POFAJČÍME, UVIDÍME

POFAJČÍME, UVIDÍME

5.0

Bez poriadneho šluku trávy nechoď na tento film do kinosály... Chcete vedieť ešte viac - musíte byť fakt zhúlení takpovediac!

Jeden z nich je pracant vo firme a nechá sa utláčať svojimi kolegami (Harold). Druhý študuje viac-menej z donútenia rodičov medicínu (Kumar). A v jeden piatkový večer sa táto dvojica rozhodne posilniť troškou marihuany a potom dostane spočiatku obyčajný nápad ísť sa najesť do fastfoodu White Castle, pretože iba tam majú riadne hamburgery podľa ich chute. Lenže keď sa dozvedia, že v ich meste je fastfood nefunkčný, rozhodnú sa ostať pri svojom gastronomickom záujme, uzatvoriť pakt, že hamburgery musia byť a vydajú sa na cestu do vedľajšieho mesta. A tento film reportážne zachycuje ich zadymenú odyseu...

Čert ich ber, poviete si možno už pri čítaní prvých riadkov a smerujete k výčitke, že pokiaľ by sa tí dvaja chlapci najprv rozhodli ísť na hamburger a až po dostatočnom súste zhulili dúškom marihuany, tak by nemuseli riešiť rôzne dilemy a divák rozhodovanie, či ísť na tento film. Ale na druhej strane môžeme zobrať do úvahy fakt, že vďaka marihuane asi celý tento projekt vznikol (nutný kus filmu je dielom improvizácie alebo už scenár musel byť vydupaný v hlavách autoroch povzbudených kvalitným matrošom). A je celkom pravdepodobné, že pri užití marihuany si ho budete môcť v kinosále aj poriadne vychutnať.

Pofajčíme, uvidíme Pofajčíme, uvidíme Pofajčíme, uvidíme

Položím si ruku na srdce a priznám sa, že návšteva opiášového alebo iného drogového brlohu nefiguruje v mojom zozname aktivít voľného času, ale bláznivú komédiu si rád pozriem. Pri sledovaní Harolda a Kumara ma napadla skutočnosť, že asi pred dvadsiatimi piatimi rokmi fičali filmy z rúk scenáristov menom Cheech a Chong. Neuveriteľné "stonerské" komédie, ktorým nechýbal ostrovtip a toľko potrebná situačná komika dodávajúca ich prvej komédii Up in the Smoke poriadny dym vychádzajúci z dobre využitej marihuany a nielen tejto prvotine. Už námet tohto filmu spočívajúci v ukradnutí vanu, ktorý je vyrobený výlučne z marihuany a treba sa v ňom dopraviť z Mexika do Los Angeles bol natoľko bláznivý, že sa z neho vykľula veľmi zábavná komédia. Koniec sedemdesiatych i začiatok osemdesiatych rokov minulého storočia dokázala táto dvojica dostať do poriadneho švungu a z ich vyplývajúcej komiky sršal parádny humor. Nemožno im teda uprieť určitý status kultu, ktorý sa raz za čas pokúsi niekto oživiť.

Ťažko povedať, či sa tvorcovia tohto kúsku pokúsili nasledovať atmosféru Cheecha a Chonga alebo postupovali po vlastnej osi. V podstate to je jedno, ale na ich chválu možno podotknúť, že film nie je aspoň presýtený toľko známymi telesnými tekutinami z tínendžérskych chechtární a stavia skôr na situačnú komiku. Našťastie nedokáže klesnúť na úroveň posledných projektov National Lampoon, ale jeho forma k nim neraz smeruje. Scenár je síce slušnejší (výnimku potvrdzuje pravidlo jednej fekálnej scény, ktorá je už prílišným tlačením na pílu, ale scenáristi si ju asi nedokázali odpustiť), ale hľadať v ňom nejakú logiku alebo prirodzenosť je prakticky zbytočné. Jednoducho sa sem dostala hrsť gagov tak, aby vás zabavila cca 85 minút. Niektoré sú vydarené, iné menej a celý verdikt vstáva a padá na tom, či ste ochotní sledovať komédiu o dvoch zhúlených mladíkoch, ktorí sa v piatok večer vydajú na cestu za hamburgerom a cestou ich stretne séria neuveriteľne vytvorených dobrodružstiev za pomoci drogových výrobkov.

Herecké výkony sú pravdu povediac na úrovni televíznych seriálov, v ktorých ústredná dvojica hrá a príliš neprekvapujú. Zopár cameo výstupov rozličných protagonistov vás môže potešiť, ale tí predsa neťahajú dej, ale skôr príjemne zdržujú.

Pri celom projekte sa treba sa jednoznačne pozrieť na meno režiséra. V príslušnej kolonke sa vám objaví Danny Leiner, ktorý stojí aj za komédiou Kámo, kde mám fáro? A v tom momente je všetko jasné. Lenže zatiaľ čo Kámo bol ako-tak zábavný, hoci ku koncu prešpekulovaný, v prípade dvojice huličov možno konštatovať jednoduchší priebeh deja, ale nie až takú veľkú zábavu. V takom prípade je, holt, hodnotenie také, aké je...

PS - To však neznamená, že výsledných 5/10 sa nedá zmeniť a posunúť nadol (čo nikomu nedokážem uprieť) alebo nahor za pomoci omamných látok. V tomto momente ma napadá prípad troch slečien, ktoré si na premiéru Návratu kráľa do Multikina Metropolis priniesli dvojlitrovú fľašu sudového vínka a svorne ho popíjali. To sa im však po dvoch hodinách minulo a rozjarené sa len tak-tak donútili dopozerať premietaný film a po jeho skončení s negatívnym ohlasom odísť zo sály. V prípade Pofajčíme, uvidíme im však nielenže pri krátkej stopáži dvojliterka vystačí, ale možno nájdu vo filme aj ten skrytý zmysel, ktorý mi ušiel resp. sa budú na ňom oveľa viac baviť ako ja sám.

Harold & Kumar Go To White Castle (USA/Kanada/SRN, 2004, 88 min.)
Réžia: Danny Leiner. Scenár: Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg. Kamera: Bruce Douglas Johnson. Hudba: David Kitay. Hrajú: John Cho, Kal Penn, Malin Akerman, Ethan Embry, Robert Tinkler, Fred Willard, Steve Braun

autor Michal Korec 17.2.2005
5.0
7.0