VO ŠTVORICI PO OPICI

VO ŠTVORICI PO OPICI

8.0

Každé leto si zaslúži poriadnu (ne)vkusnú komédiu. Rok 2009 ju už našiel...

S novou letnou komédiou Vo štvorici po opici sa spája jeden distribučno-marketingový problém. U nás premietaný trailer trvá sotva minútu, ukazuje len fakt, že sa ráno zobudí trojica chlapíkov s dieťaťom, tigrom a chýbajúcim ženíchom. Nič viac. Drvivá väčšina známych, ktorá zhliadla ukážku, ukázala palec nadol - že na to nepôjdu. Čo by bola veľká chyba, pretože hoci nie je táto lahôdka pre každého, v žánri neprístupnej komédie ide o jeden z najlepších kúskov!

Dvadsaťdva minút trvá filmu, pokiaľ sa dostane do vyššie uvedenej situácie. Dovtedy stihneme letmé zoznámenie so ženíchom Dougom, bláznivým Alanom, učiteľom Dougom (ktorý neváha zobrať do Vegas nazbierané prachy na školský výlet) a konzervatívnym zubárom Stuom. Chlapi cestujú do Nevady, ubytujú sa, hodia do seba prvý drink. Tých 22 minút je optimálna dĺžka pre introdukciu, zahrievacie vtipy i okamžité obľúbenie partie.

Krása tejto komédie spočíva v charaktere svojich hrdinov a scenári. Po známej scéne vytriezvenia sa začíname spolu s triom Alan-Doug-Stu vydávať po stope preflámovanej noci. Každý je iný, má svoj problém a sám ho nevyrieši. No spolu majú šancu a vďaka ich variabilite im fandíte. Veď sú to dobráci v nečakanej šlamastike a bordeli v izbe.

Vo štvorici po opici Vo štvorici po opici Vo štvorici po opici

Výhodou scenára je, že vďaka dočasnej amnézii tria im hádže pod nohy rôzne prekážky – dieťa, tigra, šlohnuté policajné auto, chýbajúceho ženícha, nervóznu nevestu na drôte, naštvaného Číňana, nečakanú obrúčku na ruke a neľútostného Mikea Tysona. Vo štvorici po opici sa nechce biť o oscarový scenár, no každý vyššie uvedený element vedie k výbornej, ťažko odhadnuteľnej pointe. Vďaka svojej kompaktnosti vás dokonca dokáže navnadiť na odhaľovanie diania spolu s hrdinami, drží vás stále v strehu, do happy-endu má stále ďaleko a v celej stopáži vám vyjde tak jeden-dva tipy, čo sa stane.

Iste, hnidopich bude namietať, že to celé úplne zmysel nedáva a autori mali príliš voľnú ruku, ale opak je pravdou. A v záverečných titulkoch čaká dôkaz hodný extra bodu k hodnoteniu navyše. Scenár je prehliadkou vtipných, bláznivých a nie úplne samoúčelných situácií. Na pomery neprístupnej komédie to znamená náramnú pochvalu za kompaktnosť, ktorá pravidelne chýba iným pokusom o politicky nekorektnú zábavu.

A že sa máte na čo tešiť! Vo štvorici po opici obsahuje tonu rôznorodého humoru. Vulgárneho, fyzického, situačného i dialógového. A riadne ofenzívneho – hysterické paničky, starší ľudia a väčšina žien bude prirodzene pobúrená, čo sa na plátne deje a nejde tu len o striptérky, chľasť a pár žetónov. Správna chlapská jazda si však všetky tieto atribúty zaslúži. S výnimkou dvoch-troch „tyčiek“ nie sú zbytočné či premrštené, čo je ďalšia pochvala navyše.

Nemalý úspech výborného hodnotenia patrí trojici hercov. Partiu komediantov vedie Zach Galifianakis, ktorého Alan zosobňuje všetky vyššie uvedené formy humoru – má super hefty, skvelú fyzickú komiku a výborne napísaný charakter. Ale aj Stu (Ed Helms) prejde peknou premenou a Bradley Cooper je tu síce za fešáka, no tiež párkrát zažiari. A Heather Graham je snáď najmilšia striptérka za posledné roky.

Vo štvorici po opici nemá dve-tri silné scény, vďaka ktorým si ho pripomeniete ako kedysi Niečo na tej Mary je či prvé Prci, prci, prcičky. No podobne ako Ako uloviť družičku ide o parádnu humornú jazdu v celej dĺžke. Prvé prekvapenie letnej sezóny je na svete, užite si ho. A ak sa vám nebude páčiť, stále sa môžete spiť namol, aby ste si ho nemuseli pamätať.

PS – Hodnotenie pre všetkých poriadnych chlapov, ktorí sa aspoň raz zdrali tak, že si rovnako nepamätali celú noc, no kamoši ich doviedli domov a opreli o zvonec rodičovského bytu a rýchlo zdrhli, je samozrejme minimálne 9/10. Starci, máte to stále u mňa, veď držíme vždy pokope!

The Hangover (USA, 2009, 100 min.)
Réžia: Todd Phillips. Scenár: Jon Lucas, Scott Moore. Kamera: Lawrence Sher. Strih: Debra Neil-Fisher. Hudba: Christophe Beck. Hrajú: Bradley Cooper, Heather Graham, Zach Galifianakis, Ed Helms, Jeffrey Tambor, Justin Bartha, Mike Tyson

autor Michal Korec 11.6.2009
8.0
2.9