Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Novinky > Zomrel tvorca legendárnej trezorovej Komisárky, Alexandr Askoľdov
If Beale Street Could Talk
Roma
Climax
Napszállta

Zomrel tvorca legendárnej trezorovej Komisárky, Alexandr Askoľdov

Marcel Šedo | 23.5.2018



Režisérovi Alxandrovi Askoľdovovi stačilo jediné dielo na to, aby sa zapísal do dejín kinematografie. Jeho Komisárka z roku 1967 sa krátko po dokončení ocitla na indexe so zdôvodnením, že je urážkou revolúcie a prejavom sionistickej propagandy. Adaptácia poviedky  Vasilija Grossmana, V meste Berdičev, vznikla počas 50. výročia Veľkej októbrovej revolúcie a navyše v čase, keď vypukla tzv. šesťdňová arabsko-izraelská vojna, v ktorej sa Sovietsky zväz postavil na arabskú stranu. Askoľdov mal následne zakázané nakrúcať a bol vyhodený zo strany. Komisárka zostala jediným dokončeným Askoľdovým dielom, do distribúcie sa dostala až v roku 1988. Ani po skončení zákazu už žiadnu ďalšiu hranú snímku nenakrútil. Alexandr Askoľdov zomrel v pondelok vo veku 85 rokov v nemocnici neďaleko švédskeho Göteborgu. Pre tlačovú agentúra DPA to potvrdila jeho manželka.

Komisárka sa odohráva počas občianskej vojny v malom mestečku Berdičev, kde vedľa seba stoja synagógy a pravoslávne i katolícke kostoly. Práve v tomto meste vedie nekompromisná komisárka a komunistka Klavdija Vavilovová svoj prápor červenoarmejcov. Komisárka, ktorá akoby z oka vypadla kánonizovanému obrazu úderníčky z 50. rokov, sa vzpiera čomukoľvek ženskému a v záujme vyššieho cieľa už niekoľko týždňov nezosadla z koňa. Kvôli pokročilému tehotenstvu je proti svojej vôli nútená odstúpiť a ubytovať sa v príbytku židovskej rodiny sužovanej pogromami. Tu má možnosť sledovať iný život. V malom dome sa nachádza šesť detí a Komisárka si postupne začína uvedomovať, že ťažšie než bojovať vo vojne je prežívať v marazme doby a popritom úspešne vychovávať potomkov. Spolu s tým sa začína zamýšľať nad samotnou povahou vojny. Snímka tak sleduje svoju hrdinku stojacu medzi zarytým fanatizmom a prebúdzajúcimi sa materskými pudmi a myšlienkami o svete bez vojny, čo vrcholí v nezabudnuteľnej scéne pôrodu. Askoľdov sa zároveň zameral na zobrazenie krutého života európskych Židov, čím upozornil na to, že rasistický útlak sa netýkal iba nacistického Nemecka.

Snímka je však zaujímavá aj svojim štýlom a množstvom symbolov, ktoré jej dodávajú univerzálnosť a nadčasovosť. Apokalyptický nádych, „odpútaná kamera“, ktorá pláva v priestore, asynchrónny zvuk, hudba, ktorá z uspávankových motívov v mnohých momentoch prechádza až do ambientných a industriálnych polôh, symbolické zábery koní bez jazdcov či hlavní ako falusov vytvorili z filmu i režiséra legendu.


Ďalšie aktuálne filmové novinky
login facebok
Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Práve v kinách
Práve v kinách
Najčítanejšie články
Najčítanejšie články
Najdiskutovanejšie články
Najdiskutovanejšie články


Prichádza do kín
Prichádza do kín