KRYSAŘ

KRYSAŘ

5.0

Pravdupovediac, nikdy som veľmi nechápala, prečo povesť o Krysařovi, natoľko fascinuje tvorcov umeleckého sveta. Táto fiktívna postava mi nie je veľmi sympatická a ani pôvodný príbeh ma moc nenadchol. Isté je, že v súčasných druhoch umenia sa aj tak pôvodná povesť stráca. Ostáva iba rovnaká hlavná postava a príbeh sa mení. To je prípad muzikálového Krysařa, ale aj najnovšieho českého filmu s rovnakým názvom.

Režisér František A. Brabec sa naposledy blisol filmom Kytice, ktorý zaznamenal mimoriadny ohlas. Išlo o experimentálnu snímku a z tohto súdka je aj Krysař. Nakrútil ho za 24 hodín a do hlavných úloh obsadil amatérskych hercov. Podľa toho vyzerá i celá kvalita filmu. Po celý čas som sa nemohla zbaviť dojmu, že ide o študentský film, ktorý by bol nesporne zaujímavý, ak by však bol o dve tretiny kratší. Začnime však pekne po poriadku.

Krysař Krysař Krysař
Príbeh sa odohráva v súčasnej Prahe počas silvestrovskej noci. Prelom dvoch rokov má dotvoriť mystickú atmosféru, ktorú sa snímka snaží navodiť od začiatku. Najprv sa zoznamujeme s kostolníkom, ktorý je vlastne prezlečeným diablom, zosobnením zla. Krysař má mestu pomôcť očistiť  ho od skutočných krýs, aj od krýs v prenesenom význame, Satan ho chce doviesť do úplnej záhuby. Boj dobra a zla sa začína. Zároveň s bojom o čas. Rozhodujúca je totiž dvadsiata štvrtá hodina posledného dňa roku. Spoznávame aj skupinku obyčajných mladých ľudí, medzi ktorými je Agnes, krehká dievčina, ktorá má v Krysařovi vzbudiť lásku, vyslobodiť ho zo zakliatia. Zatiaľ je však zadaná, so svojim snúbencom Kristiánom práve v červenom kabriolete hľadajú farára, ktorý spečatí ich lásku ešte do konca roka. Ages je však smutná, nespokojná, cíti, že nežije správny život, chce ho zmeniť. Jej láska ku Kristiánovi chladne a keď sa zoznámi s Krysařom, úplne vyhasne. Miesto v jej srdci totiž od tej chvíle patrí iba tajomnému mužovi s píšťalou. Aj jemu sa v srdci rozohrieva plamienok, napriek tomu, že sa citom bráni. Ako však splní svoju úlohu tak, aby neublížil aj Agnes? Ani ona totiž, tak ako nikto v meste, ba na celom svete, nie je bez viny, bez hriechu. Toľko stručne k deju, už z tohto pohľadu je však azda jasné, akou cestou sa snímka uberá.

Neviem, či je najšťastnejšie zasadiť starý príbeh, s archaickými hodnotami a slovníkom, do modernej Prahy. Na mňa totiž mimoriadne neprirodzene, až iritujúco pôsobilo neustále opakovanie toho, že Agnes žije s Kristiánom v "hriechu". Alebo snaha o "vykúpenie". Aj prezentácia mesta ako "nečistého". Samozrejme celý film treba chápať ako zveličenú nadsázku, mňa však neoslovila. Nevhodne pôsobí aj stále sa objavujúci karnevalový sprievod, či všadeprítomný prezlečený diabol. Najmä preto, že scény sa v podstate v rovnakej podobe točia stále dokola. Otázkou je, načo? Vzniká totiž nuda, pohlcuje nás monotónnosť. Ešte taká malá poznámka na okraj. Účastníci sprievodu majú môj obdiv. Celú noc sa totiž po meste pohybujú v ľahkých letných kostýmoch, napriek tomu, že sneží a mrzne.

Krysař Krysař Krysař
Ďalším úskalím experimentu s amatérmi v hlavných úlohách je ich herecký prejav. Ester Geislerová ako Agnes predviedla skutočne biedny výkon a oveľa lepší nebol ani líder skupiny Kryštof Richard Krajčo v úlohe Kristiána. Stretla som sa s tým, že ho prirovnávajú k Bradovi Pittovi, jeho herecký talent však určite nemá. Nuž a Ester Geislerová takisto na svoju sestru Annu ešte nedorástla a vyzerá to tak, že ani nedorastie. Jej Agnes bola strnulá, nepresvedčivá... Azda najhoršie zvádla scénu, kde mala zahrať žiaľ a zúfalstvo nad stratou Kristiána. Pochybujem, že jej niekto uveril. Spočiatku bravúrne sa však svojej úlohy Diabla zhostil Karel Dobrý. Aj on však ku koncu filmu skĺzol do prehnanej patetickosti.

Šmrnc dodáva snímke hudba Daniela Landu a myslím, že je použitá aj v správnych momentoch, na správnom mieste. Nie som si celkom istá, muzikál Krysař som videla už dávno, ale napospol všetky pesničky vo filme sú asi práve odtiaľ.

Toľko azda k 70 minútovému filmu stačí. Ak máte radi experimenty, tento určite nepatrí k tým najhorším. Zaujímavé môže byť aj oboznámenie sa s tým, čo sa dá nakrútiť za 24 hodín, niekedy totiž za oveľa viac peňazí a v oveľa dlhšom časovom intervale vznikajú horšie filmy. Krysařovi by však určite neuškodilo, ak by ho režisér zostrihal o polovicu.

Krysař (Česká republika, 2003, 70 min.)
Réžia: F. A. Brabec. Scenár: F. A. Brabec, Ivana Nováková. Kamera: F. A. Brabec Hudba: Daniel Landa. Hrajú: Petr Jákl, Ester Geislerová, Richard Krajčo, Karel Dobrý, Stanislav Tyšer.

autor Eva Sládková 8.7.2003