Visegrad Film Forum opäť prilákalo filmových nadšencov

Medzinárodné podujatie, ktoré sa konalo od 19. do 23. marca na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave ponúklo okrem kvalitných filmov

pridal 25.3.2019 o 15:00

Visegrad Film Forum opäť prilákalo filmových nadšencov


Medzinárodné podujatie, ktoré sa konalo od 19. do 23. marca na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave ponúklo okrem kvalitných filmov sedem renomovaných filmárov. Počas päťdňového programu viedli s návštevníkmi živý dialóg na prednáškach a diskusiách.

Vyrovnaný program zo sveta výroby filmu prezentovali Hanekeho dvorná strihačka Monika Willi, favorit áčkových festivalov Sergej Loznica, architekt Cuarónovej ROMY Eugenio Caballero, kameraman Phedon Papamichael, ktorý má na konte nomináciu na Oscara za film Nebraska a kameramanka dokumentu Citizenfour: Občan Snowden Kirsten Johnson a ďalší.

Otváracím filmom festivalu sa stala cenami ovenčená čiernobiela snímka ROMA od režiséra Alfonsa Cuaróna. Osobne ju prišiel uviesť jej filmový architekt a držiteľ Oscara Eugenio Caballero. Mexický filmár mal na druhý deň prednášku na tému scénografie vo filme, kde spomenul: „Filmový architekt je jednou z kľúčových postáv pri tvorení filmu. Pre mňa osobne scénografia nie je estetickou disciplínou, ale príbehovou. Nie je len o tom ako to vyzerá, ale o tom, že všetko, čo vidíme na plátne je spojené s režisérovou snahou vyrozprávať príbeh. A napokon cítiť emócie.“

Program pokračoval prednáškou marockého hosťa Hakima Belabbesa, ktorý vysvetľoval podmienky vzniku kreatívneho štúdia Sahara Lab. To ponúka ambicióznym filmárom študovať film v Maroku. Dôležitým posolstvom, ktoré Hakim návštevníkom podujatia zdôrazňoval bolo: „Minul som toľko času kopírovaním namiesto toho, aby som prinášal osobné posolstvo. To posolstvo som nenašiel vo filmoch ostatných režisérov, v teoretických knihách, ale v hlase mojej matky, mojich detí a vo chvíľach ticha, keď idem domov.“

Štvrtkový večer sa ukončil premietaním filmu Cameraperson, ktorý prišla osobne uviesť producentka, kameramanka a dokumentaristka Kirsten Johnson. Po premietaní nasledovala diskusia, počas ktorej sa americká filmárka nebála vojsť medzi hostí a klásť otázky. Intenzívna interaktívna diskusia zaujala divákov. Mnohí sa prišli na druhý deň pozrieť aj na jej prednášku, ktorá sa niesla v podobnom duchu. Ukončila ju sociálnym experimentom, pri ktorom sa diváci v kinosále mali po dobu dvoch minút uprene pozerať do očí prísediaceho. Kirsten to zhrnula týmito slovami: „Kameramani by sa nemali báť pozerať sa, observovať, udržať očný kontakt. Niekedy je nám nekomfortné byť videný a vidieť. Takýto strach a hanba by nemali byť prítomné pri nakrúcaní filmu. Vizualizáciou sa dozvieme viac ako rozprávaním, slovami.“

Zvyšok dňa patril ukrajinskému režisérovi Sergejovi Loznicovi, ktorého prednáška priniesla viacero zaujímavých východísk pre nakrúcanie. Večer odpremiéroval svoj film Proces v kine Lumière, kde mu bola zároveň udelená výročná cenu ASFK za prínos svetovej kinematografii. Loznica tvrdí: „Myslím si, že budúcnosť filmu môže byť v archívoch. S technológiou sa kinematografia môže uberať aj týmto smerom.“   

Piatok začal prednáškou na tému distribúcie krátkych, ale aj celovečerných filmov. Tú viedol sales agent z Poľska Marcin Łuczai, ktorý zastupuje známu európsku spoločnosť New Europe Film Sales. Večer následne patril Hanekeho dvornej strihačke Monike Willi, ktorá prišla odprezentovať svoju prednášku o tvorbe príbehu z materiálu. Večer osobne uviedla snímku Bez názvu (Untitled), ktorú dokončila po smrti režiséra Michaela Glawoggera. O rozličných prístupoch k práci Willi povedala: „Michael Haneke má film dopredu nakrútený v hlave. Chce strihať chronologicky a prvý návrh strihu vzniká už počas nakrúcania, keď prichádzajú denné materiály. Na rozdiel od ostatných režisérov, ktorí naopak zbierajú všetok materiál a chcú aby sa to najlepšie z filmu objavilo práve v strižni.“

Sobotný program bol venovaný gréckemu kameramanovi Phedonovi Papamichaelovi. Ten okrem prednášky venovanej práci s kamerou, osobne uviedol film Nebraska od režiséra Alexandra Payna, ktorý získal 6 nominácii na Oscara. Papamichael študentom zdôraznil potrebu vzdelávania: „Najdôležitejší benefit filmovej školy je nájsť svojho režiséra, svoju skupinu a spolupracovníkov, s ktorými môžete po škole pracovať.“

Študentské projekty prišli predstaviť samotní tvorcovia filmov a zástupcovia škôl. V diskusii po filmoch študenti komunikovali o filmoch samotných, ale aj podmienkach a pomeroch v akých filmy vznikali.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.