25. HODINA

25. HODINA

8.0

...čo mu povieme? ".
"Nepovieme mu nič. Chalan ide na sedem rokov do pekla, chceš mu popriať veľa šťastia?"

Nič nie je na veky a za všetko sa platí. Presvedčil sa o tom aj Monty Brogan (Edward Norton), drogový dealer, ale inak v podstate sympaťák a dobrý človek schopný zachrániť a dať nový domov nebezpečnému zdochýnajúcemu psovi. Monty si žil na vysokej nohe - zábava, kluby, krásna priateľka s ešte krajším menom Naturelle (Rosario Dawson) a neustále slušný balík "bubákov". Jeden deň sa ale všetko zmení. Agenti z protidrogového nájdu v jeho byte (pri akcii na istotu) kilo heroínu a s príslušným "Shiiiiiit" mu oznámia, že ho čaká príjemných pár rokov v preplnenom väzení plnom sexuálne nabitých černochov. Monty tak dostáva posledných 24 hodín na slobode. Čas nekompromisne beží a posledná noc v New Yorku prezradí viac, ako ktokoľvek očakával.

25. hodina 25. hodina 25. hodina

U nás nie veľmi známy režisér Spike Lee (momentálne máte možnosť vidieť jednu u jeho filmových variácii na tému čas v snímke Ďalších desať minút) si vybral náročný príbeh spisovateľa Davida Benioffa (taktiež autora scenára), ktorý prakticky neobsahuje klasický dej. Narácia je postavená na skvelých dialógoch a hereckých výkonoch. Základná premisa slúži ako hlavný myšlienkový motív obalený niekoľkými ďalšími podpríbehmi, tvoriacich konzistentný celok. Leeho cit pre dialóg a presnú kompozíciu záberov, tvorí z 25. hodiny skutočne nezabudnuteľné filmové pohladenie. Bezvýchodisková atmosféra doľahuje až na diváka, ktorý si napriek pomalosti Leeho réžie necháva charaktery a problémy hlavných postáv prenikať hlboko pod kožu.

Na pozadí udalostí z 11. septembra, ktoré do filmu režisér zakomponoval nielen ako esteticky podmanivý vizuál úvodných titulkov, ale aj ako priamo súčasť deja, keď ubytoval jednu z postáv priamo do susediaceho domu "dvojičiek" s krásnym výhľadom na Ground Zero, sa odohrávajú osudy Montyho priateľov, ktorí sa stávajú súčasťou jeho rozlúčkovej noci. Stredoškolský učiteľ Jacob (Philip Seymour Hoffman) prežíva myšlienkový románik so svojou zvodnou študentkou Mary (Anna Paquin - alias Rouge z X-Menov), obchodník na burze Francis (Barry Pepper s "nezabudnuteľného" Bojiska Zem) zase s kamennou tvárou ale s hlbokým vnútorným smútkom, ľutuje životnú cestu na ktorú sa Monty dal a obviňuje Naturelle, že mu v tom nezabránila a že práve ona môže za to, že ho nakoniec chytili. Scenár 25. hodiny sa detailne venuje vedľajším postavám, ktorých charakterové a motivačné prekreslenie je vďaka skutočným hereckým výkonom (opäť exceluje Edward Norton - scéna "vyfuckovania" celého sveta pred zrkadlom patrí k jeho vôbec najlepším, výborne sa ukázal aj Barry Pepper či Philip Seymour Hoffman) dokonalé.

25. hodina 25. hodina 25. hodina

Spike Lee si do svojho tvorivého tímu pozval skutočne vynikajúcich filmárov. Pod nápaditou kameru je podpísaný Rodrigo Prieto (Amores perros, 8 míľa) a hudobnú stopu dostal na starosti už dvorný skladateľ Terence Blanchard (Siedmy hriech). Ich pričinením sa filmová forma 25. hodiny stala zaujímavou a ambiciózne umeleckou. Nie, nemusíte sa báť nepochopiteľných režisérskych orgií, tvorcovia sa neskrývajú za umelé metafory, ale rozprávajú smutný príbeh odohrávajúci sa v smutnej dobe. Nie náhodou patrí medzi vrcholy snímku práve dlhá scéna dialógu Jacoba a Francisa pri okne bytu, pod ktorým pracujú robotníci na odstraňovaní trosiek z dvojičiek. Je to prvý krát, čo sa stali ruiny jedného z najhorších teroristických útokov v dejinách ľudstva súčasťou filmového deja.

25. hodina je realistická dráma so silnou atmosférou, ktorú by ste si rozhodne nemali nechať újsť. "Viete aký je rozdiel medzi hollywoodskymi postavami a mojimi? Moje sú skutočné..." - Spike Lee.

25th Hour (USA, 2002, 135 min.)
Réžia: Spike Lee. Scenár: David Benioff. Kamera: Rodrigo Prieto. Hudba: Terence Blanchard. Hrajú: Edward Norton, Barry Pepper, Phlip Seymour Hoffman, Rosario Dawson, Anna Paquin, Brian Cox, Tony Siragusa, Tony Devon, Levani Outchaneichvili, Misha Kuznetsov, Michael Genet.

autor Peter Konečný 12.5.2003
8.0
9.1