CHYŤ MA, AK TO DOKÁŽEŠ

CHYŤ MA, AK TO DOKÁŽEŠ

9.0

Steven Spielberg opäť predviedol svoj nepochopiteľný talent na tvorbu inteligentných, zmysluplných a zároveň divácky vďačných filmov. Ako to robí, je mi záhadou, každopádne to spravil znova. Chyť ma, ak to dokážeš je výnimočný film.

Píše sa rok 1963. Franklin William Abagnale jr. vyrastá v navonok šťastnej rodine. Jeho otec, vojnový  veterán a majiteľ malého obchodíku, však žije v ustavičnom strese, aby uspokojil nároky svojej  manželky Pauly, starnúcej dedinskej krásky, ktorú si po vojne priviedol z Francúzska. Frank starší je ale vynaliezavý človek, a tak si žijú v relatívnom prepychu, až kým Frankova "vynaliezavosť" nezačne vadiť daňovému úradu. S rodinkou to potom ide dolu vodou a keď sa 16-ročného Franka mladšieho spýtajú, u koho by chcel bývať po rozvode, situáciu nezvládne a uteká z domu len so šekovou knižkou a zdedeným talentom na presviedčanie ľudí...

Chyť ma, ak to dokážeš Chyť ma, ak to dokážeš Chyť ma, ak to dokážeš

To, že je film natočený podľa života skutočného podvodníka menom Frank Abagnale, sa prejavuje viacerými spôsobmi. V prvom rade je jasné, že len máloktorý spisovateľ by vedel stvoriť takto nepravdepodobný, no pritom presvedčivý príbeh (oná schopnosť je vyhradená najväčším géniom plus autorovi menom Život). Ďalším príznakom sú postavy - ich konanie aj motivácia má neúprosnú, a pritom krásnu logiku ľudskosti. Mladý Frank je chladný manipulátor a zároveň vystrašené, osamelé dieťa. Špecialista na bankové podvody Carl Hanratty, ktorý ho prenasleduje, je nevrlý, zatrpknutý suchár a zároveň majstrovský psychológ. A zvláštny vzťah, ktorý medzi nimi vznikne,  by azda nikto iný než Spielberg nevedel tak dôkladne pochopiť a preniesť na filmové plátno. Práve v opatrnom podaní zložitého napätia medzi Frankom a Carlom spočíva úžasná sila celej snímky.

Jediné, čo sa dá Spielbergovi vyčítať, je, že aj z tohto príbehu akoby robil rozprávku. Mimoriadne schopnosti a rozporuplná motivácia Franka Abagnala stoja plne v popredí, kým závažné dôsledky jeho zločinov ostávajú takmer bez povšimnutia, rovnako ako trest, ktorý si za ne musel odpykať. Tým sa príbeh stáva zbytočne jednostranným (do 135 minút by sa určite dalo vtesnať aj trocha utrpenia Frankových obetí).

Stvárniť jemné nuansy hlavných hrdinov by nedokázali hocijakí poloamatérski herci. Postavu Franka dostal Leonardo di Caprio (hoci je to úloha typická skôr pre Matta Damona) a Carla si zahral Tom Hanks. Obaja sú vynikajúci a k ich výkonom prakticky niet čo dodať- treba ich jednoducho vidieť. Ďalšie majstrovské momenty dodáva Christopher Walken v úlohe Frankovho otca, ktorý je na syna napriek všetkému neskrývane hrdý. Oscarová nominácia v jeho prípade určite nie je omylom.

Z technickej stránky je snímka tiež výborne spracovaná. Ak sa na ňu vyberiete, rozhodne príďte včas, lebo úvodné titulky stoja za to. Sú výtvarne mimoriadne vydarené a neomylne navodzujú nostalgickú atmosféru Ameriky 60. rokov, ktorá sa nesie celým filmom. Autorom originálnej hudby je (kto iný?) John Williams, no najsilnejšie momenty sprevádzajú staré swingové vypaľovačky (Body and Soul, Take the A Train, ...). Soundtrack je všeobecne skvelý, ale priaznivci zlatej éry jazzu budú potichu krochkať od rozkoše.

Chyť ma, ak to dokážeš je film, ktorý vo vás zanechá príjemne šteklivý pocit výborne stráveného času, a zároveň aj niečo trvalejšie - minimálne spomienku na zvláštny pohľad na svet očami človeka, ktorý presne vie, kedy klamete a čomu chcete veriť...

Catch Me If You Can (USA, 2002, 135 min.)
Réžia: Steven Spielberg. Scenár: Jeff Nathanson. Kamera: Janusz Kaminski. Hudba: John Williams. Hrajú: Leonardo DiCaprio, Tom Hanks, Christopher Walken, Martin Sheen, Nathalie  Bayeová, Amy Adamsová, James Brolin.

autor Ján Hušták 14.2.2003
9.0
9.3