SOCIÁLNA SIEŤ

SOCIÁLNA SIEŤ

9.0

David Fincher sa opäť raz pokúsil o pitvu času, v ktorom sa práve nachádzame (podobne v Klube bitkárov). Namiesto toho, aby ho rozložil do jedného ľudského života, v ktorom sa takmer neosobne zrkadlí chod dejín (Podivuhodný prípad Benjamina Buttona), vykonal jeden chirurgický rez udalosťou, ktorá dejiny/prítomnosť pomohla zadefinovať. Ide o založenie Facebooku, kastrólu, v ktorom sa premiešava súkromná všednosť, kde sa čas paradoxne rozmieňa na drobné a vo veľkom celku smeruje kamsi dostratena. Tam by smeroval aj súkromný spor jeho zakladateľov, nebyť faktu, že predmetom sváru je organizmus, ktorý dnes na každodennej báze používa okolo 500 miliónov ľudí. Fincherov film teda nie je len malicherným naťahovaním sa o miliardy a prestíž, ale aj shakespearovskou drámou boja o podiel na nesmrteľnosti.

Tá sa celkom (ne)prekvapivo zrodí zo svižnej slovnej facky, na ktorej konci sa ozve „si hajzel“. Mark Zuckerberg, študent Harvardu sa vzápätí ponáhľa rozblogovať svoju (teraz už ex)priateľku Eriku na márne kúsky a v pokračujúcej myzogýnskej ráži sa nabúra do školského systému a rozpúta zlomyseľnú hru porovnávania atraktivity spolužiačok na základe ich fotiek. Táto truc-game s názvom Facemash spôsobí za noc senzáciu, preťaženie miestnej siete a stane sa odrazovým bodom jeho kariéry a akousi východiskovou platformou pre Facebook. Krátko na to založia Zuckerberg s priateľom/spolužiakom Eduardom Saverinom sociálnu sieť thefacebook.com vyhradenú pre harvardskú komunitu.

Sociálna sieť Sociálna sieť

Ide však o ideu, ktorú Zuckerberg údajne odcudzil bratom Winklevossovcom, príslušníkom miestnej študentskej aristokracie po tom, čo ho ako programátora zasvätili do pripravovaného projektu on-line zoznamky. Facebook expanduje z jednej školy na druhú, do hry vstupuje pokušiteľ Sean Parker, zakladateľ Napsteru a so svetáckou megalomániou vovedie Marka do veľkého sveta miliardových obchodov na západnom pobreží. Saverin je pomaly odsúvaný mimo hru, vzťahy založené na túžbe po prestíži a neosobných väzbách sa začínajú rúcať, čoho výsledkom sú vzájomné žaloby medzi protagonistami v rôznych kombináciách. Ich rozuzlenie nie je dôležité ani v reálnom živote, ani vo filme.

Fincherov Zuckerberg je monotónny génius s jasnou víziou, ale aj arogantný, povýšený egoista. Tragický hrdina, ktorý kdesi v rohu večne ťuká do klávesnice, odizolovaný od skutočného sveta. Táto sociálne retardovaná bytosť sa stáva stvoriteľom sociálnej siete a symbolom doby tým, že sa bezohľadne správa k ľuďom, ktorí sú „normálnejší“ a sympatickejší než on.

Sociálna sieť Sociálna sieť

Režisér vpašoval do nudného prostredia programovania a súdnych rokovaní podprahový drive, napätie. Hudba Trenta Reznora (Nine Inch Nails) navodzuje tlmené chvenie, pri ktorom sú aj najtriviálnejšie okamihy z internátneho života tehotné nejakým zeitgeistom, akoby sa popri tom posedávaní za PC a bavení na párty varilo niečo „dejinne zásadného“. Máte pocit, že kliknutie na myš je rovnako dramatické ako výstrel z tridsaťosmičky. Svet pasívneho posedávania rozpohyboval prostredníctvom frenetických dialógov, presne načasovaných, rýchlych prestrihov medzi niekoľkými časovými líniami a uhlami pohľadu súčasne. Výdatne mu v tom pomáha vybrúsený scenár Aarona Sorkina (Západné krídlo) založený na knižnej predlohe Bena Mezricha „Náhodní miliardári“, prezentujúcej predovšetkým Saverinovo videnie vecí. Myšlienky a vety tu prúdia dejovými vrstvami zdanlivo freneticky, vŕšia sa jedna cez druhú, ako sa to deje pri on-line komunikácii. A táto zmes sa zlieva v jeden vibrujúci model prázdnoty.

Katarzia je v tom, že sa ničoho/ nikoho skutočne nedotknete, pretože vo virtuálnom svete nič nie je skutočné, iba sa tak javí. To presne vyhovuje režisérovmu chladnému, analytickému štýlu. Postavy ostávajú nepreniknuteľné a zastreté, ako reálne osoby za kontami/maskami. Všetko, čo sprostredkoval, je len ich strohý, približný profil bez ďalšej psychologickej kresby - rodinné zázemie, špecifické črty, čiže to, čo vytvára dojem normálnosti/ životnosti. Pozorujeme rozklad a odumieranie (vlastne neexistujúcich) vzťahov medzi hrdinami a ich presun z ľudskej na právnu úroveň. Čo je zároveň mustra, z akou pracuje facebook, kde autentický, fyzický kontakt prešiel na virtuálnu úroveň. Zdá sa, že jediný únik z toho všetkého predstavuje návrat k prvotnému, skutočnému vzťahu (Mark – Erika), čo však nie je možné, lebo nitky sú porušené a program má nastavenia, ktoré nemožno obísť (viď posledný záber). Iróniou je, že stvoriteľovi stojí v ceste jeho vlastné dielo, resp. on sám.

Fincherova Sociálna sieť nie je rutinnou biografiou vynálezcu niečoho, čo používame. Skôr mapou paralelného vesmíru, ktorý žijeme.

The Social Network (USA, 2010, 121 min.)
Réžia: David Fincher. Námet: Ben Mezrich – kniha The Accidental Billionaires: The Founding of Facebook. A Tale of Sex, Money, Genius, and Betrayal (2009). Scenár: Aaron Sorkin. Kamera: Jeff Cronenweth. Strih: Kirk Baxter, Angus Wall. Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross. Hrajú: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Brenda Song, Rooney Mara, Armie Hammer, Max Minghella, Rashida Jones

autor Dominika Šimonová 4.11.2010
9.0
9.5