Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Novinky > FILM a psychoanalýza - zaujímavý seminár v Bratislave
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

FILM a psychoanalýza - zaujímavý seminár v Bratislave

Eva Labayová | 22.3.2019



Začiatkom marca sa v Bratislave uskutočnil seminár organizovaný Slovenskou spoločnosťou pre psychoanalytickú terapiu pod názvom FILM a psychoanalýza. Seminár viedol Dr. Joseph Dodds, PhD., psychoanalytik v súkromnej praxi, člen Britskej asociácie psychológov, terapeut Britskej psychoterapeutickej spoločnosti a lektor psychológie v Prahe. Prednáška bola vedená v anglickom jazyku s voľným prekladom.

Seminár otvoril viacero otázok ako vnímať film z hľadiska psychoanalýzy a jeho cieľom bolo preskúmať psychológiu kinematografie zo psychoanalytickej perspektívy a čo sa môžeme dozvedieť o mysli, kultúre a spoločnosti cez filmy a tým aj lepšie pochopiť vnútorný svet filmu.

Ako bolo aj na propagačnom materiáli udalosti uvedené, všetci poznáme filmy, ktoré milujeme alebo neznášame; filmy, pri ktorých sa cítime dobre alebo zle; filmy, ktoré nás rozosmejú, rozplačú, či spôsobia zamilovanie alebo odmilovanie; filmy, ktoré nás nútia rozmýšľať. Seminár sa snažil o vysvetlenie, prečo tomu tak je.

Kinematografia a psychoanalýza majú svoje prepojenie, spoločné historické, sociálne a kultúrne zázemie. Obe sa narodili koncom 19. storočia. V roku 1895 bratia Lumierovci zkonštruovali prvý filmový projektor a Freud vydal spolu s Breuerom Štúdie o hystérii.

Prednáška poukázala aj na to, že psychoanalytické rozmýšľanie je veľmi užitočná a významná teoretická základňa na chápanie filmu, postáv a aj samotného tvorcu filmu.

Dovoľte mi ešte zosumarizovať, čo si ako bežný divák z prednášky odnášam. Zreteľnejšie som si uvedomila, že vnímanie a hodnotenie filmu - a skutočnosť, že sa niekomu páči a inému vôbec nie - do veľkej miery závisí od aktuálneho duševného rozpoloženia samotného diváka v čase sledovania filmu, od jeho skúseností a životných situácií, ktoré prežil a ktoré formovali jeho duševný svet a cítenie. Pri sledovaní príbehu a postáv si budem musieť častejšie klásť aj otázku, čo tá filmová postava prežíva, ako sa cíti, čo ju trápi a z akých vnútorných pohnútok koná tak ako koná. V neposlednom rade je tu samotný režisér, tvorca filmu, ktorý film natočil a jeho snímka tak reflektuje aj jeho samotného so „svojimi diagnózami“ a „batožinou“, ktorú so sebou priniesol. Berúc do úvahy  tento pohľad na filmy, je zrejmé, že treba byť opatrný pri vyhláseniach typu: je to dobry alebo zlý film, nakoľko v danom psychickom rozpoložení diváka mu film mohol len jednoducho „nesadnúť“ alebo naopak práve „zahrať na strunu“.


Ďalšie aktuálne filmové novinky
login facebok
Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Najčítanejšie články
Najčítanejšie články
Najdiskutovanejšie články
Najdiskutovanejšie články


Prichádza do kín
Prichádza do kín