KURIÉR

KURIÉR

2.0

Luc Besson kedysi povedal, že natočí 10 filmov. Ak dobre rátam, čakajú ho ešte dva projekty a s réžiou končí. Od jeho posledného filmu (Johanka z Arcu) uplynuli už 4 roky a stále nič. Luc pre nás pravdepodobne chystá nejaké veľké filmové prekvapenie a popri tom (aby sme na neho nezabudli) píše scenáre a produkuje, ako na bežiacom páse. Za posledné tri roky vypľul 13 scenárov - prevažne nižšej, hnusne komerčnej úrovne. Všetko to začalo akčnou zlátaninou Taxi, pokračovalo Yamakasim, Bozkom draka, Wasabim až to prišlo k dnešnému paškvilu s názvom Kuriér. Je nad slnko jasné, prečo sa režisér takých magických filmov ako Nikita, Leon či Magická hlbočina, venuje jednoduchým príbehovým formám a schémam. Na živobytie to totiž bohato stačí, a pokiaľ budú ľudia chodiť do kina... Otázne je, dokedy ich to ešte bude baviť.

Kuriér Kuriér Kuriér

Fabula Bessonovej akčnej estrády je natoľko hlúpa a smiešna, že sa mi venovanie jej charakteristike zdá rovnakým zabíjaním času, ako návšteva kina, ale premôžem sa. Bývalý totálne vygumovaný príslušník špeciálnej jednotky Frank Martin (Jason Statham) si na svoje zdanlivo pokľudné nažívanie na francúzskom pobreží privyrába zaujímavou prácou. Roznáša balíky s podozrivým obsahom a inkasuje za to tvrdé Euro. Dodržuje pritom tri pravidlá (1. Nikdy nemeniť dohodu. 2. Mená sú nepodstatné a 3. Nikdy neotvárať zásielku). Je ale natoľko blbý, že pri svojej veľkej snahe o presný harmonogram, poruší tretie pravidlo a nazrie do veľkej tašky, ktorá sa mu podozrivo zvíja v kufri. Od toho momentu sa dostáva do slušne uleteného sledu udalostí, zahrá sa na Ramba, zalieta si v lietadle, skočí si s padákom, podrobne preskúma nápravu idúceho kamiónu, zapláva si ako James, unikne strieľajúcim bazukám záporákov, skúsi kung-fu s bicyklovými pedálmi na nohách, aby nakoniec triumfálne bez jediného škrabancu zvíťazil. Poznáte to, nie sú dôležité dôsledky, ale motivácia a tej má Frank - akýsi klon Leona a Van Damma požehnane.

Kuriér debutujúceho režiséra Louisa Leterriera a jeho skúsenejšieho kolegu známeho ázijského akčného režiséra a choreografa Corey Yuena (spolupracoval na Bozku Draka či Jedinečnom), nie je ničím iným len mimoriadne nudným až groteskným béčkom. Príbeh v ktorom sa neohrozený hrdina zamiluje do svojej zásielky a následne rozbíja a ničí pašerácku bandu na čele s charizmatickým záporákom (podmanivý herecký výkon Matta Schulza v podstate ako aj všetky ostatné), ktorý preváža utečencov vo veľkých kamiónoch tým najmenej nápadným spôsobom, je kolážou všetkých, ale naozaj úplne všetkých žánrových kliše, aké vás len napadnú.

Kuriér Kuriér Kuriér

Na to aby ste bez následkov prežili tento hybrid filmov rokov osemdesiatych (pre upresnenie videokazety s logom Intersonic), je úplne najideálnejšie ušetriť nie malé vstupné za lístok a venovať svoj drahocenný čas niečomu zmysluplnému. Ak narážate na fakt, že kritika zase hľadá v nenáročnom filme niečo iné, ako by mala, musím vás sklamať. Ak aj prekúsnem zmysluplnosť deja a upriamim sa na jeho akčnú rovinu, moje sklamanie sa len prehlbuje. Automobilové naháňačky a la Taxi, striedajú už v dnešnej dobe bežné akčné scény (výnimkou môže byť len bojová pasáž s pedálmi na nohách), na ktoré zabudnete päť minút po skončení titulkov. Stále nesúhlasne krútite hlavou? Dajte si otázku, ktorý z dnešných filmov už nemá špičkovo natočené akčné scény a prepracovanú choreografiu?

Ak nepatríte medzi fanatických vyznávačoch žánru (ktorí by mi teraz určite najradšej nainštalovali bombu do auta) a azijatky, či polointeligentní, nevýrazní drsňáci nepatria medzi vaše tipy, Kuriéra vôbec nemusíte. Pravidlo číslo 4: Bessonovi už neverím.

The Transporter (Francúzsko, 2002, 92 min.)
Réžia: Louis Leterrier, Cory Yuen. Scenár: Luc Besson, Robert Mark Kamen. Kamera: Cory Yuen. Hudba: Stanley Clarke. Hrajú: Jason Statham, Shu Qi, Matt Schulze, Francois Berléand, Ric Young, Doug Rand.

autor Peter Konečný 31.1.2003
2.0
7.0