Kino recenzia > Star Trek 11
Papicha
Knives Out
Mid90s
Der goldene Handschuh

STAR TREK 11

Ešte nedávno sa zdalo, že Star Trek dorazil po svoju najposlednejšiu hranicu. Klesajúci úspech seriálu a filmov vyvrcholil finančným prepadom desiateho ...

J.J. Abrams je Quentin Tarantino súčasného blockbusteru. Dokáže neuveriteľne rafinovane a talentovane pobrať veci, ktoré už nefungujú a pospájať ich tak, aby opäť fungovali a možno ešte o chlp lepšie. Vie sa zorientovať v bohatom svete pravidiel a postáv, oprášiť pavučiny a pomiešať ho tak, že je to nakoniec ten istý svet v ľúbivom súčasnom habite.

Ešte nedávno sa zdalo, že Star Trek dorazil po svoju najposlednejšiu hranicu. Klesajúci úspech seriálu a filmov vyvrcholil finančným prepadom desiateho filmu s názvom Nemesis a tichá vojna medzi dvoma najpopulárnejšími vesmírmi sa zdala byť víťazstvom Sily a Rádu Jedi. V posledných rokoch je však koniec, resp. vyčerpanosť konkrétneho námetu veľmi – veľmi problematickým tvrdením. Hollywoodu totiž kraľuje jeho výsosť Reštart. Potom, čo Nolan vzkriesil Batmana (2005), nasledoval úplne nový James Bond (2006) a pripravuje sa nová trilógia Terminátora, ktorá už v prvých traileroch jasne hovorí: „Toto nie je budúcnosť, akú som poznal...“ a „... ak zostaneme vo vytýčenom kurze, sme všetci mŕtvi.“ Ten istý červený gombík na palubnej doske s názvom RESTART a s funkciou skákať do minulosti a začať robiť veci odznova, stlačili aj na palube lode ENTERPRISE. Skvelou správou je, že gombík objavil práve J.J. Abrams.

Tento rodený Newyorčan je pre mňa, spolu s iným (o rok mladším) Newyorčanom, najzaujímavejším americkým komerčným režisérom súčasnosti. Tým druhým nie je pochopiteľne nik iný, ako Bryan Singer a oboch spája okrem iného to, že výrazne ovplyvnili dve mimoriadne populárne časti súčasnej kinematografie. O vplyve Singera na rozmach filmového komiksu (X1, X2) sa popísalo mnoho, venujme sa hrdinovi dneška. Abrams sa stal jednou z ikon súčasného západného seriálu. Jeho AliasLost svojou popularitou a kvalitou nakopli žáner do nečakaných obrátok a on sám dokázal ísť ešte o level vyššie, keď preniesol svoj cit pre seriály a ich rozprávanie do kinopodoby. Najskôr Mission: Impossible III (podľa mňa najlepšia časť trilógie) a teraz nový Star Trek. Práca J.J. Abramsa má veľmi homogénny charakter a je na nej badať jasný rukopis. Jeho najzákladnejšie črty: zaujímavý scenár, seriálový štýl rozprávania, výborná kamera a skvelý cit pre casting, sú pochopiteľne aj hlavné tromfy novej posádky ENTERPRISE.

Myslím, že väčšina z vás vie, že nová posádka je vlastne starou posádkou. Ostatný film je vlastne úplne prvým a predstavuje nám vznik skupiny hrdinov na čele s veliteľom Kirkom a jeho verným priateľom Spockom, ktorí boli hlavnými predstaviteľmi úplne prvých epizód pôvodného seriálu. Začína sa úplne od znova a s dôrazným prihliadnutím na to, aby si to užili aj trekkies a aj tí, ktorí zostanú šokovaní špicatými ušami a jogínskym véčkom z prstov.

Nosnou silou príbehu je vlastne stret dvoch silných pováh a ich odlišného chápania sveta. Tak trochu vesmírny Rozum a Cit, kde logický a chladne kalkulujúci vulkánec Spock (fantastický Zachary Quinto, ktorého možno poznáte zo seriálu Heroes) sa musí naučiť akceptovať svoj zmiešaný pôvod a nevypočítateľnosť, impulzívnosť a rebelantstvo mladého Kirka. Mám pocit, že iskrenie medzi týmito dvoma postavami, vhodne doplnené ďalšími členmi posádky, prebíja všetko ostatné. Skákanie v čase, útoky na nepriateľskú loď, či objavenie nejakého potrebného vynálezu, trochu zaostávajú vo svojej razancii a zaujímavosti.

Na druhú stranu Star Trek bol vždy skôr o dialógoch, logike a chytráckych dejových obratoch, ako o akčných orgiách a napriek režisérovej zručnosti a peniazom štúdia, to tak zostáva. Vďaka dobre napísanému scenáru (tradičná dvojica Orci –Kurtzman) a skvelému castingu, film funguje naozaj dobre. Nepokojná kamera s dynamickou réžiou dokážu aj obrovské kvantum textov zakomponovať do obrazu tak, že absolútne odpadá pocit statickosti, či nudy.

K drobným výhradám, ktoré voči filmu mám, patrí v prvom rade vágnosť hlavného záporáka. Inak výborný Eric Bana (Trója, Mníchov) má málo priestoru a jeho motivácia i celé pôsobenie, je skôr búrkou na obzore, než skutočnou apokalypsou, hýbajúcou všetkým. Podobne rozpačito vnímam aj cameo Star Wars v podobe ľadovej planéty. Je všeobecne známe, že Abrams je fanúšikom tejto série a dáva to celému filmu miernu pikantériu, ale jednoducho tá naháňačka stála na trochu vratkých nohách.

Koniec koncov, filmový Star Trek vlastne nie je naozajstný reštart. Je dokonalým zrodením seba samého v modernej podobe. So svojimi silnými i slabšími stránkami, odzrkadľujúcimi jeho pôvodné danosti, s výborným tímom autorov, je vlastne tým istým vesmírnym korábom, len s najmodernejšou možnou výbavou a s dokonale vyladenými súčiastkami.

Mne osobne k úplnej spokojnosti čosi chýba, ale to je asi tým, že sa cítim byť členom posádky lodí Serenity a Galactica. To je však úplne iný vesmír. Teraz sú tu hranice tohto vesmíru a to čo sa zdalo byť ukončené, má odrazu pred sebou nekonečno možností. Vďaka za to.

Star Trek (USA, 2009, 126 min.)
Réžia: J. J. Abrams. Námet: Gene Roddenberry – seriál Star Trek. Scenár: Roberto Orci, Alex Kurtzman. Kamera: Daniel Mindel. Strih: Maryann Brandon, Mary Jo Markey. Hudba: Michael Giacchino. Hrajú: Chris Pine, Jennifer Morrison, Zachary Quinto, Simon Pegg, Eric Bana, Karl Urban, Winona Ryder, Zoe Saldana, Diora Baird, John Cho

2009-05-088.5.2009 | Vladimír Kurek

Akcia/Dobrodružný
126 min