Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Novinky > Pred týždňom zomrel slávny skladateľ filmovej hudby Jóhann Jóhannsson
Mary Poppins Returns
Zimna wojna
The Girl in the Spiders Web
Robin Hood

Pred týždňom zomrel slávny skladateľ filmovej hudby Jóhann Jóhannsson

Marcel Šedo | 16.2.2018



Uznávaný hudobný skladateľ Jóhann Jóhannsson, rodák z Reykjavíku, skonal vo veku 48 rokov v Berlíne. Informoval o tom jeho manažér Tim Husom, avšak bližšie informácie zatiaľ nie sú známe. Jóhannsson sa narodil 19. septembra 1969 a patril medzi najvýznamnejších súčasných skladateľov filmovej hudby. V jedenástich rokoch sa začal učiť hrať na trombón a klavír, ale rozhodol sa nepokračovať v štúdiu na konzervatóriu. Desať rokov strávil pôsobením v indie-rockových islandských kapelách, kde začal skúšať aj vlastné kompozície.

Postupom času sa začal Jóhannsson, okrem vlastných projektov, venovať aj skladateľskej dráhe pre divadlo a film. Jeho prvým väčším filmovým projektom sa stala rodinná dráma Skalená krv (Blóðbönd, 2006), veľký medzinárodný ohlas však zaznamenala aj maďarská dráma Ópium - Denník bláznivej ženy (Ópium: Egy elmebeteg nő naplója) z roku 2007. Do povedomia amerických tvorcov a producentov sa dostal najmä vďaka spolupráci so So-yong Kim na jej filme Pre Ellen (For Ellen, 2012). Spoluprácu si zopakovali ešte v roku 2016 na filme Lovesong.

Jeho najväčšie úspechy a definitívny prienik do povedomia širšieho publika sú však spojené s kanadským režisérom Denisom Villeneuvom. Jóhannsson zložil hudbu k trom jeho filmom – Unesené (Prisoners, 2013), Sicario (2015) a Prvý kontakt (Arrival, 2016). Najväčší úspech dosiahol s hudbou pre posledný menovaný film, získal za ňu ocenenia na World Soundtrack Awards, International Film Music Critics Award a ASCAP Film and Television Music Awards a tiež nominácie na Grammy, Zlatý Glóbus a cenu BAFTA. Obrovský úspech tiež zaznamenal jeho soundtrack pre „oskarovku“ Teória všetkého, ktorý mu vyniesol ASCAP Award, Zlatý glóbus a tiež nomináciu na Oskara a cenu BAFTA.

Pre jeho filmovú hudbu sa stal typickým minimalizmus, absencia grandiózneho gesta či pátosu, typická napríklad pre Hansa Zimmera, využívanie jednoduchých tónov a melódií, originálne kombinovanie a prestupovanie elektronickej a akustickej hudby a výrazná dramatickosť spočívajúca v kreatívnom využívaní ticha. Jóhannssonove skladby akoby prehovárali spod hlbín islandského mora a výrazne v nich cítiť severskú melanchóliu.


Ďalšie aktuálne filmové novinky
login facebok
Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Najčítanejšie články
Najčítanejšie články
Najdiskutovanejšie články
Najdiskutovanejšie články


Prichádza do kín
Prichádza do kín