CHLAPEC NA BICYKLI

CHLAPEC NA BICYKLI

9.0

Súrodenci Luc a Jean-Pierre Dardennovci patria medzi režisérov s originálnym autorským rukopisom. Každá z ich snímok v sebe prepája silný príbeh so sociálno-psychologickým presahom a snímanie výraznou neštylizovanou formou. Bratia Dardennovci vo svojej tvorbe zacieľujú divákovu pozornosť na priemernú až okrajovú vrstvu spoločnosti. Z nestaraného a zároveň intímne blízkeho uhľa pohľadu nazerajú na každodenné problémy a ťažkosti týchto ľudí.

Čaru pohyblivého obrazu prepadol Jean-Pierre spoločne so svojim bratom v druhej polovici sedemdesiatych rokov. Trvalo určitý čas, kým sa z nesmelých projektov súrodeneckej dvojice stali odvážne, profesionálne snímky, ktoré si dokázali vydobyť miesto na výslní prestížnych filmových festivalov. Prvý veľký úspech sa dostavil v roku 1996 kedy Dardennovci zabodovali s filmom Sľub. Svojou snímkou vniesli do filmového priemyslu drsný a zároveň realistický pohľad na spoločnosť. Neplnoletý hlavný hrdina formovaný školou života, kľučkujúci medzi nelegálnym rodinným biznisom a mierou zodpovednosti zaujal divákov, kritikov i porotu a bratom vyniesol nejedno ocenenie. Touto snímkou Dardenovci zadefinovali niekoľko postupov, ktoré následne modifikovali a rozvíjali vo filmoch Rosetta (1999), Syn (2002), Dieťa (2005), Mlčanie Lorny (2008) a Chlapec na bicykli (2011).

Nevyumelkovaný, surový prejav zachytávajúci situácie v čistej „autentickej“ forme, bez umelého osvetlenia, bez implantovanej hudobnej zložky, snímaní za pohybu priamo z rúk sa stali značkou Jean-Pierra a Luca Dardennovcov.

Doposiaľ posledným projektom tejto tvorivej dvojice je snímka Chlapec na bicykli o dospievajúcom a spurnom Cyrilovi. V živote osamelého chlapca vyrastajúceho v detskom domove majú miesto len dve istoty. Nádej na spoločný život s otcom, ktorý ho odvrhol a pocit mať pri sebe svoj bicykel. Pokorený zúfalstvom zo straty svojich istôt sa Cyril v citovom afekt vrhne na mladú ženu. Napadnutú kaderníčku Samanthu zasiahne chlapcov osud a rozhodne sa mu pomôcť. Nenásilným, humánnym spôsobom navracia do Cyrilovho života stratené nádej a víziu spokojnej rodiny.

Chlapec na bicykli Chlapec na bicykli

I napriek nevinnej, detskej vizáži nemožno Cyrila označiť za kladného hrdinu. Je problémový, nevychovaný a nedokáže si vážiť pomoci. Nie je však ani vyslovene negatívny. Je obeťou nezodpovedného rodiča, ktorý vytvoril a následné zboril chlapcove ideály. Podobne ako iné z postáv vyššie spomínaných snímok i Cyrilov život poháňa dopredu zaslepená túžba, od ktorej sa jednoducho nedokáže odpútať, naopak  pre jej dosiahnutie je ochotný urobiť čokoľvek.

Herec Jérémie Renier je niťou prepájajúcou snímky bratov Darennovcov do jedného veľkého spoločného kontextu. Renier dospieva, podobne ako jeho postavy a preto je ťažké odosobniť sa od jeho predošlých úloh a nevnímať ho v intertextuálnom kontexte tvorby autorskej dvojice, ako jednu a tú istú osobu. Ak sa povznesieme nad niekoľko detailov môžeme postavu Cyrilovho otca čítať ako chlapca, ktorý v mladosti pomáhal otcovi na nelegálnej stavbe, mladíka ktorý pre finančné problémy predal vlastného syn i ako bývalého narkomana žijúceho vo fingovanom manželstve s albánskou emigrantkou. Postavy si vzájomne neodporujú. Predaným dieťaťom teda mohol byť Cyril a finančnými problémami vedúcimi k odloženiu syna do domova, drogy, alebo problémy s mafiou naviazanou na „manželku“.

Chlapec na bicykli Chlapec na bicykli

Realistický formálny prístup vytvára medzi divákom a postavou osobitú interakciu. Po vzore dánskej dogmy sa obraz neukotvuje do statívu, pracuje sa len s prirodzenými zvukmi čím sa divák dostáva bližšie k postavám. Kamera zastupuje miesto publika priamo v príbehu a vťahuje hlbšie do deja. Jej pohľad, ale zostáva neutrálny. Po emocionálnej stránke Dardennovci smerujú diváka viac k empatii ako sympatii. Je ťažké vcítiť sa do problematickej postavy, ktorá na seba nabaľuje konflikty a predsa voči nej nemožno zostať ľahostajným.

Či už patrite medzi obdivovateľov sociálnej sondy, alebo odporcov rozkmitanej ručnej kamery musíte uznať že títo dvaja bratia si znamenite a s noblesou obhajujú svoj štýl a neustále pred diváka predkladajú marginálne témy s hlbokým citovým dopadom, nad ktorým je dobré sa raz za čas pozastaviť a zamyslieť.

Le gamin au vélo (Belgicko/Francúzsko/Taliansko, 2011, 87 min.)
Réžia a scenár: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. Kamera: Alain Marcoen. Strih: Marie-Héléne Dozo. Hrajú: Cécile de France (Samantha) Thomas Doret (Cyril Catoul) Jérémie Renier (Guy Catoul) Fabrizio Rongione (trafikant Surlet) Egon Di Mateo (Wes) Laurent Caron (Gilles) Baptiste Sornin, Samuel De Rijk (vychovávatelia) Youssef Tiberkanie (Mourad) a ďalší.

autor Zuzana Štefunková 22.10.2012
9.0
8.7