Kino recenzia > P.S. Milujem ťa
Lets Be Cops
Losejas
The Hundred-Foot Journey

P.S. MILUJEM ŤA

Jedna z najromantickejších komédií sa derie do kín presne na Valentína. Víťazstvo diváka i slovenskej distribúcie je na dosah...

Jedna z najromantickejších komédií sa derie do kín presne na Valentína. Víťazstvo diváka i slovenskej distribúcie je na dosah...

Slovenská distribúcia dokáže fantasticky prekvapiť. Napríklad uvedením Votrelcov vs. Predátora 2 po Vianociach alebo (a to je podstatne lepšie zistenie), uvedením veľmi romantickej komédie na Deň zamilovaných. Je krásne, keď vyjde také spojenie po formálnej stránke a ešte lepšie vyznieva, keď sa podarí po obsahovej.

Dej filmu je postavený na zaujímavom námete – predstavte si milujúcu sa dvojicu, ktorá sa po 10 minútach rozpadne. Holly a Gerry skrátka nemali na seba šťastie a nemohli sa milovať desiatky rokov. Ale keď Gerry zomrel, láska Holly neskončila a nepadla len tak do náruče iného. Pretože Gerryho trápil dlhší čas nádor na mozgu a počas dlhých posledných chvíľ života nezaháľal – pripravil Holly sériu dopisov i prekvapení, ktoré jej mali pomôcť stratu partnera prekonať a opäť sa zamilovať. Poviete si, zvláštny typ, zomrie si a dovolí žene nájsť inú... Ale príbeh je to nádherný.

Ten námet pôsobí ako malá bomba a hoci môže formou pripomenúť Dom pri jazere, Odkaz vo fľaši či Môj život (nie veľmi romantická, ale rovnako dobrá flashbacková záležitosť), výsledný obsah i celkové vyznenie sú úplne iné. Napriek premise zabúdania na vzťah nás nečaká iba dvojhodinová rozlúčka. Naopak, toto je vzácna kombinácia romantického filmu, komédie i drámy. Romantická línia vychádza predovšetkým zo zručne servírovaných flashbackov Holly a Gerryho, čo je skvelá správa pre dámy, ktoré sem prišli obdivovať Gerarda Butlera a užiť si tlačenie na milostnú pílu. Dianie v súčasnosti je trošku dramatické, ale najmä vďaka mnohým vedľajším zápletkám a úlohám (dobrý poltucet hollywoodskych žien ako napríklad Lisa Kudrow či Gina Gershon) získava množstvo humoru a odľahčuje celkové dianie. Nejednému divákovi (a netreba sa čudovať, že to bude chlap) však bude prekážať zvláštny mix s komédiou, kde si dámska posádka robí čo si zachce a stará sa o viac či menej bláznivú zábavu. Ale žiadny slapstick či nekorektný humor nás našťastie nečaká, skôr britké dialógy a zaujímavé situačné scény.

Prečo dostáva P.S. I Love You také vysoké hodnotenia? Okrem toho, že pre ženy to bude ultimatívny film roka vzhľadom na formu i obsah každej minúty, si ho možno ctiť pre vzácne vyrovnanie dramatickej a komediálnej roviny. Málo filmov s romantickým podtónom dokáže bojovať dôstojne na oboch frontoch. Pri dramatickej vás čaká smrť Gerryho i množstvo nádherných prekvapení v podobe dopisov a darčekov, pri komediálnej sa dobre zabavíte napríklad na Lise Kudrow a jej dialógoch. Kríženie oboch rovín je dosť hladké a na jednej ploche sa bezproblémovo znáša. Pritom tá plocha je náramne veľká – 126-minútová dĺžka môže odrádzať, ale väčšina sa nebude nudiť ani minútu, pretože pilní scenáristi vďaka obom líniám zužitkovali priestor na výbornú – nenaťahujú scény (azda len prvých 10-20 minút filmu), skôr využívajú viac príbehov, čím vytvárajú občas epizódny charakter, ale príliš to nevadí. A hudba Johna Powella je malebná.

Prečo pri takej pozitívnej kritike chýba plný počet bodov? Nuž, dosť stráca na obsadení Hilary Swank. Do hlavnej úlohy sa príliš nehodí a keď sa máte na ňu pozerať dve hodiny, radšej by ste volili sympatickejšie obsadenie. Nie je to typická filmová kráska a má minimum charizmy. Gerard Butler sa ťažko zbavuje nálepky 300, ale ako som už spomenul, je to chlap ako hora a dámy ho budú kvôli tomu milovať. A plejáda herečiek vo vedľajších úlohách je nezabudnuteľná. A druhým problémom je znalosť niektorých scén – ťažko sa vymýšľajú všetky tak, aby boli originálne, preto nájdete viacero elementov použitých v iných dielach a len mávnete rukou, že toto nie je taká inovatívna bomba. Možno nie, ale výsledný celok je skutočne výborný.

V čase, keď do kín príde romantická komédia párkrát do roka a aj to ide o priemerný kúsok, neraz s Matthew McCounagheym, prichádza kvalitná romanca, pri ktorej sa môžete smiať i plakať. Je taká nádherná a bohatá ako vlastný život – a môžete ju prežívať s nevídanou intenzitou. Na vašom mieste by som do nej šiel a povinne bral partnerky do kina. Znie to ako klišé (a aj film nejedno obsahuje), no ako kompaktný celok víťazí a aj moje srdce kinofila náramne potešil. Jednoducho to tentoraz scenáristi a režisér namixovali výborne.

PS – Opäť platí, že zamilovaní a láskuhľadajúci si môžu pripočítať bod navyše. Áno, v momente zamilovanosti je toto pre vás film roka.

P.S. I Love You (USA, 2007, 126 min.)
Réžia: Richard LaGravenese. Scenár: Richard LaGravenese a Steven Rogers podľa knihy Cecelie Ahern. Kamera: Terry Stacey. Hudba: John Powell. Hrajú: Hilary Swank, Gerard Butler, Lisa Kudrow, Gina Gershon, James Marsters, Kathy Bates, Harry Connick Jr., Nellie McKay.

2008-02-1515.2.2008 | Michal Korec

Komédia/Dráma
126 min