ALICA V KRAJINE ZÁZRAKOV

ALICA V KRAJINE ZÁZRAKOV

6.0

Tim Burton obetoval svoju víziu 3D, no to mu kradne najväčšiu zbraň – vlastnú imagináciu.

Ten film musí vyzerať na papieri ako geniálna kombinácia. Vizionárska réžia Burtona, silné meno Deppa, známa predloha Carrolla, produkcia Disneyho a všetko v 3D. Po jeho zhliadnutí tápem, ktorá ingrediencia fatálne zlyhala, že vznikol tak prázdny film...

Alica má 20 rokov, matka ju chce vydať za prostého aristokrata, no na veľkej čajovej párty sa v záhrade potuluje králik vedúci slečnu do hlbokej nory... a v nej čaká nový svet. Alebo nie až taký nový, keď ju všetci familiárne oslovujú a pár bizarných bytostí predpovie jej veľkú rolu v Brajný deň a skolenie Jabberwockyho. Nasleduje párty s Klobúčnikom, ťah na mesto Červenej kráľovnej, hľadanie bájneho meča, vlastné presvedčenie o svete v podzemí a finálny súboj.

Že prvých 15 minút je viktoriánska nuda, odpustíte vzhľadom na prísľub veľkej "norej" fantázie. O to viac zarazí párty Klobúčnika, cesta s Alicou za Červenou kráľovnou končiaca jeho zajatím – a s vami to zrazu ani nehne! Darmo vám predstaví Burton svoje eso Johnnyho D. v horiacom flashbacku, laškujúcej podobe či s novou grimasou. Nestačí to. Keď sa má začať lámať dej a vy ponorení do Ríše zázrakov máte začať veriť, stretávate sa s ešte väčšími pochybnosťami, aké má Alica. Za 35 minút sa na plátne vystrieda tucet postáv – no tí, čo ich nepoznajú, zneistia nad vizuálnou stránkou, ich charaktermi, konaním či bizarným jazykom. Zrejme aj preto zostáva Alica iba na povrchu a nedokážeme s Burtonom preniknúť hlbšie.

Alica v krajine zázrakov Alica v krajine zázrakov Alica v krajine zázrakov

Ten krásny bizarný svet má svoje pravidlá – no Burton ich odmieta prezradiť. Chce vás držať v neistote, ale je to vlastne zbytočné, keď vám už v 20. minúte prezradí, čo sa má stať na konci. Zvyšná hodinka a štvrť je len povinnou prehliadkou postavičiek a miest, no jednotlivé body cesty, získavania či straty sú neskutočne slabo rozprávané. Akoby sa Burton prekvapivo bál intenzity svojej fantázie a nechal zaryť čepeľ svojho umu do vašich vnemov hlbšie ako iba po nos, na ktorom trčia 3D okuliare. Ak je toto práca s dvojicou kníh Lewisa Carolla a má ponúknuť to najlepšie, scenáristi zlyhali. Dej obsahuje málo silných momentov – a keď sa už objavia, Burton ich nevie využiť. Zatiaľ čo vizuál jasne potvrdí bizarné farby tvorcu a je radosť naň pozerať, mágia a temná fantázia sú potlačené. Občas idú na povrch – pri pár príšerách, prelete nad Salazen Grumom i finálnom súboji sa chcú priznať k autorstvu Burtona, no ten (pod tlakom Disneyho?) poľaví zo svojho umu, aby vám napríklad Klobučník predviedol breakdance číslo?

Áno, Johnny Depp pritlačil na svoj herecký um a je z neho ešte väčší blázon, ako Jack Sparrow či Willy Wonka. Lenže zatiaľ čo Willy sa krásne vyvíjal, mal minulosť i svoju traumu, tu je síce tiež dvojica elementov vykreslená, ale nefunguje kvôli nízkej miere intenzity. A tak pobehuje, sedí vo väzení či tvorí klobúky, občas sa zacerí. Navyše jeho pobyt na plátne je oveľa kratší ako dúfate.

Viac si užijete Miu Wasikowsku zvládajúcu malé krôčiky, no ústredná téma "začať veriť v dvadsiatich rokoch" je nad jej sily. Možno chyba scenára a výška veku, pretože 20-ročná baba má kopu iných predstáv (napríklad pekných chlapov) ako dilemu, či nastal čas - veriť. Otázka viery dospelých v nové svety a veľké dobrodružstvá, nie je nevšedná. Tu však zaberá kopu času a neveriacky prechádza do prezradaného finále.

Potom už ani nestačí chváliť špecifické hranie dua Anne Hathaway a Helen Bonham Carter (obe kráľovné sú svojské a dobre zahrané), či vynikajúcu hudbu (Danny Elfman je späť!!!). Slovenský dabing sa naplno snaží a pomáha veľmi dobrým výberom hlasov, či náročnou úlohu preložiť všetky komplikované výrazy.

No ale čo z toho, keď tentoraz nefunguje Burtonov základ - budovať so silným scenárom aj intenzívnu návštevu nového sveta? Namiesto neho nám zanechal instantnú 3D jednohubku. Asi nás ich čaká ešte veľa...

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

Alice in Wonderland (USA, 2010, 103 min.)
Réžia: Tim Burton. Námet: Lewis Carroll. Scenár: Linda Woolverton. Kamera: Dariusz Wolski. Strih: Chris Lebenzon. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: Johnny Depp, Mia Wasikowska, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Alan Rickman, Christopher Lee

autor Michal Korec 9.3.2010
6.0
2.5