CESTA ČLOVEKA (IMAX)

CESTA ČLOVEKA (IMAX)

7.0

Po večernej projekcii IMAXovej 3D novinky Cirque du Soleil: Journey of Man (Cesta človeka), som sa cítil fantasticky. Príjemná jarná noc ma úplne pohltila a jediné nad čím som premýšľal bolo, ako len napíšem recenziu na niečo tak neopísateľné, ako je magická Cesta človeka. 39 minút mali autori tejto filmovej básne na to, aby zobrazili jednotlivé etapy ľudského života. Úloha veľmi náročná, ale výsledok treba rozhodne vidieť - otázkou ostáva, či je návšteva IMAXu nevyhnutnosťou.

Cesta človeka je symbolickou reflekciou ľudského života v jeho rôznych vývojových etapách. Nesnaží sa mentorovať, ale príjemnou a kompozične dokonalou formou ponúka sondu zobrazujúcu ľudskú existenciu od samotného začiatku, až do spoločného cieľa nás všetkých. Cesta životom, ktorú si zvolíme, je len nás, každý sám rozhoduje o svojom osude. Každý prichádza na svet sám a každý z neho rovnako sám aj odíde. Je ale dôležité žiť tak, aby spomienky, výčitky, neprekonali radosť, ktorú život prináša. Je preto nutné urobiť množstvo rozhodnutí, pochopiť veľa myšlienok, ale hlavne nájsť samého seba, vlastného ducha. Pýtate sa, ako sa toto všetko dá preniesť na 70 mm filmový formát?

Cesta človeka (IMAX) Cesta človeka (IMAX)

Cestu ľudským životom absolvujete s mimoriadnym sprievodom. Nečakajte žiadne klišé scény narodenia dieťaťa a jeho následné prvé kroky, končiace postavením atď. ... Od prvého záberu vám bude jasné, že vás čaká emotívna, esteticky prepracovaná vizualizácia hodnôt, snov, citov každého človeka. Symbolmi a metaforami ducha sú tanečníci, artisti, svetoznámej cirkusovej skupiny Cirque du Soleil (ak ste o nich videli aj u nás dostupný dokumentárny film Quidam, určite tušíte, že nejde o žiadny Cirkus Humberto). Špičkové artistické čísla, či už sa jedná o premyslené podvodné kreácie, harmonické "kúsky" na lanách, esteticky silné spojenia dvoch ľudských tiel, alebo pôsobivé záverečné vystúpenie 14 Rusov, ktorí vám určite vyrazia dych, sú v symbióze s farebným koloritom kompozície a dokresľujúcej hudobnej stopy skladateľa Benoita Jutrasa.

Režisér Keith Melton (autor krátkej 3D komédie Pirates) pomocou bohatej výpravy a vynikajúcej kamery Johna Horu (typické americké meno :) ), rozpráva podmanivý príbeh, ktorý vo vás určite zanechá príjemne hlboké brázdy. Je ale dôležité pred návštevou IMAXu pochopiť, že žiadny T-Rex na mňa nevybehne a že Cesta človeka nie je typickým IMAXovým projektom. Nie je vlastne ani veľmi pre deti, ktoré sa pri nej budú pravdepodobne skôr nudiť. Vyžaduje si vnímavého a pozorného diváka, schopného absorbovať estetickosť vizuálneho cítenia autorov, ochotného porozmýšľať a poddať sa metaforickým, artistickým výkonom špičkových cirkusantov.

Vrátim sa ale k polemike z úvodu tohto textu, či je návšteva IMAXu v kontexte filmu Cesta človeka nevyhnutnosťou. Hneď, ako skončilo premietanie ma napadlo, či je vlastne dôležité pre maximálne prežitie tohto unikátneho snímka, jeho zhliadnutie v 3D kine. Cesta človeka nie je na 3D efekt odkázaná a skôr mi jeho využitie "páchne" samoúčelnosťou. Rozhodne by sa nič nestalo, ak by bola Cesta Človeka len 2D a poprípade aj o 20 minút dlhšia.

Ak sa rozhodnete zohnať si Cirque du Soleil: Journey of Man na DVD, víde vás to asi rovnako, ako koľko zaplatíte za 4 lístky do IMAXu. Pripomeniem, že originálnym rozprávačským sprievodcom je Ian McKellen (Gandalf z Pána prsteňov).

Cirque du Soleil: Journey of Man (USA, 2000, 39 min.)
Réžia: Keith Melton. Scenár: Steve Roberts, Peter Wagg. Kamera: John Hora, Reed Smoot. Hudba: Benoit Jutras. Hrajú: Ian Mckellen, Nicky Dewhurst, Brian Dewhurst, Anait Karagyezyan, Chris Van Wagenen, Kenny Raskin, Cully Smoller.

autor Peter Konečný 22.4.2003
7.0
10