Zomrel tvorca legendárnej trezorovej Komisárky, Alexandr Askoľdov

Režisérovi Alxandrovi Askoľdovovi stačilo jediné dielo na to, aby sa zapísal do dejín kinematografie. Jeho Komisárka z roku 1967 sa krátko po dokončení ocitla

pridal Marcel Šedo 23.5.2018 o 16:41

Zomrel tvorca legendárnej trezorovej Komisárky, Alexandr Askoľdov


Režisérovi Alxandrovi Askoľdovovi stačilo jediné dielo na to, aby sa zapísal do dejín kinematografie. Jeho Komisárka z roku 1967 sa krátko po dokončení ocitla na indexe so zdôvodnením, že je urážkou revolúcie a prejavom sionistickej propagandy. Adaptácia poviedky  Vasilija Grossmana, V meste Berdičev, vznikla počas 50. výročia Veľkej októbrovej revolúcie a navyše v čase, keď vypukla tzv. šesťdňová arabsko-izraelská vojna, v ktorej sa Sovietsky zväz postavil na arabskú stranu. Askoľdov mal následne zakázané nakrúcať a bol vyhodený zo strany. Komisárka zostala jediným dokončeným Askoľdovým dielom, do distribúcie sa dostala až v roku 1988. Ani po skončení zákazu už žiadnu ďalšiu hranú snímku nenakrútil. Alexandr Askoľdov zomrel v pondelok vo veku 85 rokov v nemocnici neďaleko švédskeho Göteborgu. Pre tlačovú agentúra DPA to potvrdila jeho manželka.

Komisárka sa odohráva počas občianskej vojny v malom mestečku Berdičev, kde vedľa seba stoja synagógy a pravoslávne i katolícke kostoly. Práve v tomto meste vedie nekompromisná komisárka a komunistka Klavdija Vavilovová svoj prápor červenoarmejcov. Komisárka, ktorá akoby z oka vypadla kánonizovanému obrazu úderníčky z 50. rokov, sa vzpiera čomukoľvek ženskému a v záujme vyššieho cieľa už niekoľko týždňov nezosadla z koňa. Kvôli pokročilému tehotenstvu je proti svojej vôli nútená odstúpiť a ubytovať sa v príbytku židovskej rodiny sužovanej pogromami. Tu má možnosť sledovať iný život. V malom dome sa nachádza šesť detí a Komisárka si postupne začína uvedomovať, že ťažšie než bojovať vo vojne je prežívať v marazme doby a popritom úspešne vychovávať potomkov. Spolu s tým sa začína zamýšľať nad samotnou povahou vojny. Snímka tak sleduje svoju hrdinku stojacu medzi zarytým fanatizmom a prebúdzajúcimi sa materskými pudmi a myšlienkami o svete bez vojny, čo vrcholí v nezabudnuteľnej scéne pôrodu. Askoľdov sa zároveň zameral na zobrazenie krutého života európskych Židov, čím upozornil na to, že rasistický útlak sa netýkal iba nacistického Nemecka.

Snímka je však zaujímavá aj svojim štýlom a množstvom symbolov, ktoré jej dodávajú univerzálnosť a nadčasovosť. Apokalyptický nádych, „odpútaná kamera“, ktorá pláva v priestore, asynchrónny zvuk, hudba, ktorá z uspávankových motívov v mnohých momentoch prechádza až do ambientných a industriálnych polôh, symbolické zábery koní bez jazdcov či hlavní ako falusov vytvorili z filmu i režiséra legendu.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.