MACHER, MAGOR A 15 MELÓNOV

MACHER, MAGOR A 15 MELÓNOV

3.0

Už slovenský titul evokuje pofidérnu kvalitu a akú potupu by ste najradšej uštedrili tvorcom filmu po jeho zhliadnutí... Milí diváci, pripravte sa na ďalší francúzsky shit!

Čísla neklamú! Ak vám povie váš nedôverčivý priateľ, že naše kiná zaplavujú len americké filmy, neverte mu a ukážte mu pár štatistík. Na druhom mieste sa nekrčí, ale doslova dominuje francúzska produkcia. A hoci nemám nič proti krajine galského kohúta, zlaté časy ich produkcie (Purpurové rieky, Amélia z Montmartru a podobne) sú už pravdepodobne nadobro preč. Sem-tam vás ešte dokáže pobaviť Erazmus a spol. či sa presvedčíte, že Ľúbi ma, neľúbi ma, ale inak máte strach, či spoza rohu na vás v multiplexe nevyskočia nejakí Návštevníci alebo Blanche.

Uff, na začiatku sa vám musím priznať, že na projekcii Blbca na krku (český názov recenzovaného produktu, nezabudnite si ho tiež zapamätať, aby ste náhodou po skončení úvodných titulkov nežiadali vrátiť vstupné v domnienke, že vám pustili iný film) sa spalo jedna radosť. Bolo nás sotva päť, ktorí sa na túto rally odhodlali vydať a do finišovej roviny nedorazil nikto bez letmého zdriemnutia. Niektorí odišli už po pätnástich-dvadsiatich minútach, iní ostali a odchrápali polovicu filmu. Nebudem vám klamať, oči klipkali aj mne, ale až na pár minút som dokázal vidieť skutočne celý film... A to je vám veru nadľudský výkon!

Macher, magor a 15 melónov Macher, magor a 15 melónov Macher, magor a 15 melónov

Pri jednej policajnej razii odhalili zločinca - killera Moltésa pomerne rýchlo a aby im nekazil parížske ovzdušie, šupli ho do peknej priestornej cely na pár dlhých rokov. Vo väzení bol známou tváričkou, rovnako aj "bachar" Francis Reggio (o ktorom by ste však na prvý pohľad povedali, že je strašný mäkkýš a nie makač vo väznici). Čert aby to nechcel, títo dvaja sa dali dohromady a Moltés zatipoval raz v lotérii, pričom tiket zveril Reggiovi. No ten sa pohádal so ženou a po neúspešnom doučovaní s Moltésom a šťastnou náhodou mu žena zdrhla do Afriky aj s tiketom. Medzitým sa Moltés "prepustil" z väzenia, aby mohol výherný tiket na 15 melónov od svojho bachara dostať. Keď zistí, ako sa veci skutočne majú, vydajú sa obaja na čierny kontinent prezlečení za černochov... A to sme ešte len v tretine filmu!

OK, film zapadá do žánru akčnej komédie, t.j. typu, ktorí Francúzi dokážu natočiť. Nejaké to Taxi či Taxi, taxi môže byť svetlým príkladom a Wasabi by mohlo byť dokonca novodobým príkladom žánru "french action comedy". No a keďže každý rebríček má aj svoj protipól, tak Blbec na krku tróni niekde dole, v prachu a biede redakčného hodnotenia.

Dobre, vo filme nájdete množstvo nudných sekvencií, niekoľko rádoby vtipných a jednu dobrú (naháňačka okolo parížskeho kolotoča, not baad). Vtipy a akciu si užijete približne v prvej tretine a v momente, keď sa dostaneme na púštnu rally, nastupuje nuda. Nikoho nezaujímajú ani vedľajšie postavy Turek a jeho gorila (hoci nájdete v ich prevedení zopár dobrých šplechov), jednoducho vám scenárista pripravil ďalších 70 minút k uzívaniu. A tak hľadáme tiket... teda najprv Francisovu ženu, ktorá pre zmenu navedie ústrednú dvojicu niekam inam etc. Blúdime po púšti i schopnom deji akčnej komédie, ale bezvýsledne... Nuda, nuda, šeď, šeď.

Čo je horšie, posledné dve tretiny neponúkajú takmer žiadnu akciu (teda ak nepočítame sem-tam rýchly strih kamery a hru zločinca so svojimi kvérmi) a tobôž nejaký humor. Človek pri pozeraní Machra, magora a 15 melónov len žasne, akým balastom sa dá zaplniť 60 minút filmového času... Bŕŕ, chcete za to platiť?

Hm, neraz sa stalo, že sa natočila akčná komédia bez akcie i humoru, ale herecké výkony neboli vôbec na zahodenie, čo však v tomto prípade vôbec nepatrí. Macher a magor vás totiž zaujmú v prvej polhodinke, no akékoľvek rozoberanie ich charakterov nemá žiaden zmysel a ich symbióza je mimoriadne úbohá... Herecké výkony detto. A o zaradení do subžánru "buddy movie" by porota na základe kvality žánru rozhodovala veľmi, veľmi dlho....

Čo vám ešte napíšem okrem rady, že na túto zlátaninu sa vôbec, ale vôbec neoplatí ísť? Že človek po dvojici filmov Blanche - Blbec na krku, začína pochybovať o zdravom rozume francúzskych filmárov i investorov, že do takých shitov dokážu vraziť svoje eurá. Viem, že dobrú komédiu resp. akčnú komédiu sme tu nemali už veľmi dlho, ale ak porovnám minulomesačnú produkciu, tak Macher a magor sú niekde POD kvalitatívnou úrovňou Johnnyho Englisha a minimálne o tri triedy nižšie ako Sexy párty. To myslím k výslednému verdiktu stačí...

Le Boulet (Francúzsko / Veľká Británia, 2002, 107 min.)
Réžia: Alain Berberian a Frédéric Forestier. Scenár: Matt Alexander, Manuel Delliez, Thomas Langmann, Dominique Mezerette. Kamera: Vincent Mathias, Christophe Paturange, Manuel Teran, Jean-Pierre Sauvaire. Hudba: Robert Basarte, Francois Forestier, Krishna Levy, Jean Louis Viale. Hrajú: Rossy de Palma, Gérard Lanvin, Benoit Poelvoorde, José Garcia, Djimon Hounsou, Gary Tiplady.

autor Michal Korec 2.5.2003
3.0
-