Recenzia Sherlocka – 2. série

Fanúšikovia príbehov Shelrocka Holmesa si na prelome rokov 2011 a 2012 rozhodne sťažovať nemohli: pokračovanie filmového spracovania Guya Ritchieho Hra tieňov sa do kín dostalo koncom decembra ...

pridal Sue 20.2.2012 o 9:19

Recenzia Sherlocka – 2. série

Fanúšikovia príbehov Shelrocka Holmesa si na prelome rokov 2011 a 2012 rozhodne sťažovať nemohli: pokračovanie filmového spracovania Guya Ritchieho Hra tieňov sa do kín dostalo koncom decembra, 2. séria toho seriálového z pera Stevena Moffata a Marka Gatissa sa na obrazovkách BBC objavilo začiatkom januára.

Seriálový Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch) prebýva v súčasnom Londýne, kde spolu so svojím spolubývajúcim, doktorom Johnom Watsonom (Martin Freeman), rieši zločiny, keď sa Scotland Yard ocitne v slepej uličke. Čo sa stáva častejšie než by sa detektívovi inšpektorovi Lestradovi (Rupert Graves) páčilo. Sherlock na miesto činu prichádza v londýnskom čiernom taxíku, rád píše esemesky, v chladničke robí experimenty na rôznych častiach ľudského tela a rád robí naprieky svojmu bratovi Mycroftovi (Mark Gatiss), ktorý zastáva podľa jeho vlastných slov „menšiu pozíciu vo vláde“. Pani Hudsonová (Una Stubbs) mu napriek tomu, že mu stále pripomína, že je jeho domáca a nie gazdiná, varí čaj, Molly Hooperová (Louise Brealey) mu pomáha v márnici a John o tom všetkom bloguje.

Hoci obe verzie majú svoje odlišnosti, tvorcovia sa v oboch prípadoch rozhodli vyriešiť „finálny problém“, teda finálne stretnutie Sherlocka Holmesa a jeho úhlavného nepriateľa Moriartyho. Sherlock z BBC sa s Moriartym stretol už vo finále 1. série, ktoré sa skončilo nervydrásajúcim cliffhangerom a fanúšikovia museli na pokračovanie čakať dlhý rok a pol, kým sa ho konečne na Nový rok dočkali.

Tak ako v 1. sérií, i v tejto sme sa dočkali len troch dielov a to konkrétne: The Scandal in Belgravia, The Hounds of Baskerville a The Reichenbach Fall. Podľa mierne poupravených názvov nie je ťažké uhádnuť, že pôjde o jedny z najznámejších príbehov Sherlocka Holmesa.

Prvá epizóda je adaptáciou známeho diela The Scandal in Bohemia, kde sa Holmes prvý a poslednýkrát stretol so svojou osudovou ženou Irene Alder. Moderná Irene (Lara Pulver) nie je len svadobnou podvodníčkou a zlodejkou, ale dominou, ktorej klientela pochádza z tých najvyšších kruhov. Keď upovedomí Buckinghamský palác, že má kompromitujúce fotografie členky kráľovskej rodiny, kráľovná si prostredníctvom Mycrofta Holmesa najme Sherlocka, aby pre ňu tie fotografie získal.

Samozrejme, že nič nepôjde jednoducho, pretože dané fotografie nie sú jediná delikátna vec, ktorou Irene Adler disponuje. Kvôli dôverným informáciám, ku ktorým sa dostala pri práci, po nej ide viac ľudí než by sa jej páčilo. To vyústi do epizódy plnej prekvapivých zvratov, vládnych konšpirácií, flirtovania a napätia. Ide o jednu z najlepších, ak nie najlepšiu, ale určite o najsexy epizódu Sherlocka.

Druhá epizóda sa nesie v omnoho temnejšom duchu, keďže ide o adaptáciu príbehu, ktorý je známy snáď každému – Psa baskervillského. Mark Gatiss vo svojej verzii, samozrejme, pôvodný príbeh poupravil, keďže v súčasnom svete už veľký pes pobehujúci po pustých planinách Británie na vyvolanie paniky nestačí. Baskerville teda predstavuje vojenskú výskumnú základňu, ktorá je zdrojom mnohých povier o vládnej konšpirácii.

Sherlocka a Johna k prípadu privedie mladý Henry Knight (Russell Tovey), ktorý tvrdí, že jeho otca pred dvadsiatimi rokmi roztrhal obrovský pes. Aj keď Sherlock o prípad spočiatku nejaví záujem, pretože neverí v pekelných psov, vyšetrovanie ho zavedie k zisteniam kvôli ktorým začne spochybňovať svoj vlastný úsudok.

Oproti prvej epizóde sa nám však dostane podstatne menej akcie a vyskytne sa pár hluchých miest. The Hounds of Baskerville má pochmúrnu a miestami priam strašidelnú atmosféru, keď vám zaručene bude behať mráz po chrbte.

Hoci The Hounds of Baskerville spracuváva bez pochýb asi najpopulárnejší príbeh Sherlocka Holmesa, kľúčovou epizódou 2. série tohto seriálu z dielne BBC je tá záverečná – The Reichenbach Fall.

V nej sa Sherlock opäť stretáva s Moriartym, ktorý chce vyriešiť ich „problém“ raz a navždy. A vyberie si na to ozaj teatrálny spôsob. Nechá sa zatknúť, následne sa však dostáva opäť na slobodu a začína postupne zasievať nedôveru voči Sherlockovi v očiach verejnosti a, čo je horšie, i u jeho priateľov. Vzhľadom na arogantný prístup Sherlocka k ostatným ľuďom nie je prekvapivé, že rýchlo začali veriť tomu, že je podvodník.

Porovnávať filmovú a seriálovú verziu je zbytočné, pretože prakticky jediné čo majú spoločné sú Sherlock Holmes a John Watson, ktorí spoločne riešia prípady a človek by povedal, že sú minimálne desať rokov manželmi (hoci tí seriáloví viac pôsobia ako novomanželia). Zaujímavé je však ponímanie postavy Jamesa Moriartyho, úhlavného nepriateľa Sherlocka Holmesa. Kým v Hre tieňov je predstavený tradične ako starší profesor, v seriálovom spracovaní je to pomerne mladý muž (Andrew Scott), ktorý vystupuje ako kriminálny konzultant – dokonalý protiklad Sherlocka, ktorý samého seba označuje za konzultačného detektíva. Namiesto vážnosti z neho vyžaruje prakticky číre šialenstvo.

Mne osobne viac vonia spracovanie BBC, pretože ide o prvú a zatiaľ jedinú modernú adaptáciu, ktorá je originálna, kým viktoriánskych bolo už niekoľko. Na margo moderných adaptácií – americká televízna stanica CBS dala zelenú pilotu – doslova – americkej adaptácie príbehov sira Arthura Conana Doyla, ktorá sa má (zhodou okolností) odohrávať v súčasnom New Yorku. Amerického Sherlocka má zahrať Jonny Lee Miller (Eli Stone). (

:)
01 |
02 |