MUŽI V ČIERNOM 3 3D

MUŽI V ČIERNOM 3 3D

7.0

Prvý diel série z pamätných 90. rokov bol veľký hit, hoci nevyužil svoj potenciál naplno. Dvojka skôr kopírovala predchodcu, ukázala pár dobrých nápadov, a na mieste divákov nechala obavy, čo sa dá ešte vymyslieť. Stará partia je späť – ale bude dnes 3D stačiť na jej oživenie?

Tajomstvá univerza, ktoré Agent K sľuboval pred 15 rokmi, sa prehlbujú v momente, keď sa on sám ocitne v ohrození života a agent J prejde ďalšou skúškou – cestou v čase o 40 rokov, aby sa dostal k mladému parťákovi a zodpovedal viaceré otázky. Na cestu späť sa vydajú ďalšie postavy, príde pár nových emzákov i ľudstvo bude ohrozené; a staronový tím však má lepší potenciál.

Muži v čiernom 3 sú sčasti archaický blockbuster, netaja inšpiráciu dvomi dekádami 20. storočia. Barry Sonnenfeld za posledných 10 rokov natočil jediný film, a tak sa bez hanby vracia primárne do 90. rokov, vrcholu svojej kariéry. Tieto postupy jasne využíva v prvej polovici – neservíruje vražedné tempo a pripomína to najlepšie zo série. Dvoch agentov, agentúru, fajn akciu na rozbeh. Keď sa rozhodne miešať dej, putuje do 60. rokov, ktorým dáva šmrnc. V máji je to už druhý film, ktorý stavil na návrat v čase a dobové reálie. Muži v čiernom 3 sú však oproti Temným tieňom podstatne prepracovanejší a dekádu výborne využili. Majú početné narážky a kráľovské odkazy na Andy Warhola či Micka Jaggera.

Muži v čiernom 3 3D Muži v čiernom 3 3D

Prvá hodina ponúka to najlepšie v sérii: špičkovú akciu výborne vyznievajúcu na veľkom plátne a v 3D. Sonnenfeld sa rád hral s kamerou a jeho zábery i pády do priestoru sú s pomocou tretieho rozmeru sugestívne podané. Humor je účinný vďaka desiatkam vtipov, ktoré dokáže Will Smith podávať na počkanie – a Josh Brolin mu neraz skvelo sekunduje. Ale keď sa začne v scenári mix ďalších menších zápletiek, režisérovi sa trošku film vymyká kontrole a vzniká zmätok. Zrejme je na vine dlhočizná produkcia či snaha zosekať dĺžku na 104 minút – a odniesla si to konzistencia.

Určité atribúty sú solídne podávané celý čas: dobré idey v 60. rokoch, prepojenie so súčasnosťou. Viaceré postavy majú dvojaké úlohy a máte možnosť sledovať vývoj či ich zmenu. Trojka Mužov v čiernom sa viac ako akciou zaoberá postavami a vzťahmi. Očakávané sledovanie agenta K v mladosti funguje výborne; keď sa zrazu na plátne preháňajú dvaja agenti s menším vekovým rozdielom, séria chytá svieži dych. Je to síce škoda z hľadiska menšieho priestoru Tommy Lee Jonesa, no Josh Brolin je výborný. Hodí sa do akcie, má zmysel pre humor a dobré gagy. Akcia je prehľadná, a nie je jej veľa. Emzáci sú vhodne využívaní na čele s dobre obsadeným zloduchom. Ich interakcia so živými hercami síce už neprekvapí, no stále sa nezunovala. Navyše perfektne fungujú narážky na to, kto zo známych celebrít je emzák. Tento prvok sa v sérii nikdy neomrzí.

Muži v čiernom 3 3D Muži v čiernom 3 3D

Je preto škoda, že do tohto kompaktného výsledku sa miešajú občas logické problémy vznikajúce pri ceste časom alebo určité diery v scenári či trable so strihom. Ani na tretíkrát sa tvorcom nedarí vytvoriť stopercentne fungujúci celok, pri ktorom by ste si povedali: Paráda, takto to má byť. Sú tu desiatky nápadov, ale nestoja na jednoznačne podanom príbehu, ktorý by vás priklincoval do sedadla. Nechápem, že za 10 rokov nedokázali scenáristi pripraviť celok bez hluchého miesta.

Inak všetko sedí ako má a budete sa cítiť ako v roku 1999, keby prišlo dobré pokračovanie prvého dielu. Akcia je veľká a hlučná, humor účinný, casting perfektný. Vďaka 13 ročnému rozdielu oproti jednotke má film solídny 3D vizuál – ale aj český dabing. Najväčšia dilema, do akej sály ísť, sa ťažko rieši, pretože vidieť film dvakrát po sebe za jeden či dva týždne sa neoplatí. Skúste to promované 3D...

Men in Black III (USA, 2012, 104 min.)
Réžia: Barry Sonnenfeld. Scenár: Etan Cohen, David Koepp, Jeff Nathanson, Michael Soccio. Kamera: Bill Pope. Strih: Wayne Wahrman, Don Zimmerman. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: Will Smith, Tommy Lee Jones, Josh Brolin. Alice Eve, Emma Thompson, Bill Hader, Lady Gaga

autor Michal Korec 26.5.2012
7.0
-