EQUILIBRIUM

EQUILIBRIUM

6.0

Expozícia nás presne podľa schémy komerčného filmu, vrhne priamo do deja. Sledujeme špeciálne vojenské komando počas razie v zabarikádovanom dome. Výsledok: desiatky mŕtvych a jeden spálený, kedysi svedomito ukrytý obraz. Zvláštne, že? Hlavne keď vidíte horieť Da Vinciho originál - Monu Lisu.

S filmom Equilibrium sa prenesieme do blízkej budúcnosti, kedy sa zem už dávno spamätala z katastrofálnej tretej svetovej vojny. Systém bol ale natoľko narušený, že na čelo sveta, nazvaného ponovom Librium, sa postavil akýsi otec, ktorého manipulatívna sila je daná všadeprítomnými obrazovkami - presne podľa vzoru Big brother.

Equilibrium Equilibrium Equilibrium

Základnou ideológiou novej moci je boj proti emóciám, ktoré boli a sú najsilnejším pilierom všetkej ľudskej nenávisti končiacej svetovými konfliktmi. Emócie sú prísne zakázané a ich prítomnosť, čiže prejavenie citu, je trestným činom. Keďže potlačenie citovosti nie je také jednoduché, existuje istá vakcína na jej negáciu, ktorú si musia všetci v presne stanovených intervaloch pichať priamo do krku. Nie všetci ale podľahli manipulovaniu a existujú komunity ľudí, ktoré drogu neberú a tajne skrývajú posledné zbytky slobodnej civilizácie plné citov - knihy, umelecké diela, hudobné nahrávky. Na ich vypátranie a následnú likvidáciu slúži skupina vládnych agentov - tzv. klerikov, so špeciálnym výcvikom a schopnosťami. Jeden z jej najlepších členov stvárnený drsným Christianom Balom, ale jedného dňa prestane sérum užívať a pocíti tu krásnu silu emócii.  Boj o záchranu sveta tak môže začať.

Režísérom a zároveň scenáristom tejto snaživo ambicióznej sci-fi akcie je Kurt Wimmer u nás známy vďaka scenáristickej práci na nie veľmi podarenom sci-fi s Dustinom Hoffmanom v hlavnej úlohe - s názvom Gula (1998), scenáristicky pracoval aj na Afére Thomasa Crowna, či na nedávno premiérovanom thrillere The Recruit u nás uvádzanom ako Farma. Hlavným a zásadným problémom jeho druhého celovečerného filmu, je strata originálnej výpovede. Equilibrium vás po dejovej stránke asi ničím neprekvapí (okrem pôsobivého bojového umenia Gun-Kata). Asi od tretiny filmu je jasné, že začína boj proti systému, ktorý je prakticky priamym ťahom na bránku. Snaha o šokujúcu pointu sa absolútne nevydarila a optimistický záver nebol tým najlepším scenáristickým riešením.

Equilibrium Equilibrium Equilibrium

Je už len na vás ako "prekusnete" Wimmerove jasné inšpiračné zdroje ako Matrix (dejová štruktúra, futuristicko depresívna štylizácia), Bradburyho 451 stupňov Fahrenheita (pálenie kníh), Gilliamov Brazil či Orwellov slávny rok 1984 (spoločnosť ovládaná jedným človekom, všadeprítomné obrazovky a splanutie zakázanej lásky), Langov Metropolis (hromadné scény príchodu do zamestnania, hrdina z hornej vrstvy sa dostáva medzi ľudí do podzemia), Lucasov krátky film THX 1138:4EB (potláčanie emócii, hrdinova vzbura daná absenciou užívania drogy), či Spielbergov Minority Report (hrdina na strane systému, ktorý sa obráti voči nemu samému - princíp filmu noir).

Okrem slušných hereckých výkonov, profesionálneho soundtracku Klausa Badelta a excelentnej kamery Diona Beebeho (Chicago), treba Wimmerovi uznať snahu o udržanie neutešenej atmosféry sveta ľudských otrokov, a napriek občasným nelogickostiam aj scenáristickú a dialógovú obratnosť. Dialógy v Equilibrium neskĺzajú k zbytočnému filozofovaniu a pátosu. Postavy sa vďaka hercom ako Sean Bean (Boromir z Pána prsteňov), William Fichtner (Čierny jastrab zostrelený) či Emily Watsonová (Červený drak) stávajú motivačne uveriteľné a charakterovo prepracované. Hlavným hrdinom príbehu je ale s veľkou prevahou charizmatický "tvrďák" Christian Bale, na ktorého vizitky z Amerického psycha sa jednoducho nezabúda.

Equilibrium je citeľne nízkorozpočtová (budget činil 20 mil.dolárov), komorná sci-fi dráma, umne balansujúca na béčko-áčkovej hrane. Forma zvíťazila nad obsahovou invenčnosťou a divákovi sa dostáva remeselne zvládnutý extrakt. To či zachutí viac, alebo menej, závisí od jeho chuťových pohárikov.

Equilibrium (USA, 2002, 107 min.)
Réžia: Kurt Wimmer. Scénar: Kurt Wimmer. Kamera: Dion Beebe. Hudba: Klaus Badelt. Hrajú: Christian Bale, Emily Watson, Taye Diggs, Agnus MacFadyen, Sean Bean, William Fichtner.Bean, David Hemmings

autor Peter Konečný 12.9.2003