NA POKRAJI SMRTI

NA POKRAJI SMRTI

1.0

Uf, neviem čím to je, ale v poslednej dobe mám v redakcii pri delení recenzií mimoriadne šťastie na skutočné skvosty kinematografie. Videl som už všeličo, ale stále bývam fascinovaný, čím všetkým nás dokážu prevažne americkí tvorcovia prekvapiť. Táto skutočnosť má samozrejme aj za dôsledok, neustále posúvanie hraníc miery kvalitatívnej znesiteľnosti k bodom donedávna nepoznaným. Videli ste nedávno nejaký slušný „shit"? Nebojte sa, onedlho zvládnete pravdepodobne ďalší a omnoho horší.

Na pokraji smrti Na pokraji smrti Na pokraji smrti

Najnovším „posúvačom" hraníc pozerateľnosti je skutočne neopakovateľná zlátanina v hlavnej úlohe s hereckým talentom Stevenom Seagalom. Ten napriek telesnej váhe, pokročilejšiemu veku (52 rokov) a mínusovému hereckému výkonu, stále nepochopil, že by sa miesto herectva mal venovať skôr biletárskej kariére. Živo si ho viem predstaviť ako stojí pred nejakým delfináriom (rozumej podnikom pre po stránke IQ menej zdatných jedincov) a vyberá vstupné. Realita je ale bohužial taká, že stále natáča filmy vo svojej obľúbenej béčkovej kategórii.

Ruský zlodej Saša Petrosevič (Steven Seagal) úspešne absolvuje skúšku detektorom lži (technika stále nie je dokonalá) a stáva sa súčasťou jednej z najväčších zločineckých skupín so širokou pôsobnosťou. Spolu s grázlom Sonnym (Ja Rule), sa ale nečakane po klinickej smrti dostáva do väzenia a to nie hociakého. Nejakého magora totiž napadlo prebudovať a znova otvoriť prísne strážené väzenie Alcatraz. Náročná fabula sa nám tak rozširuje o ďalšiu zápletku. V technicky dokonalom väzení sa totiž okrem medvedíka Seagala a černocha Sonnyho nachádza aj na smrť odsúdený lupič, ktorý už sedemnásť rokov odmieta prezradiť miesto kde ukryl zlato za 200 miliónov dolárov. Pomôcť rozpamätať sa mu prichádza komando zabijakov, ktorí zlikvidujú celkový ochranný systém Alcatrazu, ale predsa im niečo unikne. Hádajte čo :).

Nech mi ortodoxní fanúšikovia Seagala prepáčia, ale Na pokraji smrti je skutočne veľmi zlý a zbytočný film. Hlavnú zodpovednosť za tento nudný a nezmyselný paškvil nesie na svojich pleciach režisér a zároveň aj autor scenára Don Michael Paul (prevažne televízny režisér seriálov ako Modelky, Renegade či Pacific Blue), ktorý miluje akčné filmy a napriek tomu, že o ich natáčaní nevie vôbec nič, rozhodol sa s balíkom 25 miliónikov zrealizovať svoj sen a jeden si natočiť. Výsledkom je nefungujúci zlepenec žánrového klišé, so smutne "odfláknutým" scenárom. Na plátne sa dejú neuveriteľné veci, ktoré dopĺňajú rovnako neuveriteľné herecké výkony charakterovo "prepracovaných" postáv. Seagalovu fyzickú neschopnosť zachraňuje rýchly strih, podobne ako aj zvyšok prehrávajúceho hereckého osadenstva.

Túžite stráviť večer na pokraji šialenstva v spoločnosti absolútneho braku suterénu komercie? Nech sa páči, máte možnosť. A nebojte sa, v prípade že by ste si nenašli čas, budete mať ešte určite veľa iných možností...

Half Past Dead (USA, 2002, 99 min.)
Réžia: Don Michael Paul. Scenár: Don Michael Paul. Kamera: Michael Slovis. Hudba: Tyler Bates. Hrajú: Steven Seagal, Morris Chestnut, Ja Rule, Nia Peeples, Kurupt, Tony Plana.

autor Peter Konečný 24.3.2003