STIAHNI MA DO PEKLA

STIAHNI MA DO PEKLA

9.0

Dlho očakávaný návrat majstra hororov Sama Raimiho je tu! Po rokoch strávených v hollywoodskej pavúčej sieti sa v plnej sile vracia k svojim hororovým koreňom. Film mal svetovú premiéru v máji na tohtoročnom festivale v Cannes, kde pred polnočným premietaním pred kinom čakali dlhočizné rady, aby si vychutnali šialenú jazdu plne naloženým nákladným autom bez bŕzd z kopca, spoza ktorého volantu sa na vás maniakálne rehoce sám režisér. Pre mnohých účastníkov festivalu, na ktorom sa premietali ťažké intelektuálne výpovede filmárov z celého sveta, bol práve tento film zaslúženým, aktívnym odpočinkom. Autor tohto textu sám pripúšťa, že často po projekciách takýchto filmov v duchu vyslovoval zbožné prianie: prosím, STIAHNI MA DO PEKLA!

Stará pani Ganush (Lorna Raver) prichádza do banky so žiadosťou o tretie predĺženie splátky hypotéky. Dobrosrdečná banková úradníčka Christine Brown (Alison Lohman) sa jej snaží vyhovieť, no jej šéf jej nepriamo naznačí, že ak jej žiadosť prijme, príde o povýšenie. Christine teda odmietne predĺžiť termín splátky. Pani Ganush ju úpenlivo, na kolenách prosí. Neskôr, v neónmi osvetlenej podzemnej garáži (kedy sa niečo dobré stalo v podzemnej garáži?), na ňu na rozlúčku uvalí strašnú kliatbu: tri dni bude Christine mučiť strašný démon Lamia. Na štvrtý deň sa vráti a vezme si jej dušu do pekla. Tri dni zostupu do pekla sa tak môžu začať...

Už od samého začiatku filmu je jasné, že sa treba pohodlne usadiť, neklásť si nápoje či jedlo na kolená, aby pri scénach gradovaného napätia končiacich hlasným „bu!“ neskončili na vašom oblečení, či nedajbože na hlave pred vami v kine sediaceho človeka. Úvodná titulková sekvencia, ako vystrihnutá zo starých hororových príbehov, začína staručkým logom spoločnosti Universal (to logo, ktoré Raimi používal v 80tych rokoch keď spolu s bratom Ivanom začínal ako hororový režisér). Fanúšik si všimne viacero odkazov na režisérovu hororovú minulosť (či už starý Oldsmobile Delta 88, ktorý sa objavuje vo všetkých Raimiho filmoch, s výnimkou westernu Rýchlejší než smrť, alebo odvolávka na chatku v lese, či grotesknú scénu s okom v ústach).

Stiahni ma do pekla Stiahni ma do pekla Stiahni ma do pekla

Raimi vie ako budovať napätie, veľmi dobre pozná pravidlá žánru a tak s nimi s ľahkosťou žongluje. Vzchádza z jednoduchej schémy: Buduj napätie. Krič. Odhaľ strašidlo. Krič. Uvoľni napätie. Smej sa. Opakuj to znova a znova. Ukážkovým príkladom je scéna v podzemnej garáži, ktorá sa vychádza z klasickej „niekto sedí na zadnom sedadle“ situácie, pričom najprv divákovu pozornosť odvedie obyčajnou vreckovkou vznášajúcou sa v prúde vzduchu a potom... bam! ... ále to je iba vreckovka... bam!... pozor je tam!.. sedí na zadnom sedadle! To je len jeden z príkladov, keď si divák myslí, že presne vie čo bude nasledovať, a ono to nasledovať síce aj bude, ale inak ako očakáva a medzitým si z neho bude režisér ešte uťahovať.

Pôvodne mala Christine hrať Ellen Page (Juno), no na poslednú chvíľu ju nahradila Alison Lohman. Svoju postavu bývalej vidieckej „Pork Fair Queen“, dnes ambicióznej úradníčky sužovanej mučivými démonmi zvláda bravúrne. Je jasne vidieť, kedy pohár jej trpezlivosti pretiekol a mení sa na bojovníčku. Osud hercov hlavných postáv v Raimiho hororoch je však ťažký. Už Bruce Campbell sa v rozhovoroch zvykol sťažovať, že je neustále oplieskavaný o rôzne kusy nábytku, steny stromy a iné tvrdé predmety. Inak to nie je ani s Lohman. Protipólom Christine je jej priateľ, suchár z lepšej rodiny Clay Dalton (Justin Long), ktorý ako profesor psychológie samozrejme na čiernu mágiu neverí. Nechajme ho, veď on uverí. A Lorna Raver ako napoly slepá stará pani s nechutnými nechtami Ganush si úlohu starej cigánky zahrala s gustom (scéna „obhrýzavania“ Christine v jej aute je obzvlášť nechutná a zábavná zároveň).

Stiahni ma do pekla nie je filmom, ktorý by posúval hranice žánru. Nájdete v ňom však ten správny molotov koktejl napätia, grotesky a nechutností. Režisér ani nemal v úmysle nič iné, len vás týmto hororom zo starej školy zabaviť. Je možné teoretizovať nad reflexiou súčasnej finančnej krízy a jej strojcami (pracovníci finančného sektora), no tak či tak po čase vám bude Christine aj ľúto a budete jej fandiť.

Stiahni ma do pekla sa na nič nehrá a neponúka nič iné ako bezstarostnú a poriadne hlučnú jazdu Domom hrôzy, kde okrem ľakajúcich efektov, múch a litrov rôznych telesných tekutín, sa na vás maniakálne škerí králik Bugs Bunny a jeho divoká banda od Texa Averyho. Pre skúsených hororových fanúšikov je film nabitý poctami klasikám žánru, pre nováčikov je zasa dostatočne strašidelný, nechutný a vtipný. Jednoducho zábava pre každého tak, ako sa patrí!

A na záver odkaz od pani Ganush pre tých, ktorí si myslia niečo iné:
„Choďte do pekla!“

Drag Me to Hell (USA, 2009, 99 min.)
Réžia: Sam Raimi. Scenár: Sam Raimi, Ivan Raimi. Kamera: Peter Deming. Hudba: Christopher Young. Hrajú: Alison Lohman, Justin Long, Lorna Raver, Dileep Rao, David Paymer, Adriana Barraza, Chelcie Ross

autor Rasťo Steranka 20.8.2009
9.0
7.8