VOJNOVÝ KÔŇ

VOJNOVÝ KÔŇ

8.0

Steven Spielberg má opäť za sebou rok, kedy útočí na zábavuchtivého diváka (cez Tintina) a ešte stíha uviesť aj oscarovú drámu. Vojnový kôň nezapiera svojho majstra, prináša scény plné pátosu, emócie zábavné i smutné, silné momenty i dlhé minúty bez zlomu.

Joey sa narodil ako koník, po ktorom poškuľoval Albert už dávno, a až keď ho na trhu kúpil otec za tridsať guineí sa ho mohol ujať a učiť ho prvým kúskom. Slobodne bežať i poraziť svojho soka na najnovšom automobile či skúšať ho zapriahnuť do poľných prác. No predovšetkým si k nemu vybudovať vzácny vzťah. Lenže keď sa píše rok 1914, úrodu stihla zmyť sotva prvá búrka a nad letom sa zmrákajú krvavé oblaky, idylka nevydrží dlho. Vzťah Joeyho a Alberta prejde skúškou...

Pôvodne som si myslel, že Vojnový kôň popíše nerozlučný príbeh chlapca a koňa, pôjdu spolu do vojny, absolvujú veľké bitky v Európe, koník ho pár ráz zachráni, on zase jeho a keď im šťastena bude priať, obaja sa dožijú 11.11.1918. Ak nie, film skončí, priateľky vyberú vreckovky a koniec. Omyl, celý film je iba o koňovi menom Joey a chlapec sa síce v určitých častiach objaví, no nie je tu stále. Spielberg dbá o detaily a spočiatku servíruje pomaly skorodokument o detstve, ako sa Joey dostáva na statok, kde si obľúbi chlapca. A čaká nás predstavenie hlavných symbolov filmu.

Vojnový kôň Vojnový kôň

Keď sa posledný raz rozozvučia zvony v roku 1914, mení sa charakter a z pomalého rozprávania o životom skúšanej rodine sa rozvinie premenlivý príbeh putovania Joeyho po fronte. Postupne sa zbaví usadzovania v novom prostredí, pretože to strieda pomerne rýchlo. Mení sa jeho rola, on putuje ďalej, resp. si ho podávajú i starajú sa oň iné osoby. Vďaka Joeymu sledujeme ich príbehy. Druhá tretina má epizódny charakter a veľa postáv, o ktorých túžime dozvedieť viac. Anglickí dôstojníci, nemeckí bratia, francúzska sirota a ďalší sú na plátne príliš krátko; Joey musí putovať ďalej. Názov Vojnový koň nie je sebecký, v bohatej stopáži sa sústredí Spielberg na dve témy.

Koník je jasný, a je zaujímavé sledovať celé dianie prostredníctvom neho. Radosť, chamtivosť, zatrpknutosť a neskôr zlobu, nenávisť a štipku citu na bojisku. Hlavná téma číslo dva je podľa očakávaní vojna, opäť v inom pohľade aj od Spielberga. Niežeby ste sa nedočkali majestatných akčných scén (sú tu a špeciálne beh vojaka na 80 m je nádhernou ukážkou surového charakteru prvej svetovej), vojna je všadeprítomná. Na starom mlyne ukáže väčšiu krutosť ako pri nájazde Angličanov v začiatkoch. Niekedy neviete určiť, ktorý národ skrýva hlbšiu nenávisť a neváži si ľudské črty. Čím ďalej vojna pokračuje, tým sú vojaci bezcitnejší. Kradnú, vraždia a drancujú seba navzájom či zvieratá. S jedinou výnimkou víta každý Joeyho s nabitou puškou či záprahom s obrovským nákladom. Gro emócií vychádza paradoxne nie od ľudí, ale sympatického hnedáka.

Vojnový kôň Vojnový kôň

Po technickej stránke ho milujú všetci: Janusz Kaminski mu dopraje krásne nálety kamerou, John Williams venuje krásnu tému i celkovú hudbu, samotný Spielberg ho nechce pustiť z očí diania. Vojnový koň pôsobí navyše úmyselne staromódne so žltými západmi slnka, sivou farbou lejaka či naivnou vierou v priateľstvo človeka a zvieraťa. Je škoda, že jednoznačný nie je aj scenár, ktorý bude mnohým pripadať príliš pomalý, málo dramatický, resp. roztrieštený. Chýba tu typická silná linka, ktorá upaľuje vpred. Prevažuje téma vojny a koňa, pomalé tempo. Občas dokonca tipujete, či za kameru na 15 minút neprišiel na výmenu Terrence Malick, tak sa dokáže odpútať.

Hercov nájdete v stopáži neúrekom, a málokto dostane výrazný priestor zažiariť – najväčší výkon podáva Joey v kombinácii trikov i živého koníka. Je tu veľa spielbergovských nápadov, detailisti majú čo analyzovať a mnohé scény sú krásne. Celok síce neberie okamžite dych, ale je to poctivé kino. Iste, v oscarovej deviatke ťahá za krátky koniec, ale fanúšikovia režiséra budú zaň vďační.

War Horse (USA, 2011, 147 min.)
Réžia: Steven Spielberg. Námet: Michael Morpurgo – rovnomenná kniha (1982). Scenár: Lee Hall, Richard Curtis. Kamera: Janusz Kaminski. Strih: Michael Kahn. Hudba: John Williams. Hrajú: Jeremy Irvine, Emily Watson, Peter Mullan, Niels Arestrup, David Thewlis, Tom Hiddleston, Benedict Cumberbatch

autor Michal Korec 23.2.2012
8.0
7.2