HARRY POTTER A TAJOMNÁ KOMNATA

HARRY POTTER A TAJOMNÁ KOMNATA

8.0

Obhájiť pozície je vždy ťažšie, než ich získanie. Vie to Harry Potter, ktorý už nie je slávnym benjamínom. Vracia sa, aby čelil svojím nepriateľom i svojím obdivovateľom. Vie to aj režisér Columbus? Otvára Tajomnú komnatu a Rokfort už nebude čo býval...

Harry Potter strávil ďalšie odporné leto u nenávidených Dursleyovcoch a nemôže sa dočkať školy. Koncom leta dostáva nečakanú návštevu: masochistického domáceho škriatka, ktorý medzi rozbíjanim si hlavy a lámaním si prstov opakuje jedno: Harry Potter je v smrteľnom nebezpečí! Harry Potter sa nesmie vrátiť na Rokfort! Vzdať sa jediného miesta, kde je mladý čarodej šťastný? V žiadnom prípade. Harryho (a Rona) neodradí vôbec nič. Keď záhadne zmeškajú školský expres, použijú lietajúce auto. Nevedia, že svojím príchodom na Rokfort rozpútavajú strašnú legendu, ktorá po veky spala. O slovo sa totiž hlási dedič temnej mágie...

Harry Potter a Tajomná komnata Harry Potter a Tajomná komnata Harry Potter a Tajomná komnata

Warner Brothers za účinného čarovania ILM prinášajú do prítmia kinosál druhý príbeh o svete čarodejníkov, ktorý sa rozprestiera hneď vedľa toho nášho, muklovského. Po prvom školskom roku, ktorý potešil nádhernou atmosférou (a ziskami za návštevnosť), bolo nutné priniesť niečo nové, alebo aspoň neprepadnúť. O uspokojivý čarodejnícky prospech sa popri zabehaných učiteľoch a pomôckach mali postarať aj nové tváre: už spomínaný škriatok Dobby, nový učiteľ obrany pred čiernou mágiou Gilderoy Lockhart a najmä Dracov otec Lucius Malfoy. Ako teda dopadol druhý rok čarov a kúziel?

Niekto by povedal, že režisér Columbus mal tentokrát ľahšiu úlohu. Pottera pozná celý svet, kulisy vo veľkej väčšine stoja a jednotlivé prvky úspechu sú známe: adrenalínový metlobal, čarokrásna atmosféra Rokfortu a vydarený casting hercov. Chyba lávky. Všetko je omnoho komplikovanejšie, než by sa na prvý pohľad zdalo. Je pravda, že väčšina scén už stála, ale autorov filmu čakala nová bitka o filmového diváka. Nie je totiž ľahké, opäť vyvolať kúzlo očarenia a detskej fantázie. To, čo minulý rok ovalilo dychtivo čakajúcich divákov, tentokrát nemuselo stačiť. Žiaľ, tvorcovia filmu (na čele s pani Rowlingovou) videli záruku úspechu v dokonalom prepise knihy. Snáď ešte nikdy nečelil film tak tvrdému diktátu iného média, ako v prípade tejto série. Prejavilo sa to nielen v jeho dĺžke (161 minút!), ale aj v kvalite. Doslovný prepis príbehu z papiera na plátno poteší zarytých chrabromilčanov, ale je to trend, ktorý je jednoducho neudržateľný. Po väčšinu času totiž sledujeme rýchly beh udalostí, ktorých dôsledok a najmä atmosféru, dokážeme vnímať iba úchytkom.

Vyčerpávajúca non-stop práca však priniesla aj veľa pozitívneho. Popri výraznom hereckom zlepšení mladých hrdinov, (Ron prehráva už iba máličko...) je to skvelá voľba Kennetha Branagha, ktorý v úlohe mediálnej hviezdy čarodejníckeho showbiznisu jednoducho žiari. Jason Isaac prichádza, aby odhalil svoju pravú tvár: Lucius Malfoy patril k najbližším spolupracovníkom Toho-čo-netreba-menovať a bude to na ňom vidieť od prvej chvíle.

Väčšina čitateľov pani Rowlingovej sa zhoduje na tom, že druhý príbeh, je zo štyroch doposiaľ uvedených - najslabší. Trpí veľmi pomalým rozbehom a čitateľov si získava až v závere, keď autorka prvýkrát dokazuje, že dokáže fakty zaujímavo spájať (had a Zatrieďovací klobúk z jednotky).  Nie závidenia hodná situácia pre režiséra, ktorý má spisovateľku za chrbtom a rekordné sumy z jednotky pred sebou. Columbus z toho nakoniec vychádza prekvapivo dobre. Úbytok očarenia z nového, ktorý musel prísť, nahrádza hrôzostrašnou atmosférou, na ktorej buduje príbeh. Parselčina z úst mladého čarodeja znie naozaj dobre. Snapova nevraživosť a Malfoyovská nenávisť atmosféru výborne dokresľujú. Rovnako aj metlobal je tvrdší a Zúrivá vŕba je naozaj zúrivá. Film tak priniesol dynamiku, ktorá druhému dielu v knižnej podobe chýbala. Škoda, že sa nevyhol klišé, ktoré sú skutočne zbytočné. Balansovanie Harryho na kľučke lietajúceho auta je krásnou ukážkou majstrovstva štábu vizuálnych efektov, ale hlavne trestuhodným šafárením s časom, ktorého mali tvorcovia filmu tak málo. A je dvojnásobne škoda, že ten čas nevyužili na nové budovanie čarovnej atmosféry.

Vysvedčenie? Harry Potter obstál. Pravdepodobne obstojí aj u svojich najdôležitejších divákoch - u detí. K prekvapivo dobrému výsledku však patrí aj dobrá rada: Nabudúce už toľko neopisujte! V treťom ročníku by ste už mali vedieť pracovať samostatne. Učiva je totiž toľko, že by vám to mohlo zlomiť väz! A to by ste predsa nám všetkým a Takmer bezhlavému Nickovi neurobili, nie?

Mimochodom, určite zostaňte v kine až do posledných titulkov...

Harry Potter and the Chamber of Secrets (USA/UK, 2002, 161 min.)
Réžia: Chris Columbus. Scenár: Steve Kloves - podľa príbehu J. K. Rowling. Kamera: Roger Pratt. Hudba: John Williams. Hrajú: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Tom Felton, Herry Melling, David Bradley, Kenneth Branagh, John Cleese, Robbie Coltrane, Maggie Smith.

autor Vladimír Kurek 13.12.2002
8.0
5.8