S MILENKOU MOJEJ MATKY

S MILENKOU MOJEJ MATKY

9.0

Aký je najlepší recept na depresiu? Večierky plné alkoholu a nezáväzného sexu. Podobne ako mnohí iní, týmto heslom sa riadi aj hlavný hrdina koprodukčného filmu islandského režiséra Baltasara Kormákura - Hlynur. A jeho depresii sa ani nemožno čudovať, vzhľadom na to, že žije v krajine, ktorá sa počtom samovrážd zaraďuje na prvé priečky rebríčkov prieskumov. Dej snímky S milenkou mojej matky sa totiž odohráva v Reykjavíku, v meste snehu, nedostatku slnka a svetla, treskúcej zimy... Sám Hlynur ho opisuje takto: „ Tma, fujavica, žiadne stromy, žiadny hmyz". Avšak toho, že film vo vás nebodaj prebudí depresiu sa vôbec obávať nemusíte. Je to totiž vynikajúca čierna komédia plná sebaironického a sarkastického humoru. Poetikou možno trochu pripomína filmy Kaurismäkiho, určite však objavíte paralely aj s Almodóvarovymi snímkami.

Príbeh sledujeme očami Hlynura, ktorý nás dejom sprevádza i svojimi britkými slovnými komentármi. Je to povaľač s nihilistickými sklonmi, lenivec, aj keď pomerne inteligentný, práca mu však rozhodne nevonia. Radšej sa celé dni vyvaľuje vo vani (mimochodom vo filme spoznáte zaujímavý spôsob šetrenia priestoru v malom byte, vaňa-pohovka je súčasťou kuchyne), potĺka sa životom a víkendy pravidelne trávi v kluboch, na večierkoch, opojený alkoholom... Väčšinou sa tieto úlety končia nezáväzným sexom. O ochotné partnerky Hlynur núdzu nemá, napriek tomu, že o sebe tvrdí aký je škaredý (čo nie je pravdou). Viazať sa nechce, dokonca ani k priateľke z dobrej rodiny, ktorá s ním čaká dieťa. Spoločenský status je totiž to posledné, čo Hlynura zaujíma, snobizmus a pretvárka mu prekážajú aj vo vlastnej rodine. Jednoducho, jeho cieľom je, bezcieľne sa ako-tak pretĺcť životom. To sa mu s podporou jeho matky a štedrého islandského sociálneho systému dlho aj darí. Až kým... Až kým sa Hlynurov život neskomplikuje. A komplikácie prichádzajú v podobe temperamentnej Španielky Loly.

S milenkou mojej matky S milenkou mojej matky S milenkou mojej matky

Lola je priateľkou Hlynurovej matky, ktorá vyučuje v Reykjavíku flamenco. Stereotyp Hlynurovho života narúša na Vianoce, keď prichádza stráviť sviatky s našim hrdinom a jeho mamou. Na pár dní však ostávajú v byte sami dvaja, pretože matka odchádza na návštevu rodiny. A vtedy sa to stane. Po spoločne prežitom skvelom večierku zažije Hlynur s Lolou úžasný sex. Vzápätí sa však od matky dozvedá, že Lola nie je iba obyčajnou priateľkou. Majú spolu lesbický vzťah a plánujú si založiť novú rodinu. Šokovaný Hlynur má dilemu. Povedať o sexe s Lolou matke? Navyše, ak to bol jeden z jeho najúžasnejších sexuálnych zážitkov a na Lole mu záleží viac ako na ktorejkoľvek inej žene. Do toho sa dozvedá, že jeho oficiálna priateľka je tehotná. Tehotná je aj Lola a je nad slnko jasnejšie, že otcom je Hlynur, napriek tomu, že to Lola nechce potvrdiť. Hlynur má teraz byť bratom aj otcom dieťaťa a ešte k tomu je i exmilencom svojho nevlastného otca (čo iného mu totiž Lola v takejto netradičnej rodine vlastne je?). Nuž zamotáva sa mu život skutočne poriadne.

Podobnosť s Almódovarom cítiť nielen v téme homosexuálno-bisexuálnej erotiky, ale aj v postavení a náhľade režiséra na úlohu žien. Tie sú totiž aktívnym hýbateľom deja, silnou časťou ľudstva, sebavedomé a sebestačné. Zatiaľ čo muži, špeciálne Hlynur, sa iba pasívne životu prizerajú, náš hrdina odmieta prijať zodpovednosť, vegetí si pod ochrannými krídlami mamičky. Komplex problémov, ktoré sa naňho zrútia, ho ženie až k samovražde, napokon, život v duchu nihilizmu, podľa neho aj tak nemá žiaden zmysel. Treba však dodať, že napriek spomínaným negatívnym stránkam jeho povahy, azda nikomu nebude nesympatický. To sú tie paradoxy života... Záver je však vtipne prekvapujúci a rozhodne nie depresívny.

Ak ste teda nekonvenčný, nepatríte k prudérnym katolíckym zástancom volajúcim po obnovení tradičnej rodiny, máte radi iróniu a dobrú hudbu, vo filme S milenkou mojej matky si určite nájdete niečo, čo vás zaujme. Režijný filmový debut inak divadelného režiséra Baltasara Kormákura môže totiž zaujať nielen pravidelných návštevníkov filmových klubov.

101 Reykjavík (Island/Dánsko/Francúzsko/Nórsko, 2000, 89 min.)
Réžia: Baltasar Kormákur. Scenár: Baltasar Kormákur. Kamera: Peter Steuger. Hudba: Damon Albarn, Einar Örn Benediktsson. Hrajú: Hilmir Snaer Gudnason, Victoria Abril, Hanna Maria Karlsdóttir, Baltasar Kormákur, Ólafur Darri Ólafsson.

autor Eva Sládková 20.10.2003
9.0
7.0