BARBAR CONAN 3D

BARBAR CONAN 3D

3.0

Nedávno sa v San Diegu uskutočnil jeden z veľkých conov, stretnutí ľudí, ktorí sa točia okolo fantasy a sci-fi projektov všetkých možných podôb. Na hodinovom paneli venovanom seriálu Hra o tróny dostal Jason Momoa „neférovú“ divácku otázku: Ako by dopadol súboj jeho dvoch postáv: Khala Droga s Barbarom Conanom. Vzhľadom na pôdu kde sa diskusia odohrávala, odpovedal logicky v prospech koňáckeho vojnového pána. Skutočnosť je však omnoho tvrdšia: khal Drogo by nielenže Conana roztrhal na kúsky, umlátil by ho plstenou bagandžou a pri tom by druhou rukou mohol písať scenár oscarovskej drámy. Jason Momoa totiž naozaj pred časom ohlásil, že by chcel napísať scenár pre pokračovanie Conana. Po zhliadnutí aktuálneho filmu sa už niet veľmi čomu diviť, ani čoho sa obávať. Horšie to byť nemôže.

Pôvodný Barbar Conan je klasika. Knižná, a vlastne aj filmová. Zachytáva prapôvodnú podobu fantasy sveta, plného príšer, čarodejov a neohrozeného bojovníka, ktorý s mečom v ruke „prejde temnou krajinou, k temnej veži, aby temnému pánovi nakopal temnú prdel“. V spojitosti s vtedy mladým Arnoldom vznikol prostý, ale atraktívny kult tohto typu hrdinskej fantasy. Niet sa veľmi čo čudovať, že Hollywood takmer tridsať rokov po jeho uvedení siahol po remaku. Žiaľ niet sa ani veľmi čo čudovať, ako to dopadlo a prečo to tak dopadlo.

Barbar Conan 3D Barbar Conan 3D

Najjednoduchšie a nie nesprávne je ukázať prstom na režiséra Marcusa Nispela (remaky – Piatok trinásteho, Texaský masaker motorovou pílou). Tento nemecký rodák (prvé varovanie), pracujúci v reklamnej brandži (druhé varovanie) a získajúci si meno hudobnými videoklipmi, zatiaľ neurobil dobrý film a nič sa na tom žiaľ nezmenilo. Napriek tomu, že scenár nemá žiadne úžasné kvality a pripomína skôr sled scén poskladaných do deja než príbeh, predsa len to nie je zlátanina typu Posledný vládca vetra alebo Eragon. Ďuro Červenák trefne pripodobňuje dej filmu k videohre, kde  ide v prvom rade o to dostať sa v danej scéne k lokálnemu záporakovi a zlikvidovať ho, bez trápenia sa s čímkoľvek naokolo. Fanúšikovia kvalitných hier vedia, že aj toto málo niekedy stačí k vybudovaniu parádnej atmosféry. Nispel nedokázal ani to.

Film (jeho dej rozprávať považujem za stratu času, pozrite si trailer) sa tak stáva zvláštnou zmesou wtf momentov (kraľuje obrovská drevená loď), nezmyslov najhrubšieho zrna (aj vy by ste oslobodzovali otrokov tak, že na nich spustíte obrovské kamene?), pomerne solídnej výpravy, ktorá však vytvára skôr disneyland, ako homogénnu fantasy krajinu, a striedavo dobrej akcie. Úvodná naháňačka mladých barbarov síce nie je originálna, ale má aspoň aký taký šmrnc, všetky ostatné bitky sú však snímané a strihané tak, aby vyzerali cool v spomaľovačke, čo možno človeka baví v krátkej ukážke, ale na celofilmovej stopáži to pôsobí lacno, nudne a televízne. A to je pre film, ktorý chce byť barbarsky brutálny a vážny, smrteľná rana.

Barbar Conan 3D Barbar Conan 3D

Navyše ak miesto podmanivej a atmosférickej hudby robí Tyler Bates (300, Sucker Punch) nezmyslený rachot, vedľajšie postavy sú žalostne nevýrazné a celkový charakter filmu sa z priamočiarej barbarskosti vymenil za tupú digitálnu zábavu pre stále menej náročného „bežného mladého diváka“. Najsmutnejšie na tom je, že ústredná postava je nacastovaná veľmi dobre. Hawaiský rodák Momoa má veľmi zaujímavé črty, na modela (v roku 1999 bol Hawaiis model of the year)  je dostatočne chlapský a zároveň slušne herecky zdatný.  V tomto mi mimoriadne pripomína nešťastnú epizódu okolo inej ikony Angelina Jolie a Tomb Raider. Skvelý casting hlavnej postavy, ktorý nemohol vyvážiť všetko ostatné, čo urobilo z filmu prepadák.

Ako som napísal, najjednoduchšie je ukázať na režiséra. Problém je však omnoho širší. Súčasné poňatie filmovej zábavy sa zmieta v obrovskej kríze, ktorej vonkajšími znakmi sú absencia priestoru pre nápady, podriaďovanie sa úspešným vzorcom realizácie, lacné hnanie sa za drahými vizuálnymi efektmi a rozmýšľanie peňaženkou bez stopy odvahy a inovácie. Barbar Conan nie je tak tupý ako bola napríklad Liga výnimočných a zbytočné 3D ho nezhovadilo tak ako Súboj titanov. Ale aj tak nevidím žiadny dôvod, prečo tento film pozerať v kine, či kdekoľvek inde. Je to strata času.

autor Vladimír Kurek 21.8.2011
3.0
-