Kino recenzia > Moje letné prázdniny
Exodus
Predestination
Pan
Jurassic World

MOJE LETNÉ PRÁZDNINY

Odkedy v kinách zhorela Gibsonova dráma The Beaver, kde sa hlavný hrdina rozpráva s plyšovým bobrom, zdá sa, že hercova sláva upadá ešte hlbšie do zabudnutia...

Odkedy v kinách zhorela Gibsonova dráma The Beaver, kde sa hlavný hrdina rozpráva s plyšovým bobrom, zdá sa, že hercova sláva upadá ešte hlbšie do zabudnutia. Niežeby šlo o kvalitu jeho filmov, Na hrane temnoty alebo Apocalypto boli viac než priemerné kinematografické pokusy. Gibson si meno pokazil hlavne v bulvárnych plátkoch. Ostré vyjadrenia na adresu žien, homosexuálov, židov, alebo fámy o tom, že sa vyhrážal expriateľke smrťou ho posunuli na okraj sympatií amerických divákov.

Do kín sa jeho najnovší film Moje letné prázdniny dostal zjavne iba v štátoch (Portugalsko, Rusko, Švédsko, Taliansko, Slovensko), kde o hercovej búrlivosti vedia menej. Ako vyzdvihli mnohé zahraničné médiá, nie je navyše jasné, či Moje letné prázdniny sú neoficiálnym pokračovaním Gibsonovho filmu Odplata z roku 1999 (keďže sa minimálne podľa českých a slovenských distribútorských materiálov hlavné postavy oboch filmov volajú Porter).

Hlavný hrdina, ktorého vo filme oslovujú The Gringo (podľa slovenského distribútora sa volá Porter) sa dostáva do mexického väzenia potom, ako okradne mafiána a chytí ho pohraničná stráž. Tu stretáva chlapca so vzácnou krvnou skupinou, ktorého potrebuje šéf drogového kartelu, aby mu daroval pečeň. Mafiánske peniaze však priťahujú pozornosť a rovnako krásna mamička chlapca, s ktorým sa Gringo skamaráti. Kladní hrdinovia s ťažkými osudmi sa dostávajú do pazúrov slizkých záporákov.

Slovenský preklad názvu Moje letné prázdniny (v origináli Get the gringo) síce môže evokovať idylickú romantickú komédiu, v skutočnosti ide o zvláštnu žánrovú polievku so suchým hlavným hrdinom. V prvom rade zaujme prostredie filmu, El Pueblita je netradičným väzením. Od roku 1956 si doňho mexický trestanci môžu „spolu ubytovať“ svoje deti, manželky, či priateľky. Vzniklo tak geto plné drog, promiskuity a násilia. Spočiatku extrémne podmienky pripomenú Parkerovu drámu Polnočný express, sarkastický hrdina zas Gibsonove postavy vo filmoch Smrtonosná zbraň a Odplata (k tomu sa ešte vrátim). Napríklad mexický policajt hovorí americkému: „My sme skorumpovaní, vy ste skorumpovaní. Je iba jeden rozdiel, my si to priznáme.“

Režisérom filmu je debutant Adrian Grunberg (doteraz pracoval ako asistent Wall Street 2, Apocalypto), ktorý očividne ostal pod papučou spoluscenáristu Gibsona. Zmätené je napríklad jeho vedenie kameramana, raz sa pokúša o dokumentárne zábery, inokedy o mimoriadne priblížené, dramatické snímanie tvárí postáv. Niektorí zloduchovia sú v príbehu zbytoční, často sa na plátne ukážu len preto, aby v ďalšej prestrelke umreli. Od druhej polovice filmu sa bohužiaľ humor dostaví len zriedka a tvorcovia sa kúpu v drsných scénach. Tu sa prejaví najväčšia disharmónia, štandardný príbeh, čím bližšie ku koncu, tým viac stráca na humore, atraktivite a sám film sa stráca v priemernosti.

Ako ale povedal sám Gibson v rozhovore pre DesdeHollywood: „Je to popkorn.“ Nenájdete v ňom veľa umenia, akurát  spočiatku vtipný bedeker na jedno špinavé miesto so skvele vybraným pesničkovým soundtrackom. Niekomu môže vadiť aj stereotypný vzťah Gringa s mexickým chlapcom a jeho mamou. Akcia sa dostaví striedmo a tak je otázne, či mainstreamový divák nebude považovať film za príliš dialogický. Škoda potenciálu a nadhľadu, ktorý sa nepodarilo udržať.

Get the Gringo (USA, 2012, 95 min.)
Réžia: Adrian Grunberg. Scenár: Mel Gibson, Adrian Grunberg, Stacy Perskie. Kamera: Benoit Debie. Strih: Steven Rosenblum. Hudba: Antonio Pinto. Hrajú: Mel Gibson, Kevin Hernandez, Dolores Heredia, Peter Stormare, Daniel Gimernez Cacho, Roberto Sosa, Peter Gerety

2012-05-2626.5.2012 | Marek Hudec

Akcia/Komédia
95 min