KRÁSKA Z MANHATTANU

KRÁSKA Z MANHATTANU

2.0

Rozprávka o Popoluške fascinuje romantické dievčatá a chlapcov dlhé veky a tak stále pribúdajú nové a nové variácie príbehov s motívom lásky medzi chudobnou, lež krásnou i dobrou devou a bohatým "princom". Aj v dvadsiatom storočí ich pribudlo neúrekom, spomeňme napríklad Cindy alebo Pretty Woman.  Napokon i všetky telenovely sú postavené na tomto základe. Avšak časy sa menia a tak povaha a život súčasných Popolušiek musí byť iná ako povedzme  pred dvesto rokmi. Dnes už hrdinka nemôže byť iba trpiteľkou čakajúcou na bohatého spasiteľa, veď máme emancipáciu. A neprekáža ani to, že nie je nevinnou pannou, práve naopak. Pokojne ňou môže byť prostitútka, prípadne slobodná alebo rozvedená matka. A práve druhý spomínaný prípad máme v najnovšom hollywoodskom príbehu o Popoluške pod názvom Kráska z Manhattanu.

Marisa Venturová (Jennifer Lopez) si žije svoj obyčajný život naplnený tvrdou lopotou v hoteli pre najbohatšie americké vrstvy, kde pracuje ako chyžná. Má asi desaťročného syna, no žiadneho manžela a okrem lásky k synovi sa jej iné city akosi vyhýbajú. Napriek tomu však nepôsobí nešťastne. V zamestnaní aj mimo neho má skutočných priateľov. Majú ju radi a bez akéhokoľvek očakávania protislužieb sú ochotní a vždy pripravení pomôcť jej. Kontrastne k tomuto svetu sa však oboznamujeme aj s iným životom. A to so svetom bohatých návštevníkov hotela, ktorí síce žijú v luxuse, nosia drahé odevy od najznámejších módnych tvorcov, no ich svet je plný pretvárky, skutočné hodnoty v ňom nefigurujú. Do tohto v podstate nevábneho a nesympatického sveta naša Marisa vstupuje úplnou náhodou, aby tu našla svoju životnú a skutočnú lásku.

Kráska z Manhattanu Kráska z Manhattanu Kráska z Manhattanu

Zápletka je postavená na obľúbenej zámene osôb. Respektíve na tom, že "princ", atraktívny kandidát na senátora Christopher Marshall (Ralph Fiennes) považuje chudobnú Marisu za bohatú návštevníčku hotela. Ako sa to stane? Kolegyňa Marisu nahovorí na malú vylomeninku. Pri upratovaní jednej luxusne izby si vyskúša drahý model hotelovej návštevníčky, práve v tom momente prichádza Christopher v spoločnosti Marisinho syna Tya a považujúc ju za očarujúcu ženu z jeho spoločenských vrstiev, pozýva ju na prechádzku. Iskra preskočí, láska sa začína. Prichádza však v najnevhodnejšom čase. Chrisa totiž neustále prenasleduje roj novinárov, lačných ako supov, v každom jeho geste hľadajú námet na bulvárnu senzáciu, je totiž tesne pred senátorskými voľbami. Autori filmu nám takýmto spôsobom ponúkajú  aj pohľad z druhej strany na "ťažký" život prominentov. A možno by sme sa mali i zamyslieť. Nie všetko, čo sa v novinách popíše je pravdou! Neverme bulváru, všetko je inak! Novinári znepríjemňujú život dobrým ľuďom a aj tak väčšinu prekrútia. Fuj!

Nevhodné obdobie na lásku je to i pre Marisu. Konečne sa jej totiž v duchu filozofie o americkom sne naskytne možnosť povýšenia, o ktorom sníva. Neuveriteľné sa stáva skutočnosťou, prostá chyžná dostáva ponuku stať sa vedúcou prevádzky hotela. Nesmie si však dovoliť žiaden úlet, ktorým obliekanie si cudzích drahých odevov, zámena identity a podvádzanie bezpochyby sú. Takže láska sa začína rozvíjať v čase, keď jeden riskuje politickú kariéru a druhý vytúžený pracovný postup. Nevhodná konštelácia hviezd, no skutočná láska sa ňou samozrejme nemôže nechať odradiť.

Príbeh teda pokračuje radom ďalších epizódiek, vďaka zámene identity dochádza k menším trapasom, Marisa vie, že robí chybu keď klame, napriek tomu sa však  ťažko odhodláva k pravde, pretože by znamenala koniec sna, ktorý práve prežíva. Napokon sa rozhodne ísť s Christopherom na noblesnú večeru, kde chce konečne vyjsť s pravdou von. Znemožnia jej to však  okolnosti. Pred touto akciou sa naplno prejaví priateľstvo všetkých Marisiných známych. Spoločnými silami sa postarajú o to, aby vyzerala neodolateľne. Jedna jej zabezpečí šaty, iná mimoriadne vzácne a drahé šperky. Nezabudnuteľnou scénou filmu je, ako ju dav priateľok odprevádza k taxíku. S rozžiarenými očami a úsmevmi na perách za ňou kričia - choď a ži sen aj za nás!

Ako to však býva, dovtedy sa chodí s džbánom po vodu... Všetko napokon praskne, Marisa príde o zamestnanie, Chris sa s ňou rozchádza - nie však preto, že je chudobná, kdeže! Je to totiž charakter bez predsudkov. Prerušuje s ňou styky preto, lebo klamala. Hádam sa nikto na mňa nenahnevá, keď prezradím, že napokon sa všetko dobre skončí. Veď to je azda jasné už so zámeru filmu. Avšak taký happyend, aký zabezpečili tvorcovia tohto filmu vari nemá ani v americkej kinematografii obdobu. Tu treba slabšie nátury varovať, vezmite si pre istotu vrecúško, keby vás náhodou začalo napínať.

Snímka Kráska z Manhattanu má i silne sociálny podtón. Samozrejme už hlavná dejová línia z neho vychádza, no prejavuje sa i v iných rovinách. Obmedzené bohaté paničky napríklad na adresu latino-američanky Marisy zasielajú pohŕdavé poznámky s rasistickým podtónom. Na tlačovej konferencii kladú múdri novinári Chrisovi otázku, či vie po latinsky, keď sa zaplietol s latino-američankou. A predstavte si, vo volebnej kampani je jednou z priorít budúceho senátora Marshalla, pomoc chudobným vrstvám žijúcim na amerických sídliskách. Mimochodom, jeden z momentov, ktoré Marisu očaria, sama totiž na jednom takomto sídlisku žije. Jednoducho, vo filme je všetko. Americké problémy, spasiteľ, ktorý ich vyrieši, odkaz na americký sen, priepastné rozdiely medzi chudobou a luxusom....

Ťažko sa niečo dodáva na záver. Popoluškovské príbehy sú síce stále atraktívne, no v tomto smere by som uprednostnila klasiku. Ak máte chuť na romantiku, radšej si v požičovni nájdite Popolušku s Libušou Šafránkovou.

Maid in Manhattan (USA, 2002, 105 min.)
Réžia: Wayne Wang. Scenár: Kevin Wade. Kamera: Karl Walter Lindenlaub. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú: Jennifer Lopezová, Ralph Fiennes, Tyler Garcia, Stanley Tucci, Natasha Richardsonová, Marissa Matroneová, Bob Hoskins.

autor Eva Sládková 12.6.2003
2.0
8.2