VYBÍJANÁ: CHOď DO TOHO NA PLNÉ GULE

VYBÍJANÁ: CHOď DO TOHO NA PLNÉ GULE

8.0

Z továrne na sny k nám prichádza ďalší kus tvrdo komerčnej, lacnej zábavy z dielne relatívne mladého režiséra Rawsona M. Thurbera. Aj nenáročná zábava sa však dá robiť kvalitne...

Podstatou filmu je prostučký príbeh podľa schémy Dávid vs. Goliáš: majiteľ malej, rodinnej posilňovne Peter LaFleur sa dostane do finančných ťažkostí a hrozí mu, že jeho podnik odkúpi konkurenčná sieť posilňovní GloboGym vedená neznesiteľným narcisistom Whiteom Goodmanom. Peter spolu s najvernejšími klientmi prídu na bláznivý nápad: zarobiť si na záchranu firmy na turnaji vo vybíjanej. Dostanú aj dvoch nečakaných pomocníkov: právničku Kate (ktorej pôvodné poslanie je spisovať majetok firmy), a legendu americkej vybíjanej Patches O'Hoolihana. Turnaj sa môže začať...

Vybíjaná: choď do toho na plné gule Vybíjaná: choď do toho na plné gule Vybíjaná: choď do toho na plné gule

"Mierte nízko", znie jedna zo základných zásad vybíjanej, a tvorcovia tejto komédie sa jej vzorne pridŕžali. Pravda, keď zas človek pri vybíjanej mieri príliš nízko, hrozí mu, že protivníka netrafí. Podobnému riziku sa však film Vybíjaná úspešne vyhýba. Hoci je humor postavený z veľkej časti na preháňaní a karikatúre, latku vkusu udržiava na dobre zvolenej hranici, a jej občasné prekročenie smerom nadol predstavuje skôr priateľské doberanie si diváka než otvorený útok na jeho žalúdok. Snímka príjemne paroduje modernú fitness-mániu a svet komerčného športu; niektoré nápady z tejto oblasti sú celkom šikovné (napr. názvy tímov na veľkom turnaji alebo scéna, keď hrdinovia namiesto s loptami trénujú s francúzskymi kľúčmi...). Situačné aj konverzačné gagy sú dávkované s výborným zmyslom pre tempo a ani sa nezdá, že táto snímka je len tretím celovečerným filmom režiséra.

Hlavného hrdinu stvárnil americký komik Vince Vaughn, ktorý napriek bohatým skúsenostiam z filmového plátna pôsobil dosť nevýrazne, akoby svoju úlohu "obyčajného chlapíka" zobral príliš vážne. Namiesto neho si z tohto filmu zapamätáte Bena Stillera, ktorý opäť predvádza jednu zo svojich neuveriteľných kreácií. Už som spomínal, že táto komédia je dosť postavená na preháňaní, a práve pri postave Whitea Goodmana scenáristi aj samotný Stiller riadne "zatlačili na pílu". Ak ste niekedy zažili človeka, ktorý vám bol tak z duše nesympatický, že ste mu po pár sekundách mali chuť jednu vraziť, viete o čom hovorím. Ibaže pri tak kolosálne slizkom chrapúňovi Goodmanovho kalibru sa odpor zmení na číru fascináciu a pocit hlbokej úľavy, že to je len film. Stiller jednoducho na plátne dominuje a ako-tak mu konkuruje iba Rip Torn v úlohe Patches O'Hoolihana. Ostatní (Christine Taylor, Justin Long, Stephen Root, Joel Moore) si len primeranie plnia svoje bojové úlohy.

Zaujímavosťou Vybíjanej je aj množstvo cameo vystúpení, ktoré sa do nej podarilo napchať: William Shatner, Lance Armstrong, Chuck Norris, Hank Azaria a dokonca aj David Hasselhof sa mihnú v drobných epizódnych rolách.

Je príjemné, keď sa komédia tvári tak bezprostredne ako Vybíjaná. Netvári sa dôležito ani sa nesnaží nasilu rozosmievať - jednoducho predvádza zručne odvedenú, kvalitnú remeselnú prácu, ktorá vás slušne zabaví a na ktorú čoskoro zabudnete. Na sychravý októbrový večer sa dá určite vymyslieť aj lepší program, ale zbehnúť na toto dielko do kina myslím nie sú vyhodené peniaze.

PS: aj keď budete asi jediný divák, zostante v sále aj počas celých záverečných titulkov. Čaká vás totiž veľmi zaujímavé objasnenie, ako to vlastne chodí s tou americkou kinematografiou :)

Dodgeball: A True Underdog Story (USA, 2004, 92 min.)
Réžia: Rawson M. Thurber. Scenár: Rawson M. Thurber. Kamera: Jerzy Zielinski. Hudba: Theodore Shapiro. Hrajú: Vince Vaughn, Christine Taylor, Ben Stiller, Rip Torn, Justin Long, Stephen Root, Joel Moore

autor Ján Hušták 15.10.2004
8.0
7.5