Film nikdy neštudoval, napriek tomu je unikátnym tvorcom |
K Lily Lane sa dopracoval cez snímky Lono (2010) a Je to iba vietor (2012). Paralely s aktuálnym príbehom možno nájsť v oboch. Kým z Lona
Film nikdy neštudoval, napriek tomu dokáže pracovať s filmovými výrazovými prostriedkami ako máloktorý tvorca. Benedek Fliegauf využíva každý výpovedný nástroj inovatívnym spôsobom a precízne vypracovanú obrazovú kompozíciu zosúlaďuje s príbehom. Obsah s formou tak prepája jedinečne a zároveň v súlade s vlastným rukopisom. Hoci v jeho tvorbe nastal v porovnaní so staršími snímkami ako Húština (2003) či Mliečna cesta (2007) posun, zostáva verný výraznej obraznosti a veľavravnej statickosti. Od čisto experimentálnej formy Húštiny, ktorá zachytáva dialógy a monológy zdanlivo vytrhnuté z kontextu, a nemej Mliečnej cesty, kde jednotlivé výjavy akoby prenášal z maliarskeho plátna na filmové, prechádza k príbehovej štruktúre. K Lily Lane sa dopracoval cez snímky Lono (2010) a Je to iba vietor (2012). Paralely s aktuálnym príbehom možno nájsť v oboch. Kým z Lona čerpá motív silnej naviazanosti matky a syna (len čistú podobu bez zvrátenej línie), z oceňovaného filmu Je to iba vietor, inšpirovaného skutočným prípadom rasistického útoku v rodnom Maďarsku, vyberá najmä gradujúce napätie a tichú zlovestnosť . KINEMAVIDEO4006. Do života matky a jej syna sa vkradla temnota, ktorú prebudila matkina trauma z detstva. Mladá žena rozpráva svojmu sedemročnému synovi rozprávku o Víle, Lovcovi a ich synovi Zlatíčkovi. Spočiatku vymyslené strašidelné rozprávanie získava prostredníctvom flashbackov reálne obrysy a malý chlapec rovnako ako divák odkrýva krutý osud ženy, bojujúcej s krivdami z obdobia nevinnosti. Chlapec matkino rozprávanie prijíma, projektuje si ho do svojho vlastného prežívania a objavuje vinníkov. Iracionálny strach dieťaťa postupným odhaľovaním pôvodu matkinej podivnosti a jej hlbokého smútku zoceľuje jeho osobnosť. Do svojich detských hier projektuje vlastné vnímanie zažitého a počutého a diváka pozýva do vlastného sveta. Matka si naordinovala terapiu prostredníctvom rozprávania svojmu synovi a divák spočiatku odmietajúci jej spôsob výchovy postupne dospeje k pochopeniu jej zámerov. Autorský tvorca buduje cestu k divákovmu súcitu celkom netradične a na pomoc si berie kameru, ktorá cez odlišnú optiku matky a syna vťahuje hlboko do útrob vnútorných konfliktov. Zlomové okamihy ako i démonov minulosti zachytáva nočným videním a premyslenou prácou s detailmi a polodetailmi kamery. Všetko zapadá do mozaiky prirodzenou cestou, nič nie je vykreslené samoúčelne, dokonca ani počiatočný príbeh s líškou nešiel dostratena. Nočné čiernobiele snímanie zafarbuje mix zvuku i ambientná hudba takisto z pera režiséra, ktorý vykresal z baladického príbehu spätého s archetypom matky a zeme maximum. Maďarský filmový výtvarník Benedek Fliegauf štylizuje obrazy a zvuky v náročnej, no v pochopiteľnej podobe, pričom vyžaduje sústredeného diváka. Prihovára sa filmovým jazykom, ktorý pozorné oči dešifrujú a ocenia jeho vzácny prístup plný fantázie i fatálnosti. Vďaka svojim originálnym a sofistikovaným filmovým výpovediam ho možno zaradiť k silnej generácii súčasných maďarských režisérov, akými bezpochyby sú Béla Tarr, Kornél Mundruczó, Szabolcs Hajdu, György Pálfi či Nimród Antal. Hodnotenie: 8 hviezd |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Jeden z najhorších filmov roka. Orbánova propaganda prichádza už aj do slovenských
- Nový slovenský film Pokiaľ ja žijem sa predstavuje trailerom, čakajú ho premiéry v
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: The Sympathizer, Franklin, Midtsommernatt, W
- Do našich kín mieri film o kolapse USA - Civil War. Doma sa mu nesmierne darí
- Speak No Evil. Remake úspešného dánskeho hororu aj v našich kinách. Pôvodnú verziu
- Prípad Goldman - keď chýbajú dôkazy, zostáva iba jazyk
- Abigail nie je bezmocné dievčatko, ako sa na prvý pohľad zdá…
- Poohniverse expanduje a z Bambi je vraždiace monštrum
- Cuckoo. Jules (Hunter Schafer) z Eufórie testuje rolu v horore
- Karel Kryl ďakujeme, že si bol: 80 rokov spievajúceho básnika a rebela