STRATENÝ V LA MANCHA

STRATENÝ V LA MANCHA

8.0

TEXT PUBLIKOVANÝ S DOVOLENÍM REDAKCIE ČASOPISU PRE VEDU O FILME KINO-IKON

Podľa jeho vlastných slov sa Terry Gilliam už od roku 1991 intenzívne zaoberá myšlienkou a prípravou na film o Donovi Quijotovi. V dejinách kinematografie sa už raz vyskytol podobný projekt. Orson Welles mu venoval dve desaťročia a zdĺhavú realizáciu filmu nakoniec prerušila jeho smrť v roku 1985. Obe režisérske osobnosti teda spája rovnaký sen a zatiaľ rovnaký neúspech. Pritom ich oboch charakterizuje spoločná vlastnosť - posadnutosť prekonávať neprekonateľné. Román Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha je o snívaní a túžbach, o naivnom boji s veternými mlynmi reality. Akoby samotná myšlienka románu predurčovala osud oboch pokusov o filmovú adaptáciu. Gilliam sa však zatiaľ nemieni vzdať. Nepripúšťa, že by sa mohol stať súčasťou príbehu Orsona Wellesa, ten je len prehistóriou jeho vlastného.

Po desiatich rokoch prípravy pristupuje Terry Gilliam k samotnej realizácii. Jeho ambiciózny projekt je prerušený po šiestich dňoch nakrúcania a scenár filmu prechádza pod správu poisťovne. Film The Man who killed Don Quijote (Muž, ktorý zabil Dona Quijota) tak zatiaľ existuje len v niekoľkých záberoch a v hlave Gilliama.

Akoby tušil nezdar celej akcie, pozval Gilliam na miesto nakrúcania, do Španielska, dvoch mladých britských dokumentaristov. Pôvodným zámerom bolo vytvoriť akýsi dokumentárny denník o nakrúcaní filmu. O niečo podobné sa pokúsili už počas práce na filme Dvanásť opíc. Gilliam v rozhovore s Markom Kermodeom prezrádza účel tejto spolupráce. Priznáva, že sám niekedy nevie, čo je realita, a dokumentárne záznamy predstavujú pre neho možnosť vidieť veci z nadhľadu a poučiť sa z nich. Keith Fulton a Louis Pepe dostali príležitosť sprostredkovať Gilliamove úžasné predstavy a svedectvo o tom, že pracuje na zaujímavom projekte. Ich film o filme zaznamenal tiež udalosti, ktoré viedli k predčasnému ukončeniu filmovej realizácie. K filmu Stratený v La Mancha (2002) sa tak výstižne viažu slová Terryho Gilliama, že je lepší takýto film, než žiaden.

Stratený v La Mancha Stratený v La Mancha

Smutné konštatovanie v kombinácii s nakrúteným dokumentom, ktorý predstavuje filmový projekt vo veľmi pozitívnom svetle, zvyšuje u diváka emocionálne prežívanie Gilliamovej skúsenosti.

Dokumentárny film sa tak javí ako účinný prostriedok pri získavaní a presviedčaní eventuálnych investorov. Gilliam sa nebráni využiť to a v rozhovore s Markom Kermodeom priznáva, že sa mu vďaka filmu Stratený v La Mancha podarilo získať peniaze na odkúpenie scenára od poisťovne a dokonca sa pre jeho film nadchli aj americkí investori.

Režiséri Fulton a Pepe zaznamenali reálne udalosti z miesta nakrúcania z pohľadu nezainteresovaného svedka, oka kamery. Nevstupovali do diania pred kamerou a nepriznávali jej prítomnosť. Prirodzené vystupovanie Gilliama a jeho spolupracovníkov len umocňovalo dojem sledovania diania cez kľúčovú dierku. Záznam z miesta nakrúcania predstavuje jednu z vyjadrovacích rovín filmu a jeho cieľom je objektívne informovať o reálnych udalostiach odohrávajúcich sa počas prípravy a nakrúcania filmu Muž, ktorý zabil Dona Quijota.

Prítomnosť tvorcov je v ostatných vyjadrovacích rovinách filmu stále viac citeľnejšia. Neuspokojili sa len s dokumentárnym materiálom a záznam udalostí obohatili o animované a hrané sekvencie. Vytvorili štylizovanejší celok, pričom neubrali z jeho dokumentárnej výpovednej hodnoty. V tejto súvislosti, ako spomeniem neskôr, vznikajú isté pochybnosti o miere subjektivity tvorcov. Prejavuje sa to najmä v obsahu komentára, ktorý sprevádza dokumentárne zábery. Autori podávajú niektoré fakty málo kriticky, priam zahmlievajú ich skutočný pôvod. Zlyhanie ľudského faktora vysvetľujú zásahom vyššej moci, či nešťastnej náhody.

Uplatnenie rôznych filmových foriem nenarušilo rovnováhu výsledného tvaru. Prechody medzi dokumentom, medzi hraným a animovaným filmom sa uskutočňujú plynule na základe obsahových a formálnych súvislostí a nepôsobia vykonštruovane či rušivo.

Stratený v La Mancha pri rozprávaní o filme Muž, ktorý zabil Dona Quijota využíva existujúce hrané výjavy, nakrútené počas spomínaných šiestich dní. Ide o niekoľko záberov a scén, v ktorých sa predstavia hlavní hrdinovia filmu, Jean Rochefort ako Don Quijote a Johnny Depp ako Toby.

Okrem materiálu hraného filmu využili tvorcovia Gilliamove storyboardy, pričom ich buď ponechali vo svojej pôvodnej, statickej podobe alebo animovali v pohybe. Animované scény doplnili rozprávaním príbehu Dona Quijota a dialógmi zo scenára. Obraz ukazuje, ako Gilliam nahráva s hercami v štúdiu zvukovú stopu, ktorá sa v ďalšom zábere stane už súčasťou animovaného príbehu. Hovorené slovo je jedným z príkladov, ako tvorcovia filmu vytvárajú premostenie medzi dokumentárnym záznamom a animáciou. Animované časti, ktoré čiastočne zobrazujú ešte nenakrútené Gilliamove vízie, rozširujú v divákovi predstavu o podobe filmu a vyvolávajú v ňom túžbu vidieť hotové dielo.

Ďalšia animovaná scéna o najväčšom komerčnom neúspechu Terryho Gilliama má okrem informačnej hodnoty tiež zapôsobiť na city diváka. Jeho Dobrodružstvá baróna Prášila ho doslova vyprášili z Hollywoodu a do budúcna mu sťažili získavanie financií od hollywoodskych investorov. Pri realizácii výpravného Dona Quijota sa teda musel spoľahnúť na tých "chudobnejších", európskych. O týchto udalostiach heslovite referuje scéna v štýle koláží ŕ la Monthy Pythons. Tie sa už neodlučiteľne spájajú i s niektorými ďalšími Gilliamovymi filmami, a tak nielen obsahovo, ale tiež výrazovo korešpondujú s osobou Terryho Gilliama a odkazujú k jeho predchádzajúcej tvorbe.

Film Stratený v La Mancha sa pokúša vytvoriť obraz zložitej spleti skutočností naviazaných na problematický proces vzniku filmu Muž, ktorý zabil Dona Quijota. Chce vykresliť reťazec udalostí a rôznych vplyvov, ktoré doviedli Gilliama k /možno/ dočasnému neúspechu. Film nezapiera, že súčasťou týchto faktorov je tiež osobnosť Terryho Gilliama, predovšetkým jeho povaha "snílka" a povesť režiséra, ktorý si vyslúžil pomenovanie l´enfant terrible filmu. Dokument netají ani jeho sklony púšťať sa do riskantných projektov a podáva obraz človeka, ktorého talent a umenie idú ruka v ruke s s nepraktickosťou. Prirodzeným vyústením udalostí sa v prípade Gilliama zdá práve nápad sfilmovať slávny renesančný román, ktorý náročnosťou filmového spracovania predstavuje jednoznačnú výzvu pre typ tvorcu, akým je Gilliam.

Tak ako Don Quijote i Don Gilliam je hrdinom bojujúcim proti nepriazni reality. Dokument ho v tomto zápase predstavuje ako obeť nešťastných zhôd okolností. Gilliam v tejto súvislosti namieta, že on sám sa necíti byť obeťou a je presvedčený, že bude pokračovať v nakrúcaní a v súčasnosti sa tak skutočne deje. Priznáva, že Stratený v La Mancha ho ako obeť vykresľuje, nechcel však zasahovať do filmu niekoho iného. Nedá sa však s istotou tvrdiť, že sa tak nestalo…

Stratený v La Mancha vyvoláva vysokú mieru spolupatričnosti s Gilliamovým zápasom. Darí sa mu to najmä vďaka dôslednému výpočtu všetkých katastrof, ktoré sa udiali počas niekoľkých dní. Nedá sa nesúhlasiť, že choroba hlavného predstaviteľa Jeana Rocheforta či nečakaná búrka sú skutočnosti, ktoré nik neovplyvní. Autori dokumentu však akoby zabudli stáť bokom a nechceli vidieť, že za mnohé nezdary si môžu Gilliam a jeho realizačný štáb sami. Fakt, že komparz nenaskúšal svoje úlohy, že na mieste nakrúcania nie sú prítomní všetci herci a nie sú s nimi podpísané zmluvy, že si filmári vyberú na nakrúcanie exteriérov vojenský priestor, kde neustále lietajú stíhačky, že si nedokážu včas zabezpečiť kvalitné filmové štúdio, rozhodne vyvoláva dojem amaterizmu. Napriek zjavnému zlyhaniu organizácie, dokument tieto skutočnosti vykresľuje ako nešťastné náhody so zámerom vyvolať v divákovi sympatie a súcit s nešťastníkom Gilliamom.

Ide o významný nedostatok filmu. Tvorcovia si mohli kritickejší pohľad určite dovoliť, pretože sa im dostatočne podarilo vykresliť osobnosť Terryho Gilliama so všetkými jeho vlastnosťami, ktoré ho predurčujú hlavne k tomu, aby sníval, tvoril a zhmotňoval predstavy. U géniov, akým je Terry Gilliam, sa takmer vždy dá počítať s menším zmyslom pre záležitosti svetské, čo je však vlastnosť vo filmovom priemysle málo obľúbená. Film by získal ďalší rozmer a ešte viac zvýraznil napätie medzi snom a realitou, ktoré má svoju funkciu ako súčasť ústredného motívu filmu.

Týmto motívom je stotožňovanie režiséra Gilliama s románovou postavou Dona Quijota. Obaja žijú vo svojom bohatom vnútornom svete, no ich snívanie je chvíľami prerušované zásahom reality. Motív Dona Quijota ako Gilliamovho alter ega dominuje celému dokumentu. Obaja vidia to, čo iní nemôžu, pozerajú sa na svet očami dieťaťa a bez toho, aby si to uvedomovali, bojujú zbraňami nevinnosti a fantázie proti neúprosnej skutočnosti. Tragický rozmer dodáva dokumentu a osobe Terryho Gilliama poznanie osudu Dona Quijota, ktorý umiera v okamihu, keď precitne zo svojho šťastného blúznenia.

Je preto na mieste, že autori Fulton a Pepe uzavreli Stratený v La Mancha happy-endom. Aj keď ide o netradičné ukončenie dokumentu, jeho opodstatnenie je práve v tom, že Gilliamov zápas ani zďaleka nekončí. Je v ňom ešte vždy dosť dieťaťa a životnej energie, aby sa naďalej mohol riadiť tým, že keď je niečo takmer nemožné, predsa a práve preto sa o to treba pokúsiť. Príbeh Dona Quijota žije vlastným životom a jeho jednoduché, no veľké posolstvo môže byť v rámci kinematografie uchopiteľné najlepšie človekom, ktorému je veľmi blízke. Preto sa Gilliam nemôže filmu vzdať - v súlade s románovou predlohou a osudom Dona Quijota možno povedať, že by sa to rovnalo smrti.

CITOVANÉ FILMY:
Dobrodružstvá baróna Prášila (1988 - The Adventures of Baron Munchausen; Terry Gilliam).

Lost In La Mancha (VB/USA, 2002, 93 min.)