TVOJ SNÚBENEC, MÔJ MILENEC

TVOJ SNÚBENEC, MÔJ MILENEC

4.0

Čo je v USA bežné, sa do našej distribúcie dostáva iba pozvoľna. Ale mám radosť, že sa tak konečne deje. Reč je o šikovnom nasadzovaní premiér. V Severnej Amerike je štandardné uviesť popri akčnom blockbustri aj nenáročnú romantickú komédiu. Oko mužského diváka sa zaplaví explóziami, zatiaľ čo slečny a dámy sa nechajú unášať na vlnách vzťahov i milých nedorozumení. Tento týždeň je preto dosť vyrovnaný, aj keď je otázne, kto dostane lepší film...

Kedysi dávno mala Rachel veľký záujem o fešáka Dexa, ale zhodou okolností iskra preskočila na jej kamarátku Darcy. O niekoľko rokov neskôr sú kamoši zasnúbení a po oslave tridsiatky Rachel sa stane zaujímavá vec – zhodou okolností sa zobúdza čerstvá jubilantka vedľa svojho idolu. Ale morálna dilema sa dostaví veľmi rýchlo. Posteľné radovánky na jednu noc boli fajn, ale ako ďalej v situácii? Dať prednosť nádejnému romániku a novej šanci či uprednostniť šťastie kamarátky?

Nuž, niektorí z nás počúvajú múdre rady, ktoré svorne tvrdia: nelez do kapusty svojim kamošom! Ale iní si skrátka povedať nedajú, a tak sa o nich (či pre nich) musia nakrúcať komédie, kde hľadanie šťastia nie je úplne jednoznačné a na vytvorenie milostného trojuholníka, treba počkať aj niekoľko rokov. Iste, ten námet má čosi do seba – aj keď v zásade je určitou variáciou na starú dobrú klasiku Ako proti sebe poštvať dve kamarátky. Zrejme nečítali veľa Evy, Emmy či Elle, tak sa musia porátať či nepodaj porafať na vlastnej koži.

Tvoj snúbenec, môj milenec Tvoj snúbenec, môj milenec

Tvoj snúbenec, môj milenec má zásadný problém, ktorý napálil distribútor rovno do slovenského názvu: jasnú pointu, o čom má byť celých 110 minút. Máličko kúzelný originál veľa neprezradí a viac sa hrá s možnosťou, že film bude kratším románikom (možno iba na jednu noc). Ale u nás sa skutočne do názvu dostal celý dej a to je zásadná škoda.

Je jasné, že scenáristi dostali do rúk dobrý námet – ale ten vôbec nedokázali spracovať do aspoň priemernej komédie. Vtipných situácii je tu totiž veľmi málo – nie príliš rozpracovaná látka si ešte trestuhodne dovolí využiť každú druhú či tretiu z nich. Vystrašený divák sa môže spýtať: tak čo tu vlastne ostáva? Nuž, veľa prázdnych dialógov, predstavovania, menšej konfrontácie a stále i nepochopiteľné správanie sa postáv. Možno vás napadne, že keby si Rachel a Darcy na chvíľu sadli a prestreli fakty, našli by riešenie hneď. Ale to by film končil po polhodinke. Paradoxne, tá je najlepšie spracovaná, aj keď ju vlastne z popisu či ukážky už asi poznáte. A keď sa navyše film rozhodne tváriť miestami vážne a nie je jasné, v akom žánri sme, stratí vás. Striedanie žánrov nie je bežne problém, no určitá celistvosť i postupnosť scén by mala mať význam. Tu možno hodinku filmu vystrihnúť a nechýbala by. Takže často sledujete iba prázdnu vatu.

A musím byť kritický, že nie s veľmi dobrým castingom. Mužské party sú tu očividne do počtu, ale John Krasinski či Colin Egglesfield skutočne nemajú čo hrať a slúžia skôr ako korisť. Dámam sa asi opačné garde bude páčiť. To Kate Hudson je miestami nepríjemná aj nad rámec partu. Ako protipól dvoch žien však funguje s Ginnifer Goodwin celkom úspešne – aj keď nebudem tajiť, že lepší part odohrá menej známa GG. A to, že je v skutočnosti staršia, no na plátne vyzerá mladšie ako Kate, je trochu zvláštne. Ak to má byť súčasť vtipu, nepochopil som ho.

Ako celok je film dopozerateľný do konca – ako komédia málo vtipný, ako romanca málo rozvitý a milostný trojuholník je jeden z najslabších za ostatné roky. Zmárnená príležitosť pre obe dámy!

Something Borrowed (USA, 2011, 110 min.)
Réžia: Luke Greenfield. Námet: Emily Giffin – rovnomenný román (2004). Scenár: Jennie Snyder Urman. Kamera: Charles Minsky. Strih: John Axelrad. Hudba: Alex Wurman. Hrajú: Kate Hudson, Ginnifer Goodwin, Colin Egglesfield, John Krasinski, Steve Howey, Ashley Williams, Geoff Pierson

autor Michal Korec 2.7.2011
4.0
-