AKO SI VYCVIČIŤ DRAKA

AKO SI VYCVIČIŤ DRAKA

9.0

Dreamworks je v parádnej forme a už si dovoľuje na Pixar!

Len prednedávnom som si pozrel Princa egyptského a staršie animáky z dielne DreamWorks. Nie úplne nadarmo, pretože na začiatku bolo v tomto štúdiu kvantum talentu, ktoré potom pomerne rýchlo otupil tretí Shrek a dva Madagascary. No DreamWorks sa oplatí sledovať neustále, pretože nikdy neviete, kedy prekvapí. Stalo sa to pri Kung Fu Pande – a stáva sa to zas!

Vikingovia sú tvrdohlavý národ a len veľmi neradi menia svoje zvyky. Žijú v dedinke na ostrove v mori a ich najväčší problém sú draci, ktorí kradnú ovce, ničia obydlia, ale to je vikingský chlebíček – cez deň opravovať domy, v noci bojovať. Hiccup je syn náčelníka Stoicka, mocného chlapíka, ktorý nedáva svojej ratolesti šancu stať sa bojovníkom. Ale jedného dňa sa predsa Hiccup pustí do tréningu, no namiesto hlušenia drakov sa mu podarí s jedným zraneným skamarátiť a začína veľké zakázané dobrodružstvo...

Vyššie uvedené riadky znejú klasicky, no predsa sú námetom pre veľmi dobrý príbeh. Netreba ani vedieť fakt, že sú adaptáciou prvej knihy zo série (hoci na druhej strane sú prísľubom ďalších dielov). Pretože tie témy určite poznáte – chlapec má nového kamoša, chce sa stať hrdinom a pod. Exekúcia je výborná, pretože scenáristi pozorne vyextrahovali pár silných tém.

Vzťah chlapca a draka funguje fantasticky a vyvolá pocit, že takého miláčika by ste chceli mať aj vy. Drak nerozpráva, využíva širokú paletu mimiky a gestikulácie. Jeho neverbálna komunikácia je skvelým námetom pre perfektnú animáciu. Sčasti mi pripomína prerasteného Stitcha (pretože režisér Draka kedysi na Lilo a Stitch skutočne pracoval), ale prevedeného do dokonalosti. Keď sa už začne rozvíjať vzťah chlapca s takto animovaným drakom, je to balzam pre dušu a budete hltať každú scénu a ďakovať, že ho nenahovoril nejaký moderný truľo zo Súmraku.

Ako si vycvičiť draka Ako si vycvičiť draka Ako si vycvičiť draka

Druhá perfektne fungujúca línia (prepojená už s ústrednou témou, čo s drakom, keď sú akční a zlí a zrazu si hrdina jedného zoberie k sebe) je vzťah medzi synom a otcom. Je to krásne zobrazený príbeh tínedžera, ktorý sa chce zapáčiť otcovi svojimi činmi a on ich prehliada, no pritom chce zo syna vychovať poriadneho nástupcu. Ich puto je navyše vystužené tvrdou vikingskou náturou. Sila ich zvykov a celej bandy obyvateľov im tiež neprospieva – skrátka je to náročne, ísť po vzore niekoho ako je Stoick, ktorý nebude len tak robiť kompromisy a už vôbec nie pre syna.

A potom je tu samozrejme vizuálne dobrodružstvo sľubované jednak lokalitou (ostrov uprostred búrlivého mora), bojmi šupináčov a ľudí i 3D zobrazením. Prelety ponad skaly môžu samozrejme pripomenúť Avatara či iné veľké dobrodružstvá – a pozor, ich intenzita nie je o nič menšia.

No nie sú samoúčelné, práve naopak. Ako si vycvičiť draka rezignuje na všetky typické barličky žánru ako veselé postavičky a rozpráva klasický, no citlivo pripravený príbeh. Má očakávané momenty ako prvé kroky chlapca a draka, dokáže si vystreliť z prostredia Vikingov, no neskôr ukáže premyslenú logiku symbiózy oboch druhov a smeruje k pomerne netradičnému a nie úplne detskému koncu. Dovolím si povedať, že bežný animák takto rozhodne nekončí a...

A viac už netreba vedieť. Stačí pripomenúť celkom dobrý slovenský dabing a môžete sa vydať do kina. DreamWorks nastavil latku riadne vysoko – Draci sú v TOP 5 ich produkcie a budú chrabro bojovať s tretím Príbehom hračiek v koncoročnom zúčtovaní.

How to Train Your Dragon (USA, 2010, 97 min.)
Réžia: Dean DeBlois, Chris Sanders. Námet: Cressida Cowell – rovnomenná kniha (2003). Scenár: Dean DeBlois, Chris Sanders. Strih: David Teller. Hudba: John Powell. Hrajú: (hlasy v slovenskom znení) Daniel Fischer, Ivo Gogál, Kristína Sviteková, Peter Rúfus, Marek Fašiang, David Hartl, Ondrej Kaprálik, Rebeka Poláková

autor Michal Korec 1.4.2010
9.0
9.7