PLNOU PAROU VZAD!

PLNOU PAROU VZAD!

3.0

Dvaja kamoši Jerry a Nick majú rovnaký problém: nedostatok sexu. No kým Nick je odhodlaný so svojou situáciou niečo robiť, Jerry sa celé mesiace utápa v žiali nad rozchodom so svojou takmer-snúbenicou Feliciou. Nakoniec Nick vezme veci do svojich rúk a donúti Jerryho, aby sa spolu s ním prihlásil na zoznamovaciu plavbu zaoceánskou loďou. "Taktická chyba" pri návšteve cestovky (tip: pracovníkom v službách nadávajte až po uzavretí transakcie!) však spôsobí, že sa kamaráti dostanú na zoznamovaciu plavbu pre homosexuálov. Našťastie na palube čoskoro pribudne hojnosť ladných ženských kriviek v podobe švédskeho opaľovacieho družstva (ani ja som nevedel, že v opaľovaní sa dá súťažiť...). Nadržaný Nick sa má konečne čím zaoberať, no Jerry je opäť vyradený. Objaví totiž učiteľku tanca Gabriellu, no musí pred ňou predstierať homosexualitu, aby sa s ním vôbec bavila.

Plnou parou vzad! Plnou parou vzad! Plnou parou vzad!

Uviesť vyslovene letnú komédiu až v novembri je od distribútora odvážny ťah. Leto má totiž tú výhodu, že ľudia naozaj chcú zabudnúť na problémy a ak film nestojí za nič, jednoducho si povzdychnú a život ide ďalej. Naproti tomu pokročilá jeseň sa vyznačuje skromnými dávkami slnečného svetla, čo má za následok všeobecný pokles nálady u diváka a menej ochoty brať veci pozitívne. Bojovať proti splínu sa preto dá len s kvalitnou výzbrojou. Plnou parou vzad jej má veľmi poskromne.

Humor o gayoch je zvyčajne založený na otrepaných klišé a nie je to inak ani v tomto prípade. Jeden lacný gag strieda druhý a konverzačné obraty sa dajú s veľkou istotou predpovedať. Sú to presne také vtípky, aké by tlupa hetero chlapov púšťala pri pive, keby sa bavili na túto tému. Morálne "ponaučenie" o tom, že aj gayovia sú normálni ľudia a netreba sa ich báť ani hnusiť, je len ďalšie klišé medzi mnohými.

Lacný humor pokračuje aj po objavení sa švédskych krásavíc, pribudne len nová sada stereotypov. Tempo filmu je poslabšie a rozhodne sa nepohybuje "plnou parou" ani vpred, ani vzad. Na druhej strane treba privítať fakt, že tvorcovia sa až na jednu výnimku vyhli "gross-out", čiže nechutným scénam v štýle Prcičiek.

Predstaviteľ Jerryho Cuba Gooding Jr. je držiteľom Oscara za vedľajšiu úlohu vo filme Jerry Maguire. Odvtedy sa zjavil v niekoľkých zaujímavých i menej zaujímavých filmoch (Instinct s Anthonym Hopkinsom, Men of Honor s Robertom de Nirom). Do povedomia slovenského diváka naposledy výraznejšie vstúpil v úspešnej komédii Rat Race (Miliónové preteky). Jeho výkon v Plnou parou vzad však rozhodne nie je mimoriadny, a navyše jeho scénam s predstaviteľom Nicka Horatiom Sanzom (známym z komédie Road Trip) zväčša chýba potrebná iskra. Situáciu aspoň z pohľadu mužskej časti obecenstva zachraňuje Roselyn Sanchez v postave Gabrielly, ktorá svoj vlažný výkon bohato nahradzuje až trestuhodnou príťažlivosťou. Vedľajšie postavy väčšinou lezú na nervy (najmä Lin Shaye a Victoria Silvstedt), výnimkou je obstarožný galantný homosexuál v podaní Rogera Moora - má naozaj neodškriepiteľný štýl.

Napriek všetkým negatívam sa dá na Plnou parou vzad s prižmúreným okom a utlmenou mozgovou činnosťou zabaviť. Skutočne nenáročný divák odíde z kina dokonca spokojný a bude sa čudovať, prečo som dal takej dobrej komédii tak málo hviezdičiek. Nuž, možno za to môže november a nedostatok slnečného svetla ;-)

Boat Trip (USA/SRN, 2002, 93 min.)
Réžia: Mort Nathan. Scenár: Mort Nathan, William Bigelow. Kamera: Shawn Maurer. Hudba: Robert Folk. Hrajú: Cuba Gooding Jr., Horatio Sanz, Roselyn Sanchez, Vivica A. Fox, Maurice Godin, Roger Moore, Victoria Silvstedt

autor Ján Hušták 24.11.2003
3.0
5.3