LÍBÁŠ JAKO ĎÁBEL

LÍBÁŠ JAKO ĎÁBEL

2.0

Nuž, česká kinematografia sa dostala do momentu, kedy sa už o pokračovania úspešných látok veru netreba báť. Kedysi Troška chrlil Kameňáky ako na bežiacom páse, teraz je na plátne nový diel série Márie Poledňákovej o nových či rozídených pároch. So silným obsadením, no chatrným scenárom a priam smrtiacou stopážou 113 minút.

Je potrebné vidieť Líbaš jako Bůh (marec 2009)? Sčasti áno, aby ste sa mohli orientovať medzi postavami a ich motiváciou, ale v zásade sa scenár sústredí na štyri postavy. Helena má konečne možnosť žiť svoje roky naplno, pretože jej bývalý manžel Karel sa už odsťahoval z domácnosti, no František to nemá také ľahké – jeho exmanžela Bohuna má totiž stále tendenciu uchmatnúť si čas s Františkom pre seba. Hoci vo finále minulého dielu vznikol nový pár, je pod paľbou otázok a pokusov zo strany bývalých partnerov – a to dokonca aj na exotickej dovolenke v Maroku, kde sa začnú diať neskutočné trapasy: chýbajúca batožina, zlodeji i nutnosť riešiť kritické momenty.

Líbaš jako Bůh nebola úplná česká katastrofa a ponúkla dve hodiny akceptovateľného sledovania – ale s odstupom času by som sa k filmu nevrátil. Preto sa pri sledovaní novinky pýtam, čo sa nám 70-ročná Marie Poledňáková snaží naznačiť? Že dokáže stále zohnať dosť peňazí a s piatimi silnými hercami nakrútiť hocijaký film so solídnou výpravou a prepašuje doň pár dobrých scén?

Pokračovanie s obľúbenými postavami nie je zlý nápad a návštevnosť minulého filmu bola dobrá. No nadväznosť už taká skvelá nie je, naopak, motívy postáv sú s výnimkou ústredného páru často zvláštne. Akoby scenáristi zacítili šancu ísť síce ďalej, no rýchlo ich opantali pofidérne motívy, ktoré pramenia z nasadenia filmu do exotickej Afriky. Tu sa môže uviesť do pohybu totálna séria eskapád a podivných prvkov ako naháňačka so zlodejmi. Keď príde, budete prekvapení z nového smerovania postáv. A obávam sa, že logika ušla na dovolenku inde ako do Maroka.

Líbáš jako ďábel Líbáš jako ďábel

Scenár mieša základný pár, ich bývalých partnerov i kopu vedľajších postáv. Ako by to nestačilo, do diania ešte zapája pár nováčikov na okorenenie humoru, no tí sú dosť mimo a instantný výstup Jiřího Langmajera potvrdí vážny stav českých komédií. Niekedy som mal pocit, že humor už fakt skĺzne na úroveň Kameňáku. A potom nastúpi Eva Holubová, ktorá už prehráva na plnej čiare.

Je to paradox, ale prvý diel bol dobre nasnímaný, nazvučený a držal pokope. Dvojka nie je vôbec celistvá, jej roztrieštenosť a neustále smerovanie pozornosti inam je zarážajúce. Raz treba vidieť nové postavy v akcii a potom oľutujete. Pritom nájazdy kamery sú stále solídne (aj keď v Afrike dosť samoúčelné) a soundtrack sa príliš nepokazil.

Líbáš jako ďábel Líbáš jako ďábel

No čo chcieť od filmu inšpirovaného napríklad Sexom v meste 2? Aj Líbaš jako ďábel potreboval nové témy a našiel ich v úniku na iný kontinent, kde môže nahádzať neuveriteľné elementy a len blbú sériu náhod. Kombinácia príliš jednoduchej zápletky a málo zaujímavých dialógov vedie aj k rýchlej nude – poslednú tretinu doslova odtrpíte, pretože už nemá čo povedať a posiela väčšinu vtipov do prázdna. Herci nemajú čo zachrániť, lebo každý druhý je obsadený zle. Jiří Bartoška, aj Kamila Magálová hrajú dobré roly, ostatní sa nedokážu pripojiť a nudia. To je najväčší paradox – pretože Líbaš jako Bůh bola síce podpriemerná komédia, ale napriek tomu sa dala dopozerať.

S novinkou mám jasný osobný problém vidieť ju do konca bez opakovaného sledovania hodiniek a dúfania, že už rýchlo skončí. A že eventuálne nás o ďalšie tri roky nečaká tretí diel série.

Líbáš jako ďábel (Česká republika, 2012, 113 min.)
Réžia: Marie Poledňáková. Scenár: Marie Poledňáková. Kamera: Vladimír Smutný. Hudba: Petr Malásek. Hrajú: Kamila Magálová, Oldřich Kaiser, Jiří Bartoška, Eva Holubová, Roman Vojtek, Martha Issová, Milan Šteindler, Jiří Langmajer, Petr Nárožný

autor Michal Korec 26.5.2012
2.0
-