KOMENTÁR: POLČAS LETNÉHO KINOROZPADU

KOMENTÁR: POLČAS LETNÉHO KINOROZPADU

Článok



Leto s kinom je známa a zaujímavá akcia, ktorá má nalákať do kín viac návštevníkov a pomôcť skomierajúcej návštevnosti. Pozrime sa na prvé čísla a skúsme zistiť, či sa jej to podarilo.

Prvá nádej

Úvodný týždeň letnej akcie nezačal najhoršie a viaceré filmy zaň zaznamenali mierny nárast návštevnosti. S odstupom času však ťažko zistiť, či o zaujímavý úvod alebo si ľudia konečne vydýchli zo školy či júnových povinností a predsa do šera kinosaly zavítali. Čísla neklamú - štvrtý týždeň Sahary mal o 34% lepšiu návštevnosť ako tretí. Madagascar sa v treťom týždni vyhupol o 33% oproti druhému, Saw o 7% a najlepšie si poradil s tretím týždňom Román pre ženy, ktorý navštívilo o 57% viac divákov ako v druhý týždeň. Komédia Takmer ako láska bola úspešnejšia o 20% v druhom týždni premietania oproti prvému.

V ten istý týždeň sa slušne darilo aj Vojne svetov. Otvárací deň prilákal do kín 2944 záujemcov, prvých 8 dní videlo Spielbergovu novinku 22 906 ľudkov. Nie je to žiadny megarekord, ale na pomery roka 2005 ide o slušné číslo, ktoré prekonal akurát Alexander v januári...

Komentár: Polčas letného kinorozpadu

Vytriezvenie v druhom týždni

Solídny začiatok vzbudzujúci viac nádeje sa prehupol do rozpačitého pokračovania. Druhý júlový týždeň už rástla návštevnosť iba pri dvoch filmoch - pri Madagascare, ktorý si v neuveriteľný štvrtý týždeň o 7,6% viac ako v tretí týždeň. Je zrejmé, že pod taký fantastický výsledok na konci prvého mesiaca premietania môže rozširovanie filmu do menších miest, ale tam musí byť zabezpečená tiež solídna návštevnosť, aby sa filmu tak darilo. Je to tak, Madagascar bol v menších mestách typu Partizánske navštevovaný nadpriemerne. Ba čo viac, Madagascar dokázal mať v treťom a štvrtom týždni vyššiu návštevnosť ako v otvárací týždeň, čo je zaujímavá výnimka aj na slovenské pomery. Druhým titulom, ktorý dokázal zlepšiť svoju návštevnosť v štvrtom týždni bol Román pro ženy, a to o 4,7%. Aj tento film dokázal v tretí a štvrtý týždeň zaujať viac divákov ako v premiérový.

Zvyšné filmy však v druhom júlovom týždni padali nadol a typickým ukazovateľom bola Vojna svetov, ktorá jasne sleduje blockbustrový efekt - prilákať čo najviac ľudí na začiatku a postupne klesať. Prepad o 39% je však relatívne akceptovateľný na americké i slovenské pomery.

Problémom druhého júlového týždňa sa stali slabo navštevované novinky. Značne oneskorené, ale predsa navštevované bolo Hľadanie krajiny-nekrajiny. Kto by si bol pomyslel, že spomedzi troch noviniek bude najúspešnejšie a uvidí ho 3 190 divákov. Smutne dopadla komédia V dobrej spoločnosti. Výborný film Paula Weitza prichádza tiež trošku neskôr a korporátnu komédiu si tiež nedokáže vychutnať každý. 1 498 divákov je fakt dosť málo. To horor Prekliatie mal šťastie, keď pri toľkej kritike vôbec zaujal 1 344 divákov...

Letargia tretieho týždňa

V tretí týždeň už klesali všetky existujúce filmy - Madagascar (o 37%), Román pro ženy (o 42%), Takmer ako láska (o 19%), Vojna svetov (o 40%), Hľadanie krajiny-nekrajiny (o 24%), V dobrej spoločnosti (o 33%).

A potom tu bola očakávaná premiéra nového Batmana, ktorá dopadla... nič-moc. Už nasadenie v multiplexoch do jedinej sály (hoci najväčšej) veštilo obavy a výsledná návštevnosť 5 386 divákov ich potvrdila. Batman nezačal excelentne ani v Čechách a ťažko očakávať postupný úspech ako USA, pretože reputácia filmu u nás tak neznie ako v zahraničí... 

Nový Woody Allen mal 14. júla skôr premiéru do počtu, ale priaznivci tohto typu komédií môžu byť radi, že do kín zavítal ďalší kúsok, hoci žiadne rekordy nezlámal.

Hriechy štvrtého týždňa

Štvrtý týždeň sa existujúce filmy ďalej zosúvali nadol. S jednou výnimkou - Vojna svetov zaznamenala 16%-ný nárast vo štvrtom týždni. Ukázala sa tak ďalšia vlna sily menších miest a postupného premietania. A to majú mnohé kiná dovolenku, takže prelomená hranica 50 tisíc divákov je začiatkom a Vojna môže dobyť ešte nejedno mestečko...

Mohutná reklamná kampaň, minimum protivníkov a veľké očakávania. Tak čo, ako otvorilo premietací týždeň Sin City? Úprimne, na takú masívnu kampaň mohli byť výsledky aj silnejšie. 15 323 divákov bolo ochotných zhrešiť, no pri takom nasadení to mohlo byť lepšie. Uvidíme, ako sa bude Sin City kĺzať po ďalších týždňoch, mnohí sú na dovolenkách, resp. čakajú, kedy sa k nim hriešne čiernobiely film dostane.

Štvrtý týždeň potvrdil, že Batman už začal, ale môže aj rýchlo skončiť. Prepad o 36% síce nie je silný, ale takto sa film dostane sotva na nejakú výraznejšiu hranicu. Momentálne je pod deviatimi tisíckami...

Komentár: Polčas letného kinorozpadu

Ako bude vyzerať druhý polčas?

Leto sa dostáva postupne do druhej polovice a vyvoláva ďalšie otázky, že ako sa bude vyvíjať návštevnosť a akcia Leto s kinom.

Dvojica premiér z konca júla nezláme rekordy - animák Čarovný kolotoč bude rád za pár tisícok divákov a Múzeum voskových figurín môže byť rado za cca 1 900 až 2 400 divákov za prvý týždeň. Má šancu byť trošku úspešnejšie ako Wrong Turn či Saw, ale ťažko povedať, či dosiahne úspech takej Anakondy...

4. augusta príde Fantastická štvorka, ktorú čakajú schizofrenické možnosti úspechu - buď dajú Slováci na zdrvujúcu kritiku zo zahraničia a typicky slabú návštevnosť komiksových filmov alebo prekonajú predsudok a na tento popcorn sa vydajú. Obávam sa, že výsledok mierne prekoná Hellboya, no kvôli neveľmi známemu obsadeniu i pozície komiksu neprekoná Batmana. Očakávaná návštevnosť za prvý týždeň sa pohybuje podľa mňa medzi 3 600 a 5 100 divákov. V ten istý deň má premiéru Diabolská svokra. Komédia s troškou zlomyselnosti to nemusí mať v lete prehrané, viď. minuloročný Duplex. Lenže Jane Fonda a Jennifer Lopez nevydajú za Bena Stillera a Drew Barrymore, hoci trailerová kampaň je slušná. Kam s takou komédiou? Ťažko povedať, otvárací týždeň môže oscilovať okolo výsledkov Hitcha (3 622 divákov), prípadne sa posunúť o pár stovák divákov vyššie-nižšie. Môj tip otvorenia - 2 900 až 4 100 divákov. Bude zaujímavé sledovať, kto bude úspešnejší z týchto noviniek, či komediálna svokra alebo komiksová štvorica. Začiatok augusta spríjemní aj na Oscara nanominovaná Anette Benning v dráme Božská Júlia, ale od nej výrazné výsledky nečakám.

11. augusta príde pre kiná skúška ohňom a ďalší test. Tatrafilm uvedie Mr. and Mrs. Smith. Akčné komédie a blockbustre poriadneho zvuku sa dokážu v našich kinách uchytiť, takže je tu reálne prelomenie päťcifernej hranice. Ťažko tipovať, ale pri troche šťastia to môžu Brad Pitt i Angelina Jolie poriadne rozbaliť a otvorenie medzi 12 a 16 tisíckami divákov môže vyznieť štedro, no pri pohľade na minulé filmy nie až tak nereálne...

18. augusta sa viacerí distribútori zbláznia a tvrdohlavo nasadia tri detské filmy. Je to neuveriteľné, ale je to tak! Continental film vysiela do boja Charlieho a továreň na čokoládu s českým dabingom. Saturn to vyskúša s Lindsay Lohan a remakom Herbie: Na plný plyn. A pokiaľ pôjde všetko podľa súčasného plánu, zapojí sa do bitky aj Tatrafilm a jeho Valiant. Kto tu môže vyhrať? Nie nadarmo sú filmy napísané v určitom poradí. Osobne tipujem na víťaza Johnnyho Deppa a Tima Burtona, pretože keď už pre nič iné, výlet do sveta čokolády znie lákavejšie ako Lindsay Lohan a jej Herbie alebo relatívne neznámy Valiant o holuboch. Každopádne je nasadenie troch detských filmov samovraždou a timing tu nie je úplne prirodzený...

25. augusta zavŕšime mesiac neznámym počtom premiér. Tento štvrtok bude viesť Moja krásna čarodejnica alias Nicole Kidman. Zvučné meno ešte nie je všetko, ale romantika na konci leta nemusí byť krok vedľa pre cca 3 až 4,5 tisíc divákov za prvý týždeň. Arséne Lupin nebude tiež žiadna veľká sláva, ďalší žánrovy cross-over z francúzskych končín, ktorý nemusí náš divák zniesť. 1 000 až 1 400 divákov sa počas prvého týždňa možno nalákať dá. Je tu aj horor s Michaelom Keatonom White Noise, ktorý má šancu zaujať cca 900 až 1 200 divákov za prvých sedem dní. Uvidíme, či Tatrafilm nasadí Skeleton Key, od ktorého zatiaľ ťažko čakať divy... Každopádne, kríženie s White Noise by tu nemuselo byť až také prínosné...


autor Michal Korec 28.7.2005
Páči sa mi!
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16587
02 |
návšt. 5873
03 |
návšt. 5063
04 |
návšt. 3224
05 |
návšt. 2433
06 |
návšt. 1791
07 |
návšt. 1887
08 |
návšt. 1730
09 |
návšt. 1507
10 |
návšt. 1201
REBRÍČEK US
01 |
$39,6 mil.
02 |
$33,2 mil.
03 |
$4,5 mil.
04 |
$4,2 mil.
05 |
$3,6 mil.
06 |
$2,8 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$2,7 mil.
09 |
$1,8 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk