TÉMA: HITCHCOCKOVSKÉ THRILLERY

TÉMA: HITCHCOCKOVSKÉ THRILLERY

článok



Fascinácia vraždou, krivo obvinený muž na úteku, žena v ohrození, zámena identít, špionážne hry, dejové zvraty, psychopati s oidipovským komplexom, MacGuffin, voyeurizmus, manipulácia s divákom, nejednoznačné postavy, posadnutosť perfekcionizmom, čierny humor a nadhľad, nájazdy kamery na tvár, vtačí pohľad či vlak ako dejisko kľúčových udalostí – to je len pár elementov, ktoré definujú Alfreda Hitchcocka, povestného majstra napätia.

„Hitchcockovský film“ je v skratke thriller, ktorý jeho dielo evokuje, či už formálne alebo obsahovo, najlepšie samozrejme v kombinácii. Muž, ktorý vedel príliš mnoho (1934, 1956), Cudzinci vo vlaku (1951), Okno do dvora (1954), Vertigo (1958), Na sever severozápadnou linkou (1959), Psycho (1960) – tieto kulty tvoria základný kameň nášho prehľadu. Sú to totiž najčastejšie citované a najvplyvnejšie „Hitchove“ veci.

TOP 10: Hitchcockovský film

Prehľad prinášame pri príležitosti uvedenia Ženy v okne (2021), ktorá sa snaží byť „hitchcockovinou“. Nižšie nájdete ukážky, ako sa to má robiť. Ako majstra evokovať a zároveň neuraziť.

Téma: Hitchcockovské thrillery

Diabolské ženy (Les Diaboliques, r. Henri-Georges Clouzot, 1955)

Michel je riaditeľom súkromnej chlapčenskej školy. S manželkou Christine žije už iba zo zvyku a pred jej očami drzo pestuje milostný vzťah s učiteľkou Nicole. K obom sa správa despoticky a tak jedného dňa „jeho“ ženy siahnu po krajnom riešení: naplánujú jeho vraždu. Spoločne ho priotrávia a následne utopia vo vani. Telo hodia do školského bazéna a čakajú, kým ho niektorý z pracovníkov školy nájde. Uplynie deň, dva a stále nič. Telo z bazéna jednoducho zmizlo. Napätie medzi dámami sa stupňuje: kto ho vytiahol? Alebo je nebodaj Michel nažive? Francúzsky film noir s „hitchcockovskou“ atmosférou pracuje s klasickou témou „dokonalej vraždy“. Zápletku a rozuzlenie bližšie rozoberáme v zozname neočakávaných dejových zvratov. Twisty tohto strihu neodmysliteľne patria k výbave Hitchových thrillerov.

Téma: Hitchcockovské thrillery

Peeping Tom (r. Michael Powell, 1960)

Kultový kontroverzný britský počin o pracovníkovi filmového štúdia s chorobnou fixáciou na hľadáčik kamery. Hlavný hrdina je osamelý „pozorovateľ“ posadnutý svojou ručnou kamerou a zároveň nutkaním zabíjať ženy, zachytiť ich strach a okamih smrti na celuloid. Mnohí filmu dodnes vyčítajú statický dej či nelogické chovanie vedľajších postáv. Za nás sa jedná o síce pomalú, ale cinefilskú štúdiu posadnutosti a fetišizmu, z ktorej veľmi cítiť Hitchcocka (fascinácia vraždou, voyeurizmus), ktorý bol toho času na vrchole svojich kreatívnych síl. Šokujúca snímka sa nestretla s pochopením vtedajšej kritiky a pochovala režisérovu kariéru. Súčasný divák len s obtiažou pochopí mieru kontroverzity, akú priniesla. Mimochodom, samotný názov je prezývkou pre mužského voyeura.

Téma: Hitchcockovské thrillery

Šaráda (Charade, r. Stanley Donen, 1963)

Pôvabná špionážna komédia býva označovaná ako „najlepší hitchcockovský film nenakrútený Hitchcockom“. Postava vždy dobre nahodenej Audrey Hepburn sa vracia do Paríža z lyžovačky vo Švajčiarsku, kde sa rozhodla, že sa s manželom rozvedie. Po návrate zisťuje, že jej muž je mŕtvy a za život spreneveril veľký balík peňazí. Nakontaktujú sa na ňu agenti CIA a rôzne podozrivé osoby... Na dojme, že to naozaj robil Hitch, pridáva viacero faktorov: odľahčený špionážny príbeh, žena v ohrození, skrytý MacGuffin, bohaté dejové zvraty, imitácia jeho postupov (nájazdy kamery), Cary Grant ako jeden z jeho dvorných hercov (Pochybná žena, Chyťte zlodeja, Na sever severozápadnou linkou) či otváracie titulky ponášajúce sa na prácu Saula Bassa.

Téma: Hitchcockovské thrillery

The Girl Who Knew Too Much (La ragazza che sapeva troppo, r. Mario Bava, 1963)

Iniciačné dielo hybridného talianskeho žánru „giallo“. Američanka Nora (vášnivá čitateľka detektívok) prichádza do Talianska za chorou tetou, ktorá však ešte tú noc umiera a Nora sa zároveň na nočnej ulici stáva svedkom vraždy. Nikto jej však neverí, lebo inkriminované telo sa nenašlo. Čoskoro zisťuje, že ide o sériu starých vrážd podľa abecedného poradia... Technická stránka je brilantná: nájazdy kamery, hra svetla a tmy, práca kamery s odrazmi, použitie subjektívnej perspektívy či zvlnený obraz. Mario Bava, čoby taliansky majster napätia a hororu, nakrútil takú parádnu poctu, akoby  Dievča, ktoré vedelo príliš veľa  nakrútil podľa brakovej noirovej predlohy sám Hitchcock, akurát sa to odohráva v Ríme a hovorí sa tam po taliansky. Je to zároveň ukážka prechodu od klasického noiru k hyperštylizovanému giallu (zmes detektívky, filmu noir, hororu, erotiky).

Téma: Hitchcockovské thrillery

Zahraj mi tajomne (Play Misty for Me, r. Clint Eastwood, 1971)

Clint Eastwood sa predstavuje ako rádiový DJ, ktorému sa do života votrie fanatická fanynka Evelyn (desivá Jessica Walter), ktorá si uňho každé nočné vysielanie dáva zahrať song Misty. Pre svoju mužskú slabosť s ňou prežije krátky románik, ale tým to uňho končí a rozhodne sa vrátiť k bývalej láske. Labilná Evelyn však situáciu vidí inak a je schopná sa jeho lásky dožadovať všetkými prostriedkami. A rozhodne nezostane len pri stalkovaní... Posadnutosť jednej osoby druhou poznáme z Vertiga (1958). Scény s nožom a nožnicami (a že ich nie je málo) zasa nemôžu nepripomenúť Psycho (1960). Clint svoj debut technicky vyšperkoval: motory áut a útočné bodnutia sú výborne nazvučené, scény napätia nápadito zostrihané a spomeňme aj príbeh rámujúce letecké zábery na krásne prostredie Monterey v Kalifornii. 

Téma: Hitchcockovské thrillery

Roadgames (r. Richard Franklin, 1981)

Vodič nákladiaku, ktorý počúva vážnu hudbu, číta magazín o Hitchcockovi a vedie vtipné monológy so svojím dingom, je svedkom podozrivej situácie. Bola cez noc v moteli zavraždená a na kúsky rozsekaná mladá žena? Domnienka sa pod vplyvom správ z rádia mení v správnu intuíciu. Spolu s ním je na cestách aj sériový vrah – škrtič žien. Dlho to vyzerá ako austrálska odpoveď na Spielbergov Duel (1971), napokon sa z toho vykľuje zábavná a vedomá, diaľničná parafráza Okna do dvora (1954) a hitchcockovský thriller z austrálskych ciest. Chuťovkou je dvojexpozícia prelínajúca tvár nášho šoféra s mihajúcimi sa cestárskymi čiarami a zadnými svetlami prenasledovaného auta.

Téma: Hitchcockovské thrillery

Konečne nedeľa! (Vivement dimanche !, François Truffaut, 1983)

Truffautova labutia pieseň je jeho azda najvernejšou poctou Hitchcockovi (a filmu noir). Majiteľ realitnej kancelárie je podozrivý z vraždy svojej manželky a jej milenca. Máme tu krivo obvineného muža (Jean-Louis Trintignant) a jeho oddanú sekretárku ako pomáhajúcu femme attrapée (1) (sympatická Fanny Ardant). Nakoľko je presvedčená o nevine svojho šéfa, stáva sa z nej amatérska detektívka a pátra na vlastnú päsť. Cinefili ocenia vizuálne referencie na Nepravého muža (1956), Psycho (1960) či odkaz na Kubrickove Cesty slávy uvádzané v kinách, ktoré prezrádzajú rok príbehu – 1957. To všetko je navyše nasnímané krásnou čiernobielou kamerou.

Téma: Hitchcockovské thrillery

Dvojník (Body Double, r. Brian De Palma, 1984)

Žiaden iný A-čkový režisér nevzdal v toľkých svojich počinoch poctu Alfredovi Hitchcockovi ako De Palma. (2) My do užšieho výberu od neho volíme štylizovaný kúsok mixujúci naratív dvoch Hitchových snímok, filmárske prostredie, porno priemysel a roky 80te. Príbeh je zmesou dvoch peciek: Okna do dvora (1954) a Vertiga (1958). Filmový dvojník s klaustrofobickými ťažkosťami sa po priateľkinej nevere ocitá na pár dní v luxusnej haciende, z ktorej môže ďalekohľadom sledovať krásnu ženu v dome naproti, ako predvádza svoje erotické číslo. Deje sa tak každý večer, pokiaľ sa žena nestane obeťou vraždy a on jediným svedkom. Povrchné a fetišistické citácie kultových scén sú miestami také doslovné, že ich možno nazvať „vykrádačkou“. Pre nás však ide o cinefilskú poctu nadšenca svojmu vzoru, okorenenú o sexuálnu zvrhlosť.  

Téma: Hitchcockovské thrillery

Mys hrôzy (Cape Fear, r. Martin Scorsese, 1991)

Psychopatický zločinec Max Cady (dokonale desivý Robert De Niro) trávi roky vo väzení plánovaním pomsty. Živým terčom hnevu je po prepustení jeho bývalý advokát Sam Bowden (Nick Nolte), zodpovedný za jeho zatknutie... Jeden z najlepších remakov prináša  pridanú hodnotu a nápaditú "nápravu" naivných scén z originálu (1962): vylákanie informácii na letisku je rafinovanejšie, sledovanie k loďkám a následná cesta k Mysu hrôzy zasa uveriteľnejšia. Dokonca aj Elmer Bernstein „vylepšuje“ inak výborného Bernarda Herrmana, Hitchovho dvorného skladateľa. Scorsese nové spracovanie aktualizuje o sexuálnu perverziu a servíruje scény napätia pokukujúce po Hitchcockovi: náhla zmena na červený filter, použitie božieho uhla či evokácia jeho technických postupov. V menších vedľajších partoch sa objavili herci z pôvodnej klasiky: Robert Mitchum a Gregory Peck.

Téma: Hitchcockovské thrillery

Labyrint lží (The Spanish Prisoner, r. David Mamet, 1997)

Zabudnutý neo-noirový thriller z kategórie „smart“. Joe Ross je seriózny muž, ktorý pre svoju firmu vypracoval unikátny výrobný postup s ambíciou ovplyvniť v horizonte pár rokov svetovú ekonomiku. Má však obavy, aby ho vlastný zamestnávateľ o tento vynález neokradol. Po tom, ako sa stretne s tajomným chlapíkom Jimmym (prekvapivo výborný Steve Martin), jeho život naberie nečakané obrátky... Máme tu nevinného muža snažiaceho sa očistiť svoje meno, pomáhajúcu ženu, organizovanú skupinu profesionálnych podvodníkov a nechýba samozrejme MacGuffin. Čoraz mysterióznejšia a snovejšia atmosféra okrem filmu noir pripomenie konkrétne scény z Cudzincov vo vlaku (1951) či z Muža, ktorý vedel príliš mnoho (1956). Mamet po House of Games (1987) pokračuje v téme con-manov.

 

(1) Femme attrapée predstavuje pasívny protipól k manipulatívnej a zradnej femme fatale. Hlavnému hrdinovi pomáha a nepredstavuje preňho nebezpečenstvo.

(2) De Palmov prvý „hitchcockovský“ počin Sisters (1972) je zmesou námetov z Povrazu, Okna do dvora, a Psycha; Obsession (1976) je už variáciou na Vertigo; Dressed to Kill (1980) zasa poctou Psychu a Blow Out (1981) je akýmsi pomyselným pokračovaním Antonioniho Zväčšeniny (1966) a Coppolovho Rozhovoru (1974) a minimálne v prvej polovici sa nevie v ukážkovom hitchcockovskom duchu.

 

Naše ďalšie tipy:

Gaslight (1944)

Ministry of Fear (1944)

Sorry, Wrong Number (1948)

Six Women for the Murderer (Sei donne per l'assassino, 1964)

The Collector (1965)

Wait Until Dark (1967)

The Bride Wore Black (La Mariée était en noir, 1968)

The Secret Cinema (1968)

The Bird with the Crystal Plumage (L'uccello dalle piume di cristallo, 1970)

Sisters (1972)

Deep Red (Profondo rosso, 1975)

Obsession (1976)

Dressed to Kill (1980)

Blow Out (1981)

Still of the Night (1982)

The Fourth Man (De Vierde Man, 1983)

Blue Velvet (1986)

The Bedroom Window (1987)

Throw Momma from the Train (1987)

Fatal Attraction (1987)

Misery (1990)

Basic Instinct (1992)

The Game (1997)

A Perfect Murder (1998)

Panic Room (2002)

Tell No One (Ne le dis à personne, 2006)

Disturbia (2007)

Shutter Island (2010)

Stoker (2013)

Phoenix (2014)

 


autor Michal Šmajda 13.6.2021
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.