajší život. Toto je ďalšia z nich, akurát sa na prvý pohľad rieši opačné garde – hlavným hrdinom je chlapec, ktorý čelí láske k zaklínačke.

Ethan je tretiak na lokálnej strednej škole a túži čo najrýchlejšie doštudovať i vypadnúť z Gatlin, malého južanského mestečka. Začína nový školský rok, v triede sa objaví nová spolužiačka Lena, ktorá býva so svojím strýkom čudákom vo veľkej barabizni. Hoci Ethan je sympatický playboy, rýchlo vymení tuctovú pipku za čerstvo objavenú slečnu. Každú noc ho totiž prenasleduje tá istá nočná mora so záhadnou dievčinou, do ktorej sa chce zamilovať a teraz má pocit, že Lena by ňou mohla byť. Skamaráti sa s ňou (so strýkom už menej) a zistí, že je zaklínačka. A divné tetovanie na jej ruke je vlastne odpočet do šestnástich narodenín, keď sa bude rozhodovať, či sa prikloní ku strane dobrých zaklínačov alebo k temnote. Medzičasom sa do mestečka dostávajú ďalší podivní ľudia s nadprirodzenými schopnosťami a boj o lásku i sladkých šestnásť získa fantasy nádych...

Na prvý pohľad jasná záležitosť: Twilight naruby. Keď počujete prvý monológ Ethana, ktorý sa vám zverí o svojich snoch, nie ste si istí, či je jeho rozprávanie prirodzené. Mladík v tomto veku zdieľa pocity a jeho najväčší problém je, že nenájde babu, čo ho bude milovať? Autorky predlohy si už vopred zaumienili budovanie ženského ideálu. A nie je to také hrozné, Ethan sa vyzná, číta Vonnegutov Bitúnok č. 5; knihomoľky sa kombinácii sčítaného playboya určite potešia.

Nádherné bytosti Nádherné bytosti

Úprimne, s výnimkou pár nie príliš prirodzených sekúnd (no ruku na srdce, na tínendžerskej láske veľa prirodzeného nie je, skôr čakáte sériu trapasov) prvá tretina filmu funguje dobre a podstatné je, že Ethan si nevyzlečie tričko, ani keď je premoknutý. Kým na plátne nezúri séria špeciálnych efektov, obdivujete architektúru niektorých lokalít, atmosféru južanského mesta a aj hrdinovia prejdú z módu „nesympatickí mlaďasi“ do „akceptovateľný zamilovaný pár“. Už sa zdá, že táto romanca dostane dobrý priestor a bude fungovať, no fantasy nutkanie je príliš silné.

Čím sa viac na plátne rozohrávajú pletky okolo zaklínačov, tým viac stráca film svoj pôvab, lebo táto rovina nie je príliš originálne spracovaná. Podivné glyphy, občas dáke kúzlo, dilema na obzore, to je fajn, ale bez prečítanej knihy sa sotva dozviete niečo o svete zaklínačov. Na to, že Nádherné bytosti majú fungovať ako tzv. origin film, otvárajúci sériu, ktorý býva plný vysvetlení a ukážok, čo všetko dokážu, akú históriu si ťahajú, je vlastne príliš chudobný. Nehovoriac o tom, že viac vecí načrtne ako napokon dokáže vykresliť. Chlapcova matka. Ich spoločná známa. Celá família okolo Leny. Takmer nič sa nevysvetlí a každá postava (aj výborne hrajúca Viola Davis!) slúžia len do počtu, aby sa mohla odohrávať ústredná romanca a jej snahy prekaziť ju.

V druhej polovici filmu máte jasnejšie: romanca vás príliš nebaví, fantasy stránka čaká na veľké finále (ktoré má zaujímavý priebeh, treba uznať) a film napokon dobehne do cieľa po neúmernej 124-minútovej stopáži. Hovorím to tento rok tretí raz, ale v Hollywoode zrejme nefungujú strihači alebo je režisérom ľúto natočeného materiálu – a výsledkom sú prepálené dlhé filmy.

Nádherné bytosti Nádherné bytosti

Ústredná dvojica je zvláštna. Ethan zahraný obstojne, a občas prehráva zo svojej playboy pozície. Lena nie je femme fatale na začiatku, no postupne sa fajn vykreslí. Najlepšie obstáli vedľajšie úlohy: Jeremy Irons a Viola Davis sú dobrí a Emma Thompson si sem prišla užiť naplno.

Ale výsledok je rozpačitý. Na pomery žánru dobrý priemer, tínedžeri si určite bod-dva prirátajú. Oproti prvému Twilightu slabší, oproti ďalším dielom určite pozerateľnejší.

Beautiful Creatures (USA, 2013, 124 min.)
Réžia: Richard LaGravenese. Námet: Kami Garcia, Margaret Stohl – roman. Scenár: Richard LaGravenese. Kamera: Philippe Rousselot. Strih: David Moritz. Hudba: Thenewno2. Hrajú: Alice Englert, Viola Davis, Emma Thompson

autor Michal Korec 15.2.2013
5.0
5.3