TWILIGHT SÁGA: ÚSVIT - 2. ČASŤ

TWILIGHT SÁGA: ÚSVIT - 2. ČASŤ

4.0

Sága končí! Niektoré fanúšičky budú plakať, že "UŽ", iní milovníci filmu si vydýchnu, že "KONEČNE". A Summit Entertainment si spočíta spokojne viac ako dve miliardy dolárov a porozmýšľa, čo by mohol zadaptovať nabudúce. Twilight sa vyprofiloval z nenápadného filmu na silnú hollywoodsku sériu, ktorá občas vyzývala na komerčný súboj aj Harryho Pottera.

Štvordielna séria slúži ako základ pre päť filmov, pri nich stáli iní režiséri. No keď si zoberiete sériu ako celok, je to hrozné dielo. Ešte prvý diel držal pokope vďaka osobitej vízii prvej režisérky (Catherine Hardwicke so svojským, ale dobrým pohľadom), mal peknú atmosféru i dobré momenty (napríklad návštevu Cullenovcov). Nov bol naťahovaný s početnými nudnými aktmi, ktoré nikam neviedli. Česť pár zaujímavým minútam, no trest za mizernú adaptáciu nových prvkov. Zatmenie dalo sérii novú nádej vďaka historickým flashbackom a aspoň trošku temnejšiemu vyzneniu. Ale prvý Úsvit bol divácke utrpenie a spadol do sekcie samoparódie. Toto tvorcovia nemohli myslieť vážne. A ideme do finále!

Zdĺhavý úvod a popisovanie série v mojich očiach nie sú samoúčelné. Sám som prvé dva diely obhajoval v samostatných recenziách. Jednotka je uspokojivá, vytvorila dobrú víziu bestselleru, ale ďalší tvorcovia pochovali nádeje na kvalitu; všetci s hercami na čele sa utopili v tupých pohľadoch, zdĺhavých dialógoch s nulovou výpovednou hodnotou, podivných súbojoch či tipovaní, v ktorej minúte si Jacob vyzlečie tričko (rekord je tuším druhá). A po takmer nepozerateľnom Úsvite 1 je priam zázrak, že posledný film je lepší.

Niežeby ste prišli o dlhé pohľady do kamier či tvárí hrdinov, to rozhodne nie. Druhý Úsvit je akoby rozseknutý na tri časti. Prvá tupo nasleduje štýl daný prvým dielom finále, takže tu a tam sa dočkáme novej dejovej linky (Renesmeé utešene rastie alebo Bella si konečne užíva prvé dni upírskeho života), no stále je to mizerne natočená séria pasáží, ktorá sa hrá na pekné idylky a otrocký prepis divných scén. Úmorné sledovanie pokračuje a 45 minút sa vlečie neskutočne pomaly (hoci na prípravy na svadbu či samotný obrad asi nemá).

Twilight sága: Úsvit - 2. časť Twilight sága: Úsvit - 2. časť

No v druhej tretine treba začať zbrojiť na veľkú bitku, ktorá by mala ukončiť celú sériu; hrdinovia sa rozbehnú do sveta, aby získali posily, aby sa klasicky v lese mohli trošku pomlátiť navzájom (zmena oproti knihe). Vtedy začne byť druhý Úsvit trošku zaujímavý. Vedľajšie postavy ako upíri z Egypta, Ruska či džungle pôsobia ako nečakané vítané osvieženie, lebo nemusíme tupo zízať na stále tie isté tváre z minulých dielov, ktoré dej nikam neposunuli. Ba čo viac, v týchto momentoch začína film pôsobiť aspoň ako trošku dobrá fantasy. Každý upír z iného konca sveta má určité špeciálne schopnosti, takže na plátne sa zrazu nepozeráme na fádne prelety kamerou naprieč lesom či lúkou, ale zavítame do exotických lokalít a navyše sa zúročí aj rozpočet venovaný trikom.

Vo finálnej tretine bude veľké zúčtovanie: Volturiovci si chcú prísť po malú Renesmeé a rod Cullenovcov s pomocou upírov z celého sveta (plus vlkodlakov) sa im bude chcieť postaviť. Na jednej strane je škoda, že zase sa bojuje v dákom lese (klasika!), ale súčasne sa môžete tešiť na solídnu akciu, zopár dobrých efektov a najmä padajúce hlavičky, ktoré sa určite len tak-tak zmestili do prístupnosti filmu.

Nebudem vám klamať – druhý Úsvit nie je najlepší film série, tým ostáva prvý diel, ktorý bol príjemný, civilný a na nič bombastické (a pritom strašne prázdne) sa ešte nehral. Ale druhý Úsvit sa snaží bojovať – a nielen s upírmi vo finálnej bitke, ale aj slabučkými dialógmi, dlhočiznými scénami a žiaľ poriadnou dávkou prostej romance či rodinnej idylky Cullenovcov (teda trojuholníku Bella-Edward-Renesmeé). Po hodine sa dokonca začnú sympatie priklánať k Billovi Condonovi, ktorému sa do finále podarilo vtesnať dostatočné množstvo ako-tak zaujímavých prvkov, aby ste už tento diel dopozerali a nemuseli toľko trpieť. To je vlastne víťazstvo, lebo druhý Úsvit nie je taký naťahovaný ako prvý a deje sa v ňom podstatne viac. Zrejme snaha zakončiť tú sériu osvietila tvorcov aspoň na chvíľočku. A niektorí sa možno nečakane dočkajú lepších posledných minút, ako po neuveriteľnej dávke takmer 10 hodín - očakávali.

Po formálnej stránke prichádza pár zlepšení. Kamera je svieža ako v prvej časti a rovnako Carter Burwell dokazuje, že vie pripraviť tie najlepšie hudobné témy (hoci Howard Shore sa v trojke snažil). Herecké výkony nemá zmysel hodnotiť, sú zhodné ako predtým – Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner hrajú čo minule (som fakt zvedavý, kde budú v roku 2015, najmä Lautner) a vedľajšie roličky sú fajn obsadené.

Twilight teda končí – a nie najhorším dielom. To je veľké pozitívum. Akurát sa lúči aj filmom, ktorý nie je ani priemerný a s výnimkou jednotky sa popálili tvorcovia prakticky vždy; na sériu sa s plnou vážnosťou nedá pozerať. A to som si 15. januára 2009 myslel, aká zaujímavá sága nás čaká... Sklamal som sa. A asi som nebol jediný.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU

autor Michal Korec 17.11.2012
4.0