Recenzia nového Iron Mana

Zmena režiséra sérii Iron Man rozhodne prospela. A ako vraví Tony Stark, po New Yorku (i dianí v The Avengers) už nebude nič ako predtým. Počas prvých dvoch dielov vlastnej série bol pre Tonyho s ...

pridal Michal Korec 2.5.2013 o 10:54

Recenzia nového Iron Mana

Zmena režiséra sérii Iron Man rozhodne prospela. A ako vraví Tony Stark, po New Yorku (i dianí v The Avengers) už nebude nič ako predtým. Počas prvých dvoch dielov vlastnej série bol pre Tonyho s výnimkou dramatických udalostí vzniku Iron Mana v arabskej jaskyni gombička, ale po spoločnej záchrane sveta sa dostavajú pocity úzkosti a možno už konečne dospel.

Odlišný tón nového dielu a štartu druhej línie filmov pre ďalších Avengers je badateľný hneď v prvej minúte, ktorá vás prekvapí voice-overom Tonyho o udalostiach spred 14 rokov v Berne, keď si urobil ďalší zárez do paže one-night standov i nového nepriateľa. A v súčasnosti nie je veľmi príjemné riešiť záchranu sveta, keď sa musí venovať Pepper a výrobe vlastnej armády. O prezidenta sa aj tak stará Iron Patriot, takže pole pôsobnosti pre seba má vyárendované. Ale na obzore sa črtá nová hrozba: do sídla Stark Industries prichádza Aldrich Kilian a medzičasom sa istý arabský terorista menom Mandarin uvádza vskutku vypečenými atentátmi na americkej pôde.

Noví nepriatelia pre Iron Mana sú jasní a po 30 minútach sa dočkáme útoku na jeho vlastný dom, a teraz bude jeho odveta vskutku osobná – na romantické Vianoce s Pepper sa predsa nestrieľa a keď je zbavený svojho mocného arzenálu, musí sa vrátiť ku svojím začiatkom a iným trikom. Shane Black dostal (asi inšpirovaný konkurenčným Batmanom) nové nápady ako osviežiť sériu a recept je jednoduchý: trošku ubrať zo zábavy (ale nevypustiť ju úplne), pridať viac temných prvkov a najmä pokúsiť sa ísť Tonymu Starkovi pod kožu.

To je asi prvý raz v celej sérii, čo sa popri britkých dialógoch (nebojte sa, Black ich dodáva často) a efektnej akcii objavujú osobné prvky. A je to na 80% odvedený výkon, scenáristický i herecký. Robert Downey, Jr. je v prvej tretine rovnaký v svojej roli Starka, no v druhej dokáže skúšať iný výkon, pokojnejší, neraz aj bez ostrých vtipov. Nevydrží mu to dlho, a minimálne pre tieto scény a celkovo lepšie budovaný vzťah s Pepper sa oplatí vidieť.

Našťastie, Iron Man 3 si zachoval stále silné atribúty svojej série – charizmatického hrdinu, ľahší tón a efektnú akciu, hoci stále nie je stopercentne natočená, prehľadná a potenciál Iron Mana je ešte vyšší (Josh Whedon z neho v The Avengers vytrieskal viac). Tempo 130-minútového filmu je dobré, akcia strieda dramatickú scénu, zloduchovia odkrývajú svoje tváre, kujú svoje pikle a mnohé prísľuby sú naplnené.

Strana záporákov dostala dva kvalitné charaktery i dobrých hercov. Ben Kingsley je v prvej hodine skutočne démonický, svoj variant na Usama Bin Ládina si neskutočne užíva. Jeho postavu čaká zaujímavý vývoj a azda najlepšie scény v sérii a na strane oponentov vôbec. Guy Pearce sa vrátil po rokoch do poriadnej áčkovej role a zabudol na fešákov, dokáže byť húževnatý i slizký zároveň. Kto sa teší na ženské roly, mal by byť na pozore – Gwyneth Paltrow si šetrí svoj top prejav až do finále a rolička Rebeccy Hall nie je príliš veľká.

Samotná akcia dostala niekoľko dobrých highlightov – útok na Tonyho dom, scéna s lietadlom sú dobré, no čakal som od nich máličko viac. A rovnako aj od finále, hoci je zrejme najlepšie v celej sérii. Soundtrack Briana Tylera je dramatický a vhodne synchronizovaný s akciou.

Iron Man 3 je dobrým pokračovaním série a vrátil sa na výbornú úroveň kvality jednotky. Avšak deň po jeho videní si už spomínam naň iba matne, čo znamená, že sa nám urodil kvalitný letný hit, ale na zápis do najlepších komiksových filmov to nie je.

Hodnotenie: 8/10

PS – Je to otrepaný záver, ale neodchádzajte pred koncom záverečných titulkov!

:)