GURU

GURU

6.0

Ľudia trpia toľkým strachom... Centrom strachu sú genitálie... Keď sa milujeme, strach sa odplavuje a dotýkame sa svojej duše...

Ramu Gupta učí v Bombaji tanec a sníva o kariére v Hollywoode. Jedného dňa sa naštve a vyberie sa do New Yorku za kamarátom, ktorý sa tam úspešne uchytil. Ako však vychádza najavo, s tým uchytením to nebola celkom pravda a Ramu sa musí pretĺkať ako vie. Keď sa omylom dostane na natáčanie pornofilmu, skúsenejšia kolegyňa Sharonna sa mu snaží pomôcť z rozpakov dobrými radami. O pár dní musí Ramu zaskočiť za indisponovaného guru Bu a Sharonnine múdrosti, ktoré zopakuje, zožnú obrovský úspech. Mladík sa ocitá v kolotoči, z ktorého sa nedá tak ľahko vystúpiť...

Guru Guru Guru

Konflikt kultúr patrí medzi overené zdroje komiky. Dá sa použiť na výrobu čisto intelektuálskej zábavy (viď Monty Python a život Briana), ale aj na obyčajnú ľahkú komerciu (čokoľvek čo spraví Jackie Chan). Aj v roku 2002 sa "medzinárodné" témy tešili veľkej obľube - stačí spomenúť Moju tučnú grécku svadbu alebo Blafuj ako Beckham. Snímka Guru je najnovším zástupcom tohto subžánru; ako ste isto uhádli, americký spôsob života sa v nej konfrontuje s indickými predstavami o živote, vzťahoch a šťastí.

Predstavy hlavného hrdinu o živote, vzťahoch a šťastí sú však nápadne americké. Nie je to ani tak dôsledok zlého scenára, ako skôr súčasnej indickej reality, v ktorej mladí ľudia vstrebávajú reklamu na globálne značky predsa len rýchlejšie než zložité texty sútier a véd. Výsledný konflikt potom ani nenastáva medzi americkým spôsobom života a jeho indickým protipólom, ale medzi reálnou a vysnívanou verziou Ameriky. Inými slovami, sledujeme vytriezvenie mladého človeka z ilúzií. Aby to však bola komédia, končí sa prudkým happy-endom a divák si má z kina odniesť presne tie ilúzie, s ktorými Ramu vstupoval do deja. Niet sa potom čo čudovať, že výsledok pôsobí trošku rozpačito.

Guru Guru Guru

Film však prináša dostatok vtipných momentov na to, aby predsa len obhájil svoju existenciu. Tempo je svižné, dialógy duchaplné (podporené výborne preloženými titulkami od Dany Farkašovej). Extra porciu zábavy si užijú tí, ktorí majú aspoň rámcové znalosti o indickom filmovom priemysle. Pre tých ostatných v skratke: tzv. Bollywood tvorí druhý najväčší komplex filmových štúdií na svete, pričom produkuje takmer výhradne hudobné veľkofilmy s romantickou zápletkou (niečo v štýle amerických muzikálov z 50. rokov, len s indickou hudbou a neskutočne farebné :-). Tieto snímky sú absolútne nepredajné mimo indický subkontinent, no v samotnej Indii majú bollywoodske hviezdy status bohov a bohýň. Film Guru obsahuje niekoľko hudobných scén, ktoré sú vydarenými paródiami na bollywoodsku produkciu (ako aj ukážkami nádhernej choreografie a tanečného umenia).

Pomerne ploché postavy neposkytujú veľa priestoru pre hercov, no niektorým sa z mála podarilo vyťažiť maximum. Marisa Tomei hrá hrdinku o pár rokov mladšiu než v niekoľkých predchádzajúcich filmoch a nerobí jej to žiadne problémy - skôr si to vychutnáva. Predstavitelia hlavných postáv (Heather Graham a Jimi Mistry) nie sú bohužiaľ až takí vynikajúci, ale film sa na ich výkonoch ako-tak udrží.

Guru je ideálna výplň na dni blaženého ničnerobenia medzi sviatkami. Ak nemáte náladu na krvák a nechcete si preťažovať mozgové závity vo chvíľach, keď sa krvný obeh sústreďuje skôr na tráviacu sústavu, ľahučký komerčný humor a zopár poučných New Age fráz o sexuálnom šťastí vám určite neuškodí.

The Guru (Veľká Británia, 2002, 94min.)
Réžia: Daisy von Scherler Mayer. Scenár: Tracey Jackson. Kamera: John de Borman. Hudba: David Carbonara. Hrajú: Heather Graham, Marisa Tomei, Jimi Mistry, Michael McKean, Christine Baranski.

autor Jano Hušták 30.12.2002