MONEYBALL

MONEYBALL

9.0

Keď sa na plátne začína hrať baseball a veľké štúdia najímajú šikovných hercov či režisérov, môžete sa tešiť na extrafilmový zážitok. Tvorca drámy Capote, Bennett Miller, žmýka oscarový výkon Brada Pitta a má jeden z najlepších scenárov roka. Nemusíte poznať kompletné pravidla baseballu, aby ste si parádne užili drámu o veľkých víťazstvách.

V roku 2002 sa manažér Billy Bean dostane do patálie: jeho tím sa takmer rozpadol. Veľkí hráči zdrhli za veľkými platmi do iných tímov, rozpočet na sezónu a posily je sotva tretinový a hlavný majiteľ sa na klub vôbec nesústredí. V tom momente klasické metódy zlyhali a treba nasadiť inú taktiku. Do tímu prichádza absolvent prestížnej univerzity a ekonóm Peter Brand, ktorý spolu s Billym staví na analýzu hráčov a začnú paradoxne najímať veteránov, slabochov, začiatočníkov a celkovo nedocenené typy. Je to experiment, ale zrazu sa začína vyplácať a malý tím smeruje k nečakaným úspechom...

Zabudnite na predsudky a tipy, že toto bude obyčajná športová dráma či nový biják s Bradom Pittom. Moneyball kombinuje potenciál väčšej skupinky hollywoodskych majstrov a vytvára úžasný celok. Je predovšetkým výborne podávanou drámou o inšpirácii, vlastnej túžbe, odhodlaní a motiváciách, ktoré nás môžu hnať vpred k životným výkonom. Je to príbeh o cene víťazstva i prehry; a je veľmi podobný samotnému životu, preto sa naň možno sledovať a nájsť v ňom samých seba.

A ako film núka viac ako iba prvotné očakávané prekvapenia a typický filmový nápad, že z nuly budú hrdinovia. Moneyball je napínavá športová dráma, ale neodohráva sa väčšinu času na ihriskách, kde sa musíte sústrediť na každú loptičku či bod. Je to krásny prehľad emócií hlavného hrdinu a jeho okolia, no zároveň je väčšinu času pomerne chladný, až sa môže zdať našincovi nezaujatý. Už sa pripravíte na parádnu rolu manažéra a zrazu sa tu miesi vzťah s jeho vlastnou dcérou. Je to príbeh o inštinktoch ľudí a tie môžu zmeniť v krátkom čase všetko doteraz zažité.

Moneyball Moneyball

Moneyball krásne funguje ako celok a hoci sa pri ňom nezišli hviezdy nižšej svietivosti ako na ihrisku, klape naplno. Každý zo zúčastnených maká naplno vo svojej funkcii. Duo scenáristov Aaron Sorkin (Sociálna sieť) – Steven Zaillian (Schindlerov zoznam) dáva dokopy perfektný intenzívny scenár – ide do hĺbky, je celý čas inteligentný a priam sa vyžíva v kľúčových momentoch. Postavený na dialógoch, ktoré plynú medzi Pittom a Hillom, plne sústredený na vážne dianie, no s priestorom pre ľahký humor či dokonca iróniu (osudu). Je to scenár o živote mužov, o biznise, o momentoch čo definujú okolie.

Režisér Bennett Miller ponúka iný filmový pohľad; sústredí vo veľkej miere na dvojicu protagonistov a hráči sú síce zastúpení, no v niektorých momentoch takmer ukradnutí. Celé dianie sústredí na muža, trénera, čo zvádza boj sám so sebou, so svojou rodinou (teda čo z nej ostalo po stroskotanom vzťahu: jeho dcéra), snaží sa motivovať všetkých naokolo, no sám vie, že stavil na jedinú kartu. Buď sezóna vyjde alebo si môže ísť hľadať flek v úplne inom biznise. Brad Pitt je vo svojej roli presný a jasne opodstatňuje čerstvú nomináciu na Oscara či iné ocenenia. Vďaka nemu vidíme na plátne originálny charakter a svojského Billyho Beana. Keď je sám na plátne, je výborný. No v momente, keď sa začne interakcia s hráčmi, hlavným manažérom či novým poradcom, exceluje. Silné dialógy ho definujú.

Moneyball Moneyball

Ale životný výkon predvádza Jonah Hill. Zabudnite na jeho typické vedľajšie roličky v komédiách, tu ukazuje nenápadnú odovzdanú postavu chlapíka, čo baseball nehráva, no vie o ňom všetko. Zakríknutá povaha a ustráchaný prejav je prebíjaná jeho znalosťami a postrehmi. Vytvára nádherný paradox, azda do tohto biznisu nepatrí vzhľadom na svoje pozadie, no jeho taktika v ňom dokáže dominovať. Snaha presadiť sa je pri ňom občas neviditeľná, no silná – prebíja Billyho či hráčov.

Bennett Miller nenakrútil po Capotem šesť rokov žiadny ďalší film, až teraz. A je výborný, ak nie ešte lepší ako jeho debut. Mimoriadne nadanie vyúsťuje v jednu z najlepších drám roka – nemusíte vedieť nič o baseballe, no dozviete sa veľa o sile človeka a jeho motivácii. A nebojte sa, nie je príliš americký – aj nám Európanom sadne ako uliaty.

Moneyball (USA, 2011, 133 min.)
Réžia: Bennett Miller. Námet: Michael Lewis – kniha Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game (2003). Scenár: Steven Zaillian, Aaron Sorkin. Kamera: Wally Pfister. Strih: Christopher Tellefsen. Hudba: Mychael Danna. Hrajú: Brad Pitt, Robin Wright, Jonah Hill, Philip Seymour Hoffman, Chris Pratt, Stephen Bishop

autor Michal Korec 4.2.2012
9.0
8.7