RESIDENT EVIL: ZÁNIK

RESIDENT EVIL: ZÁNIK

5.0

Do tretice všetko dobré, hovorí známe úslovie, no v prípade série Resident Evil je na mieste byť s podobnými tvrdeniami opatrný. Režisér prvého filmu Paul W. S. Anderson sa zjavne definitívne udomácnil na poste scenáristu a réžiu Zániku dostal na starosť Austrálčan Russell Mulcahy (Highlander). Čo je však pre (väčšinu) divákov najdôležitejšie, bez ohľadu na zákulisné hry sa nezmenila predstaviteľka hlavnej postavy. A tak sa do tretice stretávame s Alice s tvárou Milly Jovovich.

Zánik sa od prvých chvíľ odvoláva na predchádzajúce diely. To neznamená, že by ste nevedeli, ktorá bije, bez toho, aby ste ich videli. Aj napriek odkazom je príbeh relatívne autonómny. A aby na nás tvorcovia nekládli príliš veľké nároky, ide iba o to, kto prežije až do záverečných titulkov. Zombíci sú totiž poriadne mrchy, ak by ste náhodou nevedeli. A ak sa k nim pridajú ešte kŕdle zmutovaných vrán, šance na prežitie sa rapídne znižujú.

Je celkom sympatické, že sa Mulcahy na nič nehrá. Nakrútil rýdze B-čko, uvedomujúc si limity žánru a jeho estetiky. Nesnaží sa o žiadne presahy, skôr sa sústreďuje na to, čo je žánru vlastné. Nebojí sa ponúknuť celkom „utešené“ gore momenty. Zombíci tu nie sú takmer nijako individualizovaní (ako napríklad v Romerovej Krajine mŕtvych), no občas si niektorí vyslúžia „zvláštnu pozornosť“ (sorry, Stevie). Škoda, že takýchto pomerne vtipných situácií nie je vo filme viac. Zombíci totiž väčšinou tvoria iba beztvarú masu a s tou si jeden moc zábavy neužije. V rámci tejto línie je všetko prispôsobované prvoplánovej efektnosti. Sú tu zmutované vrany aj psy, zvukové efekty výrazne podporujú „ľakacie“ scény a tak vôbec. V rámci žánru ide o celkom korektnú hru, na ktorú sa dá pozerať. Avšak na minutáž presahujúcu 90 minút by to zrejme podľa tvorcov nebolo ono, a tak pridávajú ešte druhú, „podzemnú“ líniu. A tá je kameňom úrazu.

Resident Evil: Zánik Resident Evil: Zánik Resident Evil: Zánik

Akýkoľvek je vzťah filmu k hernej predlohe, druhá línia, skrátka, na plátne nijako nefunguje. Zbytočne vnáša do inak hladkého priebehu „deja“ rušivé momenty a s pribúdajúcimi minútami pôsobí čoraz otravnejšie. Domnievam sa, že ak sa na Resident Evil vydáte, nebude to s očakávaním filozofických či morálnych úvah nad témami genetických mutácií. Pôjdete na tento film pravdepodobne s vidinou bezmyšlienkovitej zábavy. Presne táto poloha Mulcahymu celkom svedčí a ide, no scenár Paula W. S. Andersona mu spomenutou druhou líniou trochu podráža nohy. Zbytočne rozrieďuje inak vysokú koncentráciu akcie a gore efektov. A jej ukončenie je, skrátka, úplne dementné. Aj keď od tohto žánru neočakávam žiadne intelektuálne cvičenia, aj tu sú isté hranice, ktoré by sa nemuseli prekračovať. Bohužiaľ, v Zániku prekročené boli a tak budete k záveru iba krútiť hlavou. Škoda, no.

Zmien sa dočkala aj hlavná hrdinka. Tá nielen že skáče, behá a, samozrejme, zabije každého zombíka, čo sa jej postaví do cesty, ale má už aj nadprirodzené schopnosti. No, musíme kráčať s dobou. Čo sa týka ostatných postáv, aspoň trochu priestoru dostane iba Dr. Isaacs, no jeho postava je (takpovediac bytostne) spojená so spomenutou nešťastnou druhou príbehovou líniou. A hoci sa objavili reči, že v prípadnom štvrtom diele by mohla štafetu hlavnej hrdinky po Mille Jovovich a jej Alice prevziať Ali Larter ako neohrozená vodkyňa Claire Redfield, v Zániku nedostane príliš príležitosť ukázať, že si to zaslúži. Ostatné postavy sú tu iba do počtu, či už ako obete, alebo štatisti.

Technicky si film drží istý štandard, ak mu odpustíme neprehľadný strih v niektorých akčných scénach. Zvukové efekty tlačia poriadne na pílu v ľakacích momentoch, no to patrí takpovediac k povinnej výbave takýchto titulov. Z pomyselného súboja s ďalším zástupcom žánru, uvedeným v našich kinách toho roka, Hory majú oči 2, vychádza Resident Evil: Zánik ako jednoznačný víťaz prakticky vo všetkých ohľadoch.

Tretí Resident Evil je čistý priemer, vedomý si svojej cieľovej skupiny (starší tínedžeri) a hraníc žánru, s mierne „retardačnou“ pridanou príbehovou líniou. Prvoplánová zábavka, ktorej by intelektuálna iniciatíva zo strany diváka smrteľne ublížila. Ak teda nechcete po dlhom dni v kine rozmýšľať, nerozčuľujú vás logické diery/lapsusy, radi sa pokocháte „vizuálom“ Milly Jovovich či vás, skrátka, zaujíma všetko okolo fenoménu zombíkov, Resident Evil: Zánik je práve pre vás. Všetci ostatní – ruky preč.

Resident Evil: Extinction (USA/UK/SRN, 2007, 90 min.)
Réžia: Réžia: Russell Mulcahy. Scenár: Paul W. S. Anderson. Kamera: David Johnson. Hudba: Charlie Clouser. Hrajú: Milla Jovovich, Oded Fehr, Ali Larter, Iain Glen, Ashanti, Mike Epps, Christopher Egan, Spencer Locke

autor Michal Michalovič 2.11.2007
5.0
3.2