PROMETHEUS

PROMETHEUS

6.0

S                   E

Prometheus – grécke božstvo, ktoré chcelo povýšiť ľudstvo na jeho stvoriteľov. Za svoju ctižiadosť bolo odsúdené. Najenigmatickejší film roku 2012 odhaľuje pôvod názvu aj v kontexte. Potrestané v Prometheovi budú hlavne ambície postáv a možno aj samotného tvorcu tohto sci-fi hororu, Ridleyho Scotta. Oplatí sa dráždiť legendu a zároveň sa tváriť, že je to originálne? A je vlastne Prometheus prequel Votrelca, alebo žánrový bratanec? Scott v prvom rade nakrútil poctu vlastnému dielu a bohužiaľ (napriek snahe) sám dobre vedel, že ho netromfne.

S        M        E

Spoločnosť Weyland v roku 2093 vyšle na vzdialenú planétu vesmírnu loď Prometheus. Má preskúmať možnú existenciu mimozemských bytostí, ktoré navštívili Zem pred tisíckami rokov. Výpravu vedie tajomná Meredith Vickers a dvojica biológov. Na neznámom teritóriu odhalia nielen zámery takzvaných „tvorcov“, ale aj silu schopnú ničiť vesmír.

Prometheus Prometheus

S   L  M      IE

Téma biologického inžinierstva sa skrývala už v pôvodnej votrelcovskej ságe – najviac v Jeunetovom Vzkriesení – Scott ho povyšuje na prepojenie s kontroverznými teóriami spisovateľa Ericha von Dänikena. Nový film pochopiteľne potrebuje aj nové (alebo aspoň novo pôsobiace) kreatúry. Ako povedala herečka Noomi Rapace (stvárňujúca Elizabeth Shaw): „Ide o najhoršiu nočnú moru ženy.“ Postavy sa v súboji dostávajú na pokraj fyzických aj duševných možností, vytvára sa atmosféra beznádeje. Elizabeth predstavuje krehšiu, pobožnejšiu a nežnejšiu verziu Ellen Ripleyovej z Votrelca, film potrestá všetky jej slabosti. Jej protipólom je postava Meredith Vickers – ďalšia záporácka úloha vynikajúcej Charlize Theron. Odohrá sa niekoľko intenzívnych scén (cisársky rez), ktoré divákov budú mátať cestou domov. Pridanou hodnotou je pohlcujúce 3D.

S  L  MA   IE

Na Votrelca odkazuje aj metóda rozprávania. Po pomalom rozjazde a pristátí sa stupňujú hororové prvky – zhnusenie, panika. Robot David v mrazivom podaní Michaela Fassbendera opäť predstavuje zneisťujúci prvok príbehu. Na internete vznikla teória prepojenia Promethea s iným slávnym Scottovým filmom. Inšpiráciu priznáva minimálne sám Fassbender (pre Comingsoon.net): „Pozrel som si Blade Runnera a sledoval replikantov – konkrétne postavu herečky Sean Young a jej neukojiteľnú túžbu.“ Očividná je aj tematická inšpirácia – motívy jedinečnosti, stvorenia, pôvodu. Je dieťa majetkom otca? Film skvele graduje a predpovedá ohromujúci výsledok...

Až kým nastane posledná polhodina, vytriezvenie a všetkým je jasné, že filmové dejiny sa prepisovať nebudú. Je to veľká škoda, lebo atmosféra je dovtedy budovaná bezchybne a dočkáme sa niekoľkých dejových prekvapení. Už z dizajnu oblúd je zrejmá vyčerpanosť, keďže pripomínajú pôvodné Gigerove koncepty. (H.R.Giger – švajčiarsky umelec, ktorý vytvoril vzhľad Votrelca). V súvislosti s tým treba poznamenať, že medzi oboma filmami nielenže spojenie existuje, ale – čo je podstatnejšie – vôbec nie je jasné, aké. Odohrávajú sa totiž v rozdielnych prostrediach a (nasleduje spoiler!) nevysvetľujú pôvod votrelca. Záverečná scéna síce môže mnohé naznačiť, ale priame prepojenie neprináša. Z toho vyplýva, že Prometheus neuspokojí fanúšikov Votrelca (ktorému je dej príliš vzdialený), ale ani tých, ktorí očakávali inovatívny prístup.

Prometheus Prometheus

S  LAMA   IE

Aj v Prometheovi je vidieť súčasnú tvár Hollywoodu. Novota plynie z kombinácií. A nielen to, chýba striedmosť. Votrelec vôbec nepotreboval toľko gigantických motívov, do ktorých sa navŕtať. Toľko otázok, ktoré ostanú otvorené (podiel na tom má očividne scenárista seriálu Lost Damon Lindelof), toľko nedopovedaných úvah... Čo spôsobuje čierna tekutina, ktorá je rovnako magická ako elixíry v Harry Potterovi – na jednej strane vytvára novú DNA, na strane druhej ju ničí? Mnohé postavy umierajú bez zmyslu, aj keď sa s nimi zoznamujeme dve hodiny. Ich konanie nie je vždy založené na logickej motivácii (napr. keď David nakazí spolupasažiera). Alebo časové diery – najprv trvalo prieskumníkom hodiny dostať sa do jadra vesmírnej lode a v závere filmu už len niekoľko filmových sekúnd.

Prometheus

Ak sa scenáristi snažili vytvoriť základ pre svet s novými pravidlami, diváci musia mať pocit, že má premyslené a reálne pôsobiace korene s logikou. Zrejmá je tak snaha producentov vytvoriť dielo, ktoré vyvolá diskusiu podobne ako Počiatok (ktorý však minimálne jeden logický výklad ponúka). Námet by navyše musel gradovať v aspoň trilógii filmov, aby mohol priniesť uspokojivé finále. Skratkovitá akcia zabíja potenciál príbehu. Je to však z hľadiska očakávaní pochopiteľné – – mamutia kampaň nemohla priniesť nič iné. Aj keď je Prometheus dobré sci-fi – nadpriemerný horor (a Ridley Scott skvelý režisér), je to veľké...

SKLAMANIE

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU JANKY IMRICHOVEJ (RÁDIO_FM) A PETRA KONEČNÉHO

Prometheus (USA, 2012, 124 min.)
Réžia: Ridley Scott. Scenár: Jon Spaihts, Damon Lindelof. Kamera: Dariusz Wolski. Strih: Pietro Scalia. Hudba: Marc Streitenfeld. Hrajú: Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, Patrick Wilson, Idris Elba, Guy Pearce, Logan Marshall-Green, Sean Harris

autor Marek Hudec 6.6.2012
6.0
6.5