LORAX

LORAX

7.0

Je náročné písať na Slovensku o sfilmovaných dielach Dr. Seussa – sú to kultové americké knihy, v USA sa cca raz za štyri roky štúdiá rozhodnú investovať. Universal skúsil dva razy – z Grincha bol veľký domáci hit, Kocúr nezabodoval. Potom Fox natočil pred štyrmi rokmi Hortona a ukázal cestu pre adaptáciu – animácie, nie hrané filmy za ťažké prachy. A Universal sa krásne poučil.

Dr. Seuss rozpráva jednoduché, ale poučné príbehy, na podanie využíva rýmy i piesne a navyše si udržiava jedinečnú štylizáciu. Pre diváka to môže byť jednoznačná pozvánka i malá pochybnosť.

Lorax rozpráva zaujímavý príbeh využívajúci množstvo flashbackov. Súčasná línia sa točí okolo chlapca, ktorý čerstvo zamilovaný túžiť urobiť veľký čin: doniesť slečne skutočný strom. To je v umelom mestečku, kde žijú, nereálna úloha, umelé je úplne všetko a stromy slúžia ako bizarné okrasy v piatich módoch (jar, leto, jeseň, zima, disco). Za mestom je iný svet: fialová pustatina a na konci podivný barák s postavou, čo veľa vie. Paralelne skáčeme v rozprávaní do minulosti, kde chlapec Bol-raz chcel dosiahnuť úspech a objavil krásny farebný kraj a v snahe zarobiť začal sekať stromy, privolal ich strážcu Loraxa a zažili síce veľké dobrodružstvo, no aj boj medzi vlastnou ambíciou a priateľstvom k zvieratkám i prírode...

Lorax Lorax

Nemá zmysel tajiť, že Lorax hrá na ekologickú strunu. Ale robí to dobre. Jeho nádherne umelý svet vám v 3D môže pripadať až príliš bizarný, hoci všetko je idylicky farebné a krásne. Kontrast vyvolaný neprirodzeným použitím je však účelový – štylizácii Dr. Seussa nádherne sadne, lebo sa môžu grafici vyšantiť na typických pokrútených stavbách, kde chýbajú pravé rohy a dominujú iné tvary. Už po 10 minútach máte pocit, že toto je príliš, nechcete tu žiť či sledovať hnusnú umelinu. Preto vás autori zaklincujú pohľadom na to, aké územie sa rozprestiera za mestom a neskôr prídu zvieratká z bizarného farebného a nie príliš hustého lesa. Vizuál je silnou stránkou Loraxa (on sám je brilantne vytvorený a obdivuhodne svojský), prostredia mieša bez kompromisov a saturuje ich farby, neustále ukazuje nevídané tvary a rôzne tvory. Tie majú stovky sympatických animácií a dokonca aj návrat do mesta už nie je taký šokujúci. 3D je využívané starostlivo, s niekoľkými parádnymi efektmi, kedy máte pocit, že vám padla trieska do sietnice alebo vám tvár pretne prekážka. Pri akčnej scéne na vozidlách? Prečo nie!

Je fajn vidieť nie príliš zložitú ideu v košatom spracovaní. Najprv flashbacky, ktoré využívajú variácie a sugestívny pocit odhaľovania farebného lesa. Jeho stromy pripomenú lízanku, desiatky lesných tvorov stoja za obľúbenie. Trojica rybičiek spieva svoje i cudzie melódie (počkajte na ich paródie), medvedíky sú milé a operenci majú perfektnú neverbálnu komunikáciu. A samotný Lorax má charizmu. Ľudia nie sú príliš pekní a s výnimkou babičky a slečny vás neoslovia.

Lorax Lorax

Lorax má silný a premenlivý mix emócií. Chvíľu je rozprávkovo bláznivý, do dvoch minút nasadí smutný tón, pomaly vás nechať vyroniť slzu. O pár desiatok sekúnd sa už opäť smejete, no na ťažší pocit neradno zabudnúť. Popri viditeľných pocitoch autori ukážu aj iný problém: ľudskú chamtivosť. A aj sociálnu kritiku, lebo hlavný hrdina nežije práve vo funkčnej rodine. Dr. Seuss ukazuje ťažkú látku v druhej polovici bez kompromisov a na plátne odohrajú až biblické scény.

Po jeho videní máte dobrý pocit, spočiatku neviete kam smeruje a zdá sa vám povrchný, pekné myšlienky však prídu a nie je ich málo. Rýmovačky i pesničky si pýtajú svoj čas a ich kvalita je premenlivá. Básne fungujú občas (preklad ich nedokázal vždy využiť), pár piesní je výborných a melódie sa vám uložia v hlave, ostatné sú skôr instantné, možno zbytočné. Český dabing veľmi neohúri a hlas slečny je slabučký. Je to svojský, no milo spracovaný príbeh. Druhý najlepší Seuss.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

Dr. Seuss’ The Lorax (USA, 2012, 85 min.)
Réžia: Chris Renaud, Kyle Balda. Námet: Dr. Seuss – rovnomenná kniha (1971). Scenár: Ken Daurio, Cinco Paul. Strih: Claire Dodgson, Steven Liu, Ken Schretzmann. Hudba: John Powell. Hrajú: (v českom znení) Tomáš Juřička, Otakar Brousek, Miriam Kantorková, Michal Holán

autor Michal Korec 16.3.2012
7.0
4.7