HLBOČINA

HLBOČINA

2.0

Kto by odolal pozvaniu do kina, na výlet 600 stôp pod morskú hladinu s mimoriadnym sprievodcom Davidom Twohym (režisér už kultového sci-fi hororu Čierno-čierna tma)? Interiér ponorky v kombinácii s nadprirodzenou duchárskou tématikou, dáva okrem jasnej inklinácii k béčkovému žánru, aj predpoklady, k mrazivému filmovému zážitku. Podľa hodnotenia, ktoré ste si už určite všimli (no jasné, Kinema ide zase potopiť ďalší film...), ale asi tušíte, že ambiciózny psycho-thriller-horor, nesplnil moje očakávania.

Píše sa vojnový rok 1943 (príbeh Hlbočiny, by sa ale mohol kľudne odohrávať v ktorej koľvek inej dobe) a boje pod hladinou atlantického oceánu sú na dennom programe. Jednou z protinemeckých ponoriek je U.S.S. Tiger Shark, ktorej posádke sa počas plavby na základňu, podarí zachytiť núdzové volanie z potopenej anglickej nemocničnej lodi. Záchrany sa tak dočká trojica stroskotancov, medzi ktorými je aj sestrička Claire Paigeová (Olivia Williams). Podľa starej námornickej múdrosti, ale žena na palube prináša smolu, čo samozrejme treba využiť. Na scénu tak prichádzajú duchovia a s nimi nečakané spúšťanie gramofónu s platňou Bennyho Goodmana, pootváranie kajutových dverí, či hlasy zo záhrobia. No proste horor mama, horor...

Hlbočina Hlbočina Hlbočina

Naposledy sme sa s ponorkovou tématikou stretli v celkom podarenom prepise, dlho utajovaných skutočností o ponorke K-19. Twohyho Hlbočina sa ale miesto praskajúcich budíkov, ponorom pod prípustnú hranicu a ušľachtilým obetavým hrdinom, venuje skôr klaustrofobickým dopadom na ťažko skúšanú psychiku človeka. Napriek snahe tvorcov o skľučujúcu atmosféru akého si podmorského filmu noir (množstvo tmavých scén), sa zo scenáru, na ktorom okrem Twohyho pracoval aj Darren Aronofsky (autor známeho Pi a divácky oceňovaného filmu o narkomanoch s názvom Requiem for a Dream), nepodarilo dostať viac, ako pár „ľakačkových" sekvencií, využívajúcich umelo vytvorenú atmosféru uzavretého priestoru.

Na plátne sa popri postupnom odhaľovaní pravdy smerujúcom k „šokujúcemu" pointovému vyvrcholeniu, striedajú neznáme hlasové výjavy, odfláknuté triky a duchárske prízraky. Jednoduchou charakteristikou by sme sa dostali k výsledku, že Hlbočina je vlastne kombináciou nepodarenej Lodi duchov (Ghost Ship) s prostredím ponorky. Kombináciou, vďaka scenáru, vyslovene nevyužitou a čo je najhoršie, v kontexte žánru a diváckeho zamerania, aj otravne nudnou. Celý film sa vlastne nič nedeje a Twohyho snaha o udržanie hororového napätia, vychádza nazmar každou ďalšou minútou.

Hlbočina Hlbočina Hlbočina

Rozpočet Hlbočiny neláme žiadne rekordy (v podstate sa celý natáčal v interiéroch), takže sa šetrilo aj na hereckých predstaviteľoch. V hlavných úlohách sa preto objavili pomerne neznáme tváre. Poručíka Bricea stvárnil Bruce Greenwood (Jadro) a jedinú ženskú predstaviteľku si zahrala nevýrazná Olivia Williams (možno si ju ešte pamätáte z úlohy manželky Bruca Willisa vo filme Šiesty zmysel). Herecké kreácie celkovo slabo vykreslených charakterov, neboli ale tým najhorším, čo snímku stretlo.

Hlbočinu rozhodne netreba vidieť v kine a v podstate ju netreba vidieť vôbec. Twohy natočil nezáživný, zbytočný a ničím nezaujímavý remeselný film (verte mi, že od začiatku písania tejto recenzie, som premýšľal aspoň nad jedným momentom/scénou, ktorá by mi po projekcii utkvela v pamäti - a stále nič), ktorý sa mal miesto kín, usadiť rovno na jednom z regálov videopožičovní. Treba len dúfať, že práve natáčané pokračovanie Čierno-čiernej tmy - Chronicles of Riddick, dopadne oveľa lepšie.

Below (USA, 2002, 105 min.)
Réžia: David Twohy. Scenár: David Twohy, Lucas Sussman, Darren Aronofsky. Kamera: Ian Wilson. Hudba: Graeme Revell. Hrajú: Chuck Ellsworth, Crispin Layfield, Holt McCallany, Bruce Greenwood, Matthew Davis, Jonathan Hartman.

autor Peter Konečný 29.8.2003
2.0
7.2