MILUJTE SVOJHO ZABIJAKA

MILUJTE SVOJHO ZABIJAKA

8.0

Zúbožená nahá postava muža stojí bezbranne uprostred hotelovej izby. Ideálna filmová situácia na bilancovanie vlastnej minulosti. Muž, ktorý bol cez deň ľudový zabávač a večer vraždil na objednávku CIA, vám porozpráva osudové okamihy svojho života.

Chuck Barris (Sam Rockwell) nebol nikdy ako ostatní. Zvláštny típek, nie veľmi pohľadného vzhľadu, uzavretý sám do svojej sociopatickej osobnosti sa stal v šesťdesiatych rokoch minulého storočia jasnou ikonou televízneho showbiznisu. Autor programov známych aj u nás (Zoznámte sa prosím a pod.), ktoré mu vydobyli pozíciu hlavného ničiteľa dobrého vkusu inak kultúrnych a rozhľadených američanov, mal prácu v televízii ktorá ho napĺňala, ale to ešte netušil, že tá najväčšia "zábava" ho ešte len čaká. Jedného dňa ho navštívil tajomný agent CIA Jim Byrd (George Clooney) s ponukou pracovať v službách tajnej organizácie. Chuck vraj spĺňa profil ideálneho adepta, pre pozíciu vládneho čističa nepriateľov štátu. Náš hrdina sa zo začiatku trošku spieral, ale nakoniec neodolal vyhovujúcemu profilu a pripravil a zrealizoval 33 chladnokrvných vrážd. Popri tom samozrejme stále vymýšľal divácky úspešne televízne show a pravdepodobne nie len tie.

Milujte svojho zabijaka Milujte svojho zabijaka Milujte svojho zabijaka

Milujte svojho zabijaka ("nádherný" distribučný názov originálu - Confessions of a Dangerous Mind) je zvláštny, inovatívne a zaujímavo natočený film. Režisérsky debut Georga Clooneyho v produkčnej spolupráci Clooney - Soderbergh dopadol mimoriadne dobre. Ozvali sa dokonca aj teórie, že Clooney je lepší režisér ako herec. Osobne by som však ešte nič takto striktne nekonštatoval a skôr by som si počkal na ďalší výtvor, nesporne talentovaného rozprávača príbehov, akým Clooney je.

O to kto zrežíruje scenár invenčného a nenapodobiteľného Charlieho Kaufmana (V koži Johna Malkovicha, Adaptácia) vychádzajúci z "vraj" autobiografickej knihy hlavného hrdinu príbehu Chucka Barrisa, sa viedol súboj medzi Davidom Fincherom a Bryanom Singerom, ktorý nakoniec vyhral "amatér" Clooney. Napriek komplikovanej dejovej stavbe príbehu a neustáleho balansovanie na hrane irónie, humoru, skutočnosti a fikcie, sa dokázal s filmovou adaptáciou vysporiadať a dokonca ovplyvnený réžiou svojich učiteľov (Soderbergh, bratia Coenovci), aj vytvoriť vlastnú filmovú poetiku. Nekonvenčný spôsob narácie, snímania a striedania rytmiky rozprávania, kladie na diváka o niečo väčšie nároky (poddať sa Clooneyho snímke môže byť pre niekoho veľmi ťažké), ale rozhodne nenudí a zbytočne neexperimentuje.

Treba ale priznať, že Clooney mal skutočne šťastie na scenár Charlieho Kaufmana, podľa ktorého by sa len ťažko točil úplne zlý film. Na náhodu neponechal ani dôležitú hudobnú a hlavne vizuálnu stránku snímky. S filtrami a kamerovými uhlami sa pohral skúsený Newton Thomas Sigel (X-Men, Traja Králi), v spolupráci s dvorným stroryboardistom bratov Coenovcov J. Toddom Andersonom. Výsledkom je obrazovo príťažlivé a formálne nápadité dielo.

Ďalším Clooneyho šťastím bol výber hereckých predstaviteľov, ktorý mu vyšiel na jednotku. Pomerne neznámy Sam Rockwell (Charlieho anjeli, Galaxy Quest) v úlohe rozpolteného Chucka Barrisa podáva skutočne veľký herecký výkon ocenený aj Berlínskym strieborným medveďom. Príjemným prekvapením je postava Chuckovej priateľky Penny v podaní Drew Barrymore. O klasicky vynikajúcu kreáciu sa postarala famme fatale príbehu Julia Roberts ako agentka Patrícia. Úsmevné cameo si strihli aj Brad Pitt a Matt Damon.

Clonney natočil jeden z vôbec najlepších režisérskych debutov a myslím, že sa môžeme už teraz tešiť na ďalší projekt, do ktorého sa pustí.

Confessions of a Dangerous Mind (USA, 2002, 113 min.)
Réžia: George Clooney. Scenár: Charlie Kaufman. Kamera: Newton Thomas Sigel. Hudba: Peter Thomas, Alex Wurman. Hrajú: Sam Rockwell, George Clooney, Jennifer Rae Westley, Drew Barrymore, Julia Roberts, Rutger Hauer, Maggie Gyllenhaal, David Julian Hirsh, Jerry Weintraub, Frank Fontaine.

autor Peter Konečný 22.7.2003
8.0
9.4